Działa tylko w IE - sorry!    
     

Jak długo będzie szumiał las?

mgr Gabriela Cichowska


Do opracowania poniższego scenariusza przyczyniły się obserwacje uczniów klasy IV podczas zajęć z edukacji ekologicznej w lesie. Uczniowie nie zawsze potrafili prawidłowo się zachować, poczucie odpowiedzialności za środowisko było bardzo słabo wykształcone.
Scenariusz zajęć "Jak długo będzie szumiał las" może być wykorzystany przed lub po wycieczce do lasu, można także skorzystać z niego realizując hasła programowe: Ekosystemy Polski, Poznajemy nasze otoczenie.

Temat: Jak długo będą szumieć lasy?

Cele lekcji:
 

Cel ogólny:
uczeń jest świadomy zagrożeń i niebezpieczeństw dla ekosystemów leśnych wynikających z niewłaściwych postaw i działalności człowieka.
 
Cele operacyjne:
  • uczeń podaje przykłady pozytywnych i negatywnych zachowań ludzi podczas pobytu w lesie
  • umie wymienić zagrożenia lasów spowodowane działalnością człowieka
  • wyjaśnia przyczyny zagrożeń lasów
  • potrafi sporządzić kodeks właściwego zachowania się w lesie i wykorzystać go w praktyce
  • potrafi zaproponować sposoby ograniczenia zagrożeń w lesie
  • potrafi przewidzieć skutki niewłaściwego korzystania przez człowieka z lasu

Czas trwania: 45 minut

Metody: drama, burza mózgów, praca w grupach

Środki dydaktyczne: rekwizyty do scenek, duże arkusze papieru i małe karteczki samoprzylepne.

Przebieg lekcji:

Sprawy porządkowo-organizacyjne.
Zapis tematu. Wyjaśnienie uczniom, że głównym celem lekcji jest wskazanie zagrożeń jakie może przynieść dla lasu niewłaściwa postawa ludzi oraz sposobów przeciwdziałania tejże degradacji.

Dwie grupy uczniów prezentują scenki "Rodzinny piknik w lesie" (scenki przygotowane wcześniej, wykorzystujące różne rekwizyty). Jedna grupa przedstawia rodzinę, która w sposób kulturalny i z poszanowaniem przyrody spędza czas wolny w lesie. Druga grupa przedstawia rodzinę, która zostawia po sobie papierki, butelki, resztki pokarmu, rozpala ognisko, łamie gałęzie itp.
Po obejrzeniu scenek uczniowie w grupach (6-8 osób) dyskutują na temat: Jak ludzie zachowują się w lesie?
Uczniowie na karteczkach podają przykłady wypracowanych przez siebie różnych pozytywnych i negatywnych zachowań, a następnie przypinają karteczki na dwa duże arkusze papieru (pozytywne na jeden arkusz, negatywne na drugi).
np.

wyrzucjają butelkizabierają ze sobą opakowania
zostawiają resztki jedzenianie rozpalają ognisk
nie dogaszają ognisknie łamią gałęzi
......................................................

Pozostała część lekcji skupia się na negatywnych zachowaniach człowieka w lesie.
Po przeczytaniu wszystkich karteczek, uczniowie w tych samych grupach, zastanawiają się: Jakie mogą być skutki negatywnych zachowań?
Karteczki z odpowiedziami w postaci równoważników zdań przypinają na nowy arkusz papieru (np. pożar, zatrucie zwierząt leśnych...)
Korzystając z zapisów uczniowie tworzą: "Dekalog prawidłowego zachowania się w lesie."
Przyjęte zasady zapisują na tablicy.
np.

Nie zostawiaj śmieci w lesie!
Nie łam gałęzi!
Nie pozostawiaj resztek jedzenia!
............................................

Uczniowie przepisują do zeszytu utworzony przez siebie " Dekalog właściwego zachowania się w lesie".
Obiecują zawsze o nim pamiętać.

Praca domowa:
Uczniowie wykonają plakat na szkolną gazetkę wykorzystując jeden lub kilka punktów z "Dekalogu..."