Konkurs odbył się w Publicznej Szkole Podstawowej w Żdżarach gm. Nowe Miasto rok szkolny 2002/2003
Autor konkursu: Pomysł, zasady uczestnictwa, punktowania, przygotowanie:
- testu pisemnego,
- kart do oceniania dla Komisji,
- kopert z zestawami pytań dotyczących praktycznej pracy z edytorem grafiki i tekstu,
- kopert z zestawami pytań teoretycznych,
zakup dyplomów i upominków - Agata Ewa Socha
| |
Cele:- motywowanie uczniów klas VI i V do pracy na lekcjach informatyki,
- poszerzanie zakresu wiadomości i umiejętności uczniów,
- umożliwienie uczniom swobodnego dostępu do komputerów podczas przygotowań do konkursu,
- zainteresowanie uczniów problemem zwalczania mody na używki, na stosowanie zachowań agresywnych w życiu codziennym,
- zaproponowane tematy miały kształtować odpowiedzialność i skłaniać do samodzielnego formułowania wniosków.
| | Uczestnicy: konkurs skierowany był do uczniów klas V i VI.
Konkurs przebiegał w 3 etapach:
- gromadzenie punktów podczas pracy na lekcjach informatyki,
- etap pisemny
- etap ustny
W skład Komisji Egzaminacyjnej w 3 etapie konkursu weszły 4 osoby, w tym dyrektor szkoły oraz nauczyciel informatyki.
Termin realizacji: 1 etap - pierwsze półrocze roku szkolnego 2002/2003 2 etap - 28.03.2003, 3 etap - 28.05.2003.
Zasady konkursu:
- Podczas pierwszego etapu uczniowie na lekcjach informatyki gromadzili punkty za prace pisemne, za ćwiczenia praktyczne za dobrowolnie wykonywane prace nadobowiązkowe.
- Wszystkie gromadzone punkty były prezentowane na tablicy (przystosowanej do tego celu) w pracowni. Uczniowie, którzy zgromadzili minimum 30 punktów zakwalifikowali się do drugiego etapu. Ponadto uczniowie, którzy uzyskali powyżej 50 punktów, otrzymali dodatkowo oceny bardzo dobre z informatyki.
- Drugi etap konkursu polegał na napisaniu pracy pisemnej - testu złożonego z dwóch części:
- Testu wyboru z zakresu wiadomości teoretycznych,
- Pytań, wymagających zapisania odpowiedzi, z zakresu wiadomości i umiejętności praktycznych.
- Test uczniowie pisali na sali gimnastycznej, siedząc pojedynczo przy stolikach.
- Za pracę pisemną mogli uzyskać maksymalnie 45 punktów, w tym 30 za "część teoretyczną" i 15 za "część praktyczną".
- Po zliczeniu punktów, które zostały przyznane uczestnikom za miejsce zajęte na liście kwalifikującej do drugiego etapu oraz uzyskane w drugim etapie, do trzeciego etapu przeszli uczniowie, którzy zdobyli powyżej 35 punktów.
- Trzeci etap konkursu odbywał się zakwalifikowanych obecności Komisji, zakwalifikowanych składał się zakwalifikowanych 3 części:
- Prezentacja przez ucznia pracy przygotowanej na konkurs, nagranej na dyskietce lub płycie CD, a dotyczącej opracowania jednego z dwóch tematów do wyboru:
- Używki, brać czy odmawiać?
- Agresja, konieczność czy wybór?
- Maksymalnie można było uzyskać w tej części 10 punktów
- Wykonywanie czynności z wylosowanego zestawu zadań obejmujących wiadomości i umiejętności praktyczne.
- Maksymalnie można było uzyskać w tej części 10 punktów.
- Odpowiadanie na wylosowany zestaw 3 pytań, dotyczący wiadomości teoretycznych.
Maksymalnie można było uzyskać w tej części 15 punktów.
- Dodatkowe punkty w trzecim etapie, w maksymalnej liczbie 10,
przyznawała przewodnicząca Komisji za ogólną prezentację uczestnika podczas 3 części, za wyczerpujące, jasne i logiczne odpowiedzi.
- Uczniowie, którzy zajęli 3 pierwsze miejsca w konkursie otrzymali
oceny celujące z informatyki na koniec roku szkolnego 2002/2003. Wszyscy uczestnicy ostatniego etapu otrzymali upominki rzeczowe.
WZÓR TESTU PISEMNEGO KONKURS INFORMATYCZNY II ETAP Gratuluję udziału w II etapie Konkursu Informatycznego w roku szkolnym 2002/2003
Zapoznaj się z pytaniami i odpowiedziami. Tylko jedna odpowiedź do każdego z pytań jest prawdziwa! Właściwą według Ciebie odpowiedź zaznacz kółkiem.
CZĘŚĆ TEORETYCZNA 1. Do grupy urządzeń dodatkowych i peryferyjnych w komputerze należą:
- monitor, klawiatura, mysz,
- jednostka centralna, dodatkowe pamięci, drukarka, modem,
- drukarka, skaner, dodatkowe pamięci, karty rozszerzeń, modem.
2. W skład jednostki podstawowej, zapewniającej działanie komputera wchodzą:
- procesor, jednostka centralna, zegar,
- jednostka centralna, pamięć, zegar,
- cprocesor, pamięć, dyski optyczne.
3. System operacyjny jest to:
- program, umożliwiający pracę komputera,
- zbiór programów organizujących pracę użytkownika z komputerem,
- urządzenie, którym posługujemy się dla wykonania różnych zadań za pomocą komputera.
4. Procesor jest to:
- bardzo złożony układ elektroniczny, w skład którego wchodzą: jednostka wykonująca działania arytmetyczne i logiczne, jednostka sterująca innymi urządzeniami komputera, pamięć podręczna,
- bardzo skomplikowany układ elektroniczny, w skład którego wchodzą RAM, ROM, pamięć dyskowa,
- jednostka podstawowa zapewniająca działanie komputera.
5. Najmniejsza porcja informacji w komputerze to:
- bit,
- bajt,
- chip.
6. Do pamięci dyskowej, zewnętrznej należą:
- dyskietki, RAM, ROM, dyski stałe, dyski optyczne,
- dyskietki, dyski twarde, dyski optyczne,
- dyskietki, dyski miękkie, dyski stałe.
7. Piksele są to:
- kreski tworzące obraz na ekranie monitora, im jest ich więcej, tym lepsza jakość obrazu,
- punkty tworzące obraz na ekranie monitora, im jest ich mniej, tym lepsza jakość obrazu,
- punkty na ekranie monitora, których ilość określa rozdzielczość monitora, im jest ich więcej, tym lepszej jakości obraz.
8. Pamięć służy do przechowywania danych i programów, które je przetwarzają. Są następujące rodzaje pamięci:
- pamięć operacyjna, pamięć stała, pamięć dyskowa,
- pamięć RAM, pamięć operacyjna, pamięć ROM,
- pamięć RAM, pamięć ROM, pamięć stała.
9. Modem jest to:
- układ elektroniczny w postaci karty rozszerzającej, umożliwiający połączenie komputerów w sieć komputerową,
- układ elektroniczny służący do synchronizacji pracy procesora z innymi urządzeniami komputera,
- urządzenie służące do powiązania komputera z siecią telekomunikacyjną, aby za jej pośrednictwem łączyć się z innymi komputerami, sieciami.
10. Drukarki służą do wyprowadzania na papier informacji z komputera. Rozróżniamy następujące rodzaje drukarek:
- igłowe, mozaikowe, laserowe,
- laserowe, atramentowe, mozaikowe,
- igłowe, mozaikowe, atramentowe.
11. Edytor grafiki to:
- program Paint,
- program Notatnik i Word Pad,
- program Word Pad.
12. Każde urządzenie w komputerze jest połączone z jednostką podstawową za pomocą kabli oraz za pośrednictwem dodatkowego układu elektronicznego, zwanego:
- szyną,
- procesorem,
- sterownikiem.
13. System dwójkowy - binarny został odkryty:
- przez matematyka W. Leibniza, na przełomie XVII i XVIII w,
- przez mędrców z Chin, około II w p.n.e.,
- przez Euklidesa około 300 - 400 r p.n.e.
14. Pomysły, którego z matematyków zostały zrealizowane w urządzeniach elektronicznych XX w. Chodzi o takie pojęcia, jak: pamięć, program, jednostka licząca
- były one zawarte w pracach B. Pascala,
- były one zawarte w pracach A. Sterna,
- były one zawarte w pracach Ch. Babbage´a.
15. Pierwsze konstrukcje maszyn elektronicznych w XX wieku to:
- maszyny matematyczne i mózgi elektronowe,
- maszyny różnicowe i analityczne,
- maszyny Z1, Z3, Z4, ENIAC.
CZĘŚĆ PRAKTYCZNA- W jaki sposób, w programie Paint można narysować koło i kwadrat, a następnie utworzyć ich dwie kopie i umieścić w dowolnych miejscach wykonywanej pracy?
- W jaki sposób można w programie Paint dowolny fragment rysunku pochylić w pionie o 60°?
- W jaki sposób można wycofać się w programie Paint z ostatnio wykonanej czynności, a w jaki sposób można usunąć dowolny fragment rysunku?
- W jaki sposób można uporządkować ikony a jak otwarte okna?
- Czy można w programie Paint wprowadzić tekst, w jaki sposób?
|