Działa tylko w IE - sorry!    
     

Konkurs informatyczny

mgr Agata Ewa Socha


Konkurs odbył się
w Publicznej Szkole Podstawowej w Żdżarach gm. Nowe Miasto
rok szkolny 2002/2003


Autor konkursu:
Pomysł, zasady uczestnictwa, punktowania, przygotowanie:
  1. testu pisemnego, 
  2. kart do oceniania dla Komisji,
  3. kopert z zestawami pytań dotyczących praktycznej pracy z edytorem grafiki i tekstu,
  4. kopert z zestawami pytań teoretycznych,
zakup dyplomów i upominków - Agata Ewa Socha

Kliknij, żeby powiększyć
Cele:
  • motywowanie uczniów klas VI i V do pracy na lekcjach informatyki,
  • poszerzanie zakresu wiadomości i umiejętności uczniów,
  • umożliwienie uczniom swobodnego dostępu do komputerów podczas przygotowań do konkursu,
  • zainteresowanie uczniów problemem zwalczania mody na używki, na stosowanie zachowań agresywnych w życiu codziennym,
  • zaproponowane tematy miały kształtować odpowiedzialność i skłaniać do samodzielnego formułowania wniosków.
Kliknij, żeby powiększyć
Uczestnicy: konkurs skierowany był do uczniów klas V i VI.

Konkurs przebiegał w 3 etapach:

  1. gromadzenie punktów podczas pracy na lekcjach informatyki,
  2. etap pisemny
  3. etap ustny
W skład Komisji Egzaminacyjnej w 3 etapie konkursu weszły 4 osoby, w tym dyrektor szkoły oraz nauczyciel informatyki.

Termin realizacji: 
1 etap - pierwsze półrocze roku szkolnego 2002/2003
2 etap - 28.03.2003,
3 etap - 28.05.2003.

Zasady konkursu:

    1. Podczas pierwszego etapu uczniowie na lekcjach informatyki gromadzili punkty za prace pisemne, za ćwiczenia praktyczne za dobrowolnie wykonywane prace nadobowiązkowe.
    2. Wszystkie gromadzone punkty były prezentowane na tablicy (przystosowanej do tego celu) w pracowni. Uczniowie, którzy zgromadzili minimum 30 punktów zakwalifikowali się do drugiego etapu. Ponadto uczniowie, którzy uzyskali powyżej 50 punktów, otrzymali dodatkowo oceny bardzo dobre z informatyki.
    3. Drugi etap konkursu polegał na napisaniu pracy pisemnej - testu złożonego z dwóch części:
      • Testu wyboru z zakresu wiadomości teoretycznych,
      • Pytań, wymagających zapisania odpowiedzi, z zakresu wiadomości i umiejętności praktycznych.
    4. Test uczniowie pisali na sali gimnastycznej, siedząc pojedynczo przy stolikach.
    5. Za pracę pisemną mogli uzyskać maksymalnie 45 punktów, w tym 30 za "część teoretyczną" i 15 za "część praktyczną".
    6. Po zliczeniu punktów, które zostały przyznane uczestnikom za miejsce zajęte na liście kwalifikującej do drugiego etapu oraz uzyskane w drugim etapie, do trzeciego etapu przeszli uczniowie, którzy zdobyli powyżej 35 punktów.
    7. Trzeci etap konkursu odbywał się zakwalifikowanych obecności Komisji, zakwalifikowanych składał się zakwalifikowanych 3 części:
      • Prezentacja przez ucznia pracy przygotowanej na konkurs, nagranej na dyskietce lub płycie CD, a dotyczącej opracowania jednego z dwóch tematów do wyboru:
        • Używki, brać czy odmawiać?
        • Agresja, konieczność czy wybór?
      • Maksymalnie można było uzyskać w tej części 10 punktów
      • Wykonywanie czynności z wylosowanego zestawu zadań obejmujących wiadomości i umiejętności praktyczne. 
      • Maksymalnie można było uzyskać w tej części 10 punktów.
      • Odpowiadanie na wylosowany zestaw 3 pytań, dotyczący wiadomości teoretycznych. 
      Maksymalnie można było uzyskać w tej części 15 punktów.
    8. Dodatkowe punkty w trzecim etapie, w maksymalnej liczbie 10,
      przyznawała przewodnicząca Komisji za ogólną prezentację
      uczestnika podczas 3 części, za wyczerpujące, jasne i logiczne 
      odpowiedzi.
    9. Uczniowie, którzy zajęli 3 pierwsze miejsca w konkursie otrzymali 
      oceny celujące z informatyki na koniec roku szkolnego 2002/2003. 
      Wszyscy uczestnicy ostatniego etapu otrzymali upominki rzeczowe.

 

 

WZÓR TESTU PISEMNEGO

KONKURS INFORMATYCZNY II ETAP

Gratuluję udziału w II etapie Konkursu Informatycznego
w roku szkolnym 2002/2003

Zapoznaj się z pytaniami i odpowiedziami. Tylko jedna odpowiedź do każdego z pytań jest prawdziwa!
Właściwą według Ciebie odpowiedź zaznacz kółkiem.

CZĘŚĆ TEORETYCZNA

1. Do grupy urządzeń dodatkowych i peryferyjnych w komputerze należą:
  1. monitor, klawiatura, mysz,
  2. jednostka centralna, dodatkowe pamięci, drukarka, modem,
  3. drukarka, skaner, dodatkowe pamięci, karty rozszerzeń, modem.
2. W skład jednostki podstawowej, zapewniającej działanie komputera wchodzą:
  1. procesor, jednostka centralna, zegar,
  2. jednostka centralna, pamięć, zegar,
  3. cprocesor, pamięć, dyski optyczne.
3. System operacyjny jest to:
  1. program, umożliwiający pracę komputera,
  2. zbiór programów organizujących pracę użytkownika z komputerem,
  3. urządzenie, którym posługujemy się dla wykonania różnych zadań za pomocą komputera.
4. Procesor jest to:
  1. bardzo złożony układ elektroniczny, w skład którego wchodzą: jednostka wykonująca działania arytmetyczne i logiczne, jednostka sterująca innymi urządzeniami komputera, pamięć podręczna,
  2. bardzo skomplikowany układ elektroniczny, w skład którego wchodzą RAM, ROM, pamięć dyskowa,
  3. jednostka podstawowa zapewniająca działanie komputera.
5. Najmniejsza porcja informacji w komputerze to:
  1. bit,
  2. bajt,
  3. chip.
6. Do pamięci dyskowej, zewnętrznej należą:
  1. dyskietki, RAM, ROM, dyski stałe, dyski optyczne,
  2. dyskietki, dyski twarde, dyski optyczne,
  3. dyskietki, dyski miękkie, dyski stałe.
7. Piksele są to:
  1. kreski tworzące obraz na ekranie monitora, im jest ich więcej, tym lepsza jakość obrazu,
  2. punkty tworzące obraz na ekranie monitora, im jest ich mniej, tym lepsza jakość obrazu,
  3. punkty na ekranie monitora, których ilość określa rozdzielczość monitora, im jest ich więcej, tym lepszej jakości obraz.
8. Pamięć służy do przechowywania danych i programów, które je przetwarzają. Są następujące rodzaje pamięci:
  1. pamięć operacyjna, pamięć stała, pamięć dyskowa,
  2. pamięć RAM, pamięć operacyjna, pamięć ROM,
  3. pamięć RAM, pamięć ROM, pamięć stała.
9. Modem jest to:
  1. układ elektroniczny w postaci karty rozszerzającej, umożliwiający połączenie komputerów w sieć komputerową,
  2. układ elektroniczny służący do synchronizacji pracy procesora z innymi urządzeniami komputera,
  3. urządzenie służące do powiązania komputera z siecią telekomunikacyjną, aby za jej pośrednictwem łączyć się z innymi komputerami, sieciami.
10. Drukarki służą do wyprowadzania na papier informacji z komputera. Rozróżniamy następujące rodzaje drukarek:
  1. igłowe, mozaikowe, laserowe,
  2. laserowe, atramentowe, mozaikowe,
  3. igłowe, mozaikowe, atramentowe.
11. Edytor grafiki to:
  1. program Paint,
  2. program Notatnik i Word Pad,
  3. program Word Pad.
12. Każde urządzenie w komputerze jest połączone z jednostką podstawową za pomocą kabli oraz za pośrednictwem dodatkowego układu elektronicznego, zwanego:
  1. szyną,
  2. procesorem,
  3. sterownikiem.
13. System dwójkowy - binarny został odkryty:
  1. przez matematyka W. Leibniza, na przełomie XVII i XVIII w,
  2. przez mędrców z Chin, około II w p.n.e.,
  3. przez Euklidesa około 300 - 400 r p.n.e.
14. Pomysły, którego z matematyków zostały zrealizowane w urządzeniach elektronicznych XX w. Chodzi o takie pojęcia, jak: pamięć, program, jednostka licząca
  1. były one zawarte w pracach B. Pascala,
  2. były one zawarte w pracach A. Sterna,
  3. były one zawarte w pracach Ch. Babbage´a.
15. Pierwsze konstrukcje maszyn elektronicznych w XX wieku to:
  1. maszyny matematyczne i mózgi elektronowe,
  2. maszyny różnicowe i analityczne,
  3. maszyny Z1, Z3, Z4, ENIAC.


CZĘŚĆ PRAKTYCZNA

  1. W jaki sposób, w programie Paint można narysować koło i kwadrat, a następnie utworzyć ich dwie kopie i umieścić w dowolnych miejscach wykonywanej pracy?
  2. W jaki sposób można w programie Paint dowolny fragment rysunku pochylić w pionie o 60°?
  3. W jaki sposób można wycofać się w programie Paint z ostatnio wykonanej czynności, a w jaki sposób można usunąć dowolny fragment rysunku?
  4. W jaki sposób można uporządkować ikony a jak otwarte okna?
  5. Czy można w programie Paint wprowadzić tekst, w jaki sposób?