Działa tylko w IE - sorry!    
     

Internet jako źródło informacji

mgr Iwona Tomaszewska-Papakul


Zajęcia warsztatowe dla nauczycieli SP w Krynicy, przeprowadziłam 5 kwietnia 2004r. Nauczyciele znali już podstawy obsługi komputera, dlatego celem tych zajęć było przygotowanie do samodzielnego korzystania z sieci, sposoby wyszukiwania informacji, zapoznanie z historią Internetu. Szkolenie obejmowało treści i umiejętności ważne i przydatne w pracy zawodowej nauczyciela.

Zajęcia warsztatowe dla nauczycieli Szkoły Podstawowej w Krynicy

Cel ogólny:

  • Przygotowanie nauczycieli do samodzielnego korzystania z Internetu

Cele szczegółowe (operacyjne):

    Nauczyciel po zajęciach:
  1. zna zarys historii Internetu,
  2. wie jakie usługi oferuje Internet,
  3. umie korzystać z Internetu jako źródła informacji.
  4. rozumie pojęcia: portal, strona internetowa, adres www, poczta elektroniczna, wyszukiwarka
  5. potrafi: wyszukać informacje w sieci znając adres strony, wyszukać w sieci informacje na dany temat, korzystać z dostępnych wyszukiwarek, katalogu stron WWW oraz dokonać selekcji informacji.

Metody pracy: wykład, pokaz

Forma organizacji zajęć: indywidualna praca przy komputerach, praca w grupach

Środki i pomoce dydaktyczne:

  • komputery z dostępem do Internetu,
  • dyskietki z krótką historią Internetu
  • plansza lub gazetka z budową adresu strony WWW.

Czas trwania zajęć: 90 min

Przebieg zajęć:

  1. Przedstawienie tematu i celów zajęć.
     
  2. Wprowadzenie do Internetu, wyjaśnienie, czym jest Internet, jak działa, jakie oferuje usługi (WWW, poczta elektroniczna, komunikatory, ściąganie plików).
     
  3. "Strona WWW" - budowa strony na przykładzie portalu www.gazeta.pl, gdzie nasza szkoła ma swoją pocztę i stronę internetową.
     
  4. Wyszukiwanie informacji w sieci, gdy znamy adres strony.
     
  5. Wyszukiwanie informacji na dany temat. Korzystanie z wyszukiwarek, katalogu stron WWW.
     
  6. Portale internetowe i ich zasoby informacyjne (onet.pl, wp.pl, interia.pl, o2.pl).
     
  7. Zwrócenie uwagi na przydatność znalezionych w sieci informacji tekstowych i ilustracyjnych jako uzupełnienie wiedzy szkolnej uczniów, wiadomości podręcznikowych.
     
  8. Podział na trzy grupy. Każda z grup otrzymuje zadanie do wykonania.
    • Nauczyciele humaniści szukają informacji n/t malarstwa Wyspiańskiego,
    • nauczyciele przedmiotów ścisłych informacji o fotosyntezie,
    • nauczyciele nauczania zintegrowanego szukają scenariuszy na Dzień Matki.

    Nauczyciele samodzielnie "serfują" w sieci poszukując najciekawszych materiałów na dany temat. Strony, na których uzyskali najwięcej informacji i materiałów zapisują w opcji "Ulubione". Czas trwania poszukiwań około 30 min.

  9. Prezentacja wyników poszukiwań poszczególnych grup. Wydruk najciekawszych informacji lub zapisywanie ich na dyskietki.
     
  10. Dyskusja na temat poziomu odwiedzanych stron. Porównanie wybranych stron prywatnych oraz stron wykonanych przez poważne instytucje naukowe i kulturalne. Podkreślenie znaczenia świadomego wyboru informacji.
Ewaluacja

Proszę zakreślić wybraną odpowiedź