Zajęcia warsztatowe dla nauczycieli SP w Krynicy, przeprowadziłam 5 kwietnia 2004r. Nauczyciele znali już podstawy obsługi komputera, dlatego celem tych zajęć było przygotowanie do samodzielnego korzystania z sieci, sposoby wyszukiwania informacji, zapoznanie z historią Internetu. Szkolenie obejmowało treści i umiejętności ważne i przydatne w pracy zawodowej nauczyciela. | Zajęcia warsztatowe dla nauczycieli Szkoły Podstawowej w KrynicyCel ogólny: - Przygotowanie nauczycieli do samodzielnego korzystania z Internetu
Cele szczegółowe (operacyjne): Nauczyciel po zajęciach:- zna zarys historii Internetu,
- wie jakie usługi oferuje Internet,
- umie korzystać z Internetu jako źródła informacji.
- rozumie pojęcia: portal, strona internetowa, adres www, poczta elektroniczna, wyszukiwarka
- potrafi: wyszukać informacje w sieci znając adres strony, wyszukać w sieci informacje na dany temat, korzystać z dostępnych wyszukiwarek, katalogu stron WWW oraz dokonać selekcji informacji.
Metody pracy: wykład, pokaz Forma organizacji zajęć: indywidualna praca przy komputerach, praca w grupach Środki i pomoce dydaktyczne: - komputery z dostępem do Internetu,
- dyskietki z krótką historią Internetu
- plansza lub gazetka z budową adresu strony WWW.
Czas trwania zajęć: 90 min Przebieg zajęć:- Przedstawienie tematu i celów zajęć.
- Wprowadzenie do Internetu, wyjaśnienie, czym jest Internet, jak działa, jakie oferuje usługi (WWW, poczta elektroniczna, komunikatory, ściąganie plików).
- "Strona WWW" - budowa strony na przykładzie portalu www.gazeta.pl, gdzie nasza szkoła ma swoją pocztę i stronę internetową.
- Wyszukiwanie informacji w sieci, gdy znamy adres strony.
- Wyszukiwanie informacji na dany temat. Korzystanie z wyszukiwarek, katalogu stron WWW.
- Portale internetowe i ich zasoby informacyjne (onet.pl, wp.pl, interia.pl, o2.pl).
- Zwrócenie uwagi na przydatność znalezionych w sieci informacji tekstowych i ilustracyjnych jako uzupełnienie wiedzy szkolnej uczniów, wiadomości podręcznikowych.
- Podział na trzy grupy. Każda z grup otrzymuje zadanie do wykonania.
- Nauczyciele humaniści szukają informacji n/t malarstwa Wyspiańskiego,
- nauczyciele przedmiotów ścisłych informacji o fotosyntezie,
- nauczyciele nauczania zintegrowanego szukają scenariuszy na Dzień Matki.
Nauczyciele samodzielnie "serfują" w sieci poszukując najciekawszych materiałów na dany temat. Strony, na których uzyskali najwięcej informacji i materiałów zapisują w opcji "Ulubione". Czas trwania poszukiwań około 30 min. - Prezentacja wyników poszukiwań poszczególnych grup. Wydruk najciekawszych informacji lub zapisywanie ich na dyskietki.
- Dyskusja na temat poziomu odwiedzanych stron. Porównanie wybranych stron prywatnych oraz stron wykonanych przez poważne instytucje naukowe i kulturalne. Podkreślenie znaczenia świadomego wyboru informacji.
EwaluacjaProszę zakreślić wybraną odpowiedź |