Działa tylko w IE - sorry!    
     

Jesteśmy Europejczykami

Anna Kuczyńska
Jolanta Tyzo


Rok 2004 jest niezwykle ważnym rokiem w najnowszej historii Polski i Europy. Przystąpienie Polski do Unii Europejskiej odbiło się szerokim echem we wszystkich dziedzinach życia. Nie ominęło również edukacji. Tematyka europejska wydaje się zbyt trudna, aby realizować ją w pierwszym etapie kształcenia. Jednak możliwość działań w tym zakresie jest ogromna. Nauczyciele kształtują u swoich uczniów poczucie przynależności do ojczyzny, w której wzrastają. Na tej podstawie można skutecznie ukazywać miejsce i rolę Polski w zjednoczonej Europie. Na gruncie miłości do małej ojczyzny, budować miłość do wielkiej ojczyzny - Europy, a tym samym rozwijać tożsamość europejską. Zagadnienia związane z edukacją europejską powinny zapoznać dzieci z miejscem Polski w Europie oraz przyczynić się do ukształtowania szacunku do wartości kultury innych narodów. Edukacja europejska ma umożliwić młodemu człowiekowi zrozumienie siebie i innych ludzi przez lepszą wiedzę o świecie.

Reforma oświaty wprowadziła do szkół między innymi edukację europejską, która znalazła swoje miejsce w programach nauczania. W naszej szkole realizujemy od 2003 roku edukację europejską w klasach młodszych. Napisałyśmy programy "Mały Polak - Europejczyk" i "Od wychowania regionalnego do edukacji europejskiej", których treści realizujemy w czasie spotkań Klubu Europejskiego. Prowadząc zajęcia z dziećmi zauważyłyśmy, że z wielkim zaangażowaniem i ciekawością "poznają Europę". Zdobywają wiedzę o państwach europejskich i Unii Europejskiej.

Po rocznych doświadczeniach związanych z realizacja edukacji europejskiej wśród dzieci i widząc ogromne zainteresowanie naszych uczniów, postanowiłyśmy dać im możliwość sprawdzenia swoich wiadomości i umiejętności w praktyce. Zorganizowaliśmy Międzyszkolny Konkurs Europejski, przeznaczony dla uczniów klas I-III, który nazwałyśmy "Zabawa Europą". Konkurs okazał się wspaniałą zabawą dla dzieci, pobudzającą ich do twórczej aktywności, dlatego pragniemy go przedstawić i tym samym zachęcić do organizowania podobnych zabaw. Do konkursu zaprosiliśmy reprezentacje sześcioosobowe z pięciu bydgoskich szkół. Każda reprezentacja miała za zadanie przygotować taniec z dowolnie wybranego kraju europejskiego. Inne zadania konkursowe obejmowały podstawowe wiadomości o krajach Unii Europejskiej. Zadania były punktowane przez jurorów. Konkurs przebiegał w atmosferze zdrowej rywalizacji między poszczególnymi zespołami dzieci. Uczniowie bawili się świetnie i wykazali się dobrą znajomością treści europejskich.

SCENARIUSZ MIĘDYSZKOLNEGO KONKURSU EUROPEJSKIEGO "ZABAWA EUROPĄ"

  1. Wprowadzenie do tematu konkursu - występ dzieci z kółka europejskiego:
    • Scenka "Podróż po Europie" - prezentacja państw należących do Unii Europejskiej
    • Piosenka "Mała oda" w wykonaniu dzieci.
  2. Przypomnienie regulaminu konkursu, ocenianego przez jurorów.

    Prezentacja dzieci z poszczególnych szkół

    1. Wykonanie dowolnego tańca europejskiego przez sześcioosobowe zespoły dzieci.
    2. Układanie w zespołach z gwiazdek nazwy państwa europejskiego i naklejenie na przygotowany pasek papieru - podanie stolicy państwa.
    3. Rozpoznawanie przez dzieci charakterystycznej budowli dla danego państwa: Wieża Eiffla, Colosseum, Big-Ben, Krzywa Wieża, Watykan - podanie nazwy państwa lub miasta, w którym znajduje się dany obiekt.
    4. Układanie z puzzli obrazków przedstawiających:
      • Torreadora z bykiem
      • Mikołaja w saniach
      • Tulipany
      • Klocki Lego
      • Dyskobola
      Podanie nazwy państwa, z którym kojarzy się dana postać lub rzecz.
    5. Dzieci prezentują potrawy charakterystyczne dla danego państwa - kompozycja płaska z kolorowego papieru na kartonie:
      • pizza
      • spaghetti
      • sałatka grecka
      • wykwintna sałatka luksemburska
      • tort Sachera z Wiednia.
    6. Podsumowanie konkursu i pracy dzieci przez jurorów.