Działa tylko w IE - sorry!    
     

Dyktando a Nowa matura

mgr Beata Irzykowska


Nowa matura stawia przed wszystkimi nauczycielami nowe wyzwania. Przed szczególnie trudnym zadaniem stoją nauczyciele języków obcych uczący we wszystkich typach technikum. W ogólniakach język obcy był przedmiotem obowiązkowym na maturze ustnej, a w technikach przedmiotem wybranym, który zdawali tylko najlepsi uczniowie. A matura pisemna z języka obcego to już zupełna nowość, na którą "porywają się" tylko nieliczni. Po raz pierwszy, w roku szkolnym 2001/2002, zdawało ją w naszej szkole tylko 8 uczniów (około 6,5% ogółu zdających), w roku następnym 9, a w roku bieżącym zamiar taki zgłosiło 7 uczniów. Tak było dotąd, ale zgodnie z rozporządzeniem MEN, w roku szkolnym 2005/2006, po raz pierwszy we wszystkich typach szkół, egzamin maturalny z języka obcego będzie egzaminem obowiązkowym także w formie pisemnej, gdzie ocenie podlegać będzie także poprawność językowa m.in. błędy w pisowni czyli błędy gramatyczne,ortograficzne, interpunkcyjne itp.

To już zupełnie inny wymiar i inne zadania zarówno dla ucznia, jak i dla nauczyciela. Teraz należy pamiętać, że podstawowym celem nauki języka obcego jest rozwijanie sprawności mówienia czyli umiejętności komunikowania się nie tylko w mowie, ale także i w piśmie. Teraz znajomość zasad gramatyki, ortografii czy interpunkcji, niestety niezbyt lubiana przez młodzież, jest wręcz konieczna. Nie każdy uczeń zdaje sobie sprawę z praktycznego znaczenia gramatyki, która jest po prostu nieodzowna, aby móc dobrze komunikować się z obcokrajowcami. Pamiętając o tym, że we współczesnym świecie dobra znajomość języka obcego jest niezbędna, jeżeli chcemy, aby nasi uczniowie mogli dalej uczyć się i pracować w kraju lub zagranicą, aby nie czuli się gorsi od innych, aby nie czuli oporów w kontaktach z cudzoziemcami itp. - my nauczyciele języków obcych musimy tak motywować ich do nauki języka obcego, aby uświadomić im, że uczą się nie tylko dla oceny i promocji do klasy następnej, ale tylko i wyłącznie dla siebie.

Biorąc pod uwagę w/w argumenty w roku szkolnym 2002/2003 po raz pierwszy w naszej szkole zorganizowałam i przeprowadziłam dyktando z języka angielskiego uzupełnione testem gramatycznym. Wzięli w nim udział uczniowie z Technikum Hotelarskiego oraz Technikum Żywienia i Gospodarstwa Domowego. Ze względu na zróżnicowane umiejętności rozumienia i pisania ze słuchu, przeprowadziłam je na dwóch poziomach. Poziom pierwszy przeznaczony był dla uczniów z klas I i II, poziom drugi dla uczniów z klas III i IV. Było to moje pierwsze tak duże i samodzielne przedsięwzięcie. Chciałam, aby na konkursie była dobra i miła atmosfera, a jednocześnie, żeby prace były samodzielne. Uczniowie wiedzieli, że oceny otrzymają tylko najlepsi i tylko ci uczniowie, którzy zaakceptują ocenę zaproponowaną przez nauczyciela. Ponadto chciałam, żeby tekst dyktanda oraz gramatyka były tak wyważone, żeby nie zniechęcić, a wręcz przeciwnie zachęcić jak największą ilość uczniów do udziału w konkursie w latach następnych. W ramach konkursu wyłoniono zwycięzców dla dwóch poziomów. Były to uczennice klasy I TH i III TH, które oprócz oceny bardzo dobrej, otrzymały nagrody książkowe (Eric Knight "Lassie come-home" i Frances Hodgson Burnett "The little lord Fauntleroy"), wręczone na koniec roku szkolnego przez Dyrektora Szkoły i zaszczytny tytuł "Mister of spelling & grammar 2003". Myślę, że podniosło to rangę konkursu, ale o tym przekonam się w tym roku szkolnym podczas jego drugiej edycji.