Działa tylko w IE - sorry!    
     

O potrzebie doskonalenia umiejętności czytania ze zrozumieniem

mgr Elżbieta Baran


"Czytanie bez myślenia na nic;
A myślenie bez czytania też niedaleko prowadzi"
J. I. Kraszewski  

Umiejętność czytania jest jednym z zasadniczych warunków powodzenia ucznia w szkole i stanowi podstawę do pracy samokształceniowej przez całe życie. Czytanie to opanowanie właściwej techniki odzwierciedlania graficznych znaków mowy i rozumienia treści tych symboli oraz ich zastosowania w pewnych całościach. Czytanie to czynność psychiczna, polegająca na wnikaniu w treść czytanego tekstu, która opiera się na rozumieniu poszczególnych wyrazów, zdań, myśli oraz przeżyć utrwalonych w tekście. Istotnym czynnikiem decydującym o umiejętności czytania jest rozumienie tekstu, a nauka czytania wiąże się głównie z kształceniem zdolności rozumienia. Dzięki tej zdolności możliwa jest ocena wartości, interpretacja oraz odkrywanie ukrytego sensu zawartego w drukowanych symbolach.

Podstawowym warunkiem skutecznej pracy dydaktyczno-wychowawczej jest określony poziom umiejętności czytania ze zrozumieniem. Wczesne i sprawne opanowanie tej umiejętności ułatwia pokonywanie trudności w procesach przyswajania, pogłębiania i utrwalania wiedzy, gdyż umożliwia samodzielne zdobywanie wszelkich informacji. Czytanie ze zrozumieniem jest furtką, która otwiera ogromne możliwości kształcenia się, rozwijania własnej osobowości, nadążania za narastającą wiedzą. Badania nad umiejętnością cichego czytania ze zrozumieniem potwierdzają fakt, że część uczniów nie tylko na szczeblu kształcenia zintegrowanego, ale również w klasach wyższych, nie opanowała w stopniu zadawalającym tej umiejętności.

W tym roku szkolnym nauczyciele, pracując w ramach zespołów samokształceniowych opracowali ćwiczenia i testy czytania ze zrozumieniem. Systematycznie doskonalili z uczniami technikę czytania, przeprowadzając testy czytania na czas (test Laucha) we wszystkich klasach. Wstępne wyniki wskazują na zasadność kontynuowania pracy nad usprawnianiem tej ważnej i podstawowej umiejętności. Opanowanie czytania ze zrozumieniem warunkuje powodzenie szkolne i życiowe dziecka. Ułatwia naukę w klasach początkowych i przygotowuje je do systematycznej nauki w klasach starszych. Ukierunkowanie nauki czytania na rozumienie czytanych tekstów sprzyja kształceniu umiejętności czytania w sposób funkcjonalny, który pozwala m. in. na: rozwiązywanie różnych problemów wynikających z tekstu, zdobycie pewnej zdolności do refleksji, krytycznego myślenia, a także do coraz to innej działalności w postaci nowych pomysłów.

Myślę, że zagadnienie rozumienia czytanego tekstu warte jest rozważenia. Każdy nauczyciel powinien się zastanowić, czy zwraca baczną uwagę na rozumienie czytanych przez uczniów tekstów. Mam nadzieję, że przekonam i zachęcę do szczególnej pracy nad doskonaleniem tej ważnej dla każdego dziecka umiętności.