Lekcja 1Temat: Co nas zaciekawiło i wzruszyło w baśni "Bracia Lwie Serce" Astrid Lindgren? Uczeń: - poznaje sylwetkę autorki lektury
- sporządza wnioski oddające wrażenia z przeczytanego utworu
- kształci umiejętność wyrażania własnych sądów, przemyśleń
- uwrażliwia się na piękno utworu literackiego
Metody: podająca, problemowa, praktycznego działania Formy: zbiorowa, grupowa, indywidualna Środki dydaktyczne: książki autorstwa A. Lindgren, jej portret, Słownik pisarzy, krzyżówka, tekst z lukami Tok lekcji - Zaproponowanie tematu i jego zapis, przedstawienie sylwetki autorki i obejrzenie wystawy jej utworów.
Astrid Lindgren - - Wyjaśnienie tytułu lektury "Bracia Lwie Serce", odwołanie się do listu Grety Anderson (2 roz.). Lwie Serce to przydomek (lwie serce - wielkie męstwo, odwaga)
- Uzupełnianie w parach krzyżówki.
- Imię przybranego dziadka chłopców.
- Ptaki przenoszące zaszyfrowane wiadomości.
- ................. Kogut - nazwa karczmy.
- Uwięziony przywódca powstania.
- Drzewa, otaczające chatę braci.
- Otchłań.
- Imię jednej gołębicy.
- Uratował Karola przed wilkami.
- Koń Karola.
- Potwór służący Tengilowi.
- Jak nazywał Jonatan brata?
- Wąż, z którym walczyła Katla.
- Imię zdrajcy.
- Stoją w stajni.
- Kierowała potajemną walką z Tengilem.
- Rozmowa na temat lektury. Uczniowie opowiadają o wydarzeniach, które ich zaciekawiły.
Wymieniają najbardziej wzruszające momenty w dziejach głównych bohaterów, wyrażają swoje uwagi na temat postaci, które im się szczególnie podobały. Pomocne będą czasowniki, które uczniowie wykorzystają, by wskazać te fragmenty książki, które mogą czytelnika: - wzruszyć: (troskliwa opieka Jonatana nad chorym Karolkiem)
- ucieszyć: (spotkanie braci w krainie Nangijali)
- zasmucić: (tragiczna śmierć Jonatana)
- zachwycić: (opis Doliny Wiśni)
- zaciekawić: (losy mieszkańców Doliny Dzikich Róż)
- czegoś nauczyć: (szlachetności, uczciwości, szacunku dla innych)
- Praca domowa:
Uzupełnij treść fragmentu listu, w którym przekonasz kolegę do przeczytania książki "Bracia Lwie Serce". Zachęcam Cię do przeczytania baśni ................................... pisarki A. Lindgren pt. ........................................... . Z pewnością spodobają Ci się przygody jej bohaterów............................... . Wspólnie przeżyli ............................. przygody. Dzięki tej lekturze przekonałem się, jak ważna jest więź ............................ oraz, że należy .......................... innym. Baśń A. Lindgren dostarcza czytelnikowi wielu ................. przeżyć. Mnie szczególnie ............................................................................ (uczniowie dokończą samodzielnie). Lekcja 2 Temat: W baśniowym świecie Braci Lwie Serce Uczeń: - analizuje świat przedstawiony w utworze
- zapisuje wydarzenia w postaci planu odtwórczego
- kształci logiczne myślenie
Metody: podająca, zajęć praktycznych Formy: zbiorowa, grupowa Środki dydaktyczne: lektura Tok lekcji - Zapis tematu, sprawdzenie pracy domowej
- Określenie elementów świata przedstawionego w lekturze:
- czas akcji: nieokreślony (baśniowy)
- miejsce wydarzeń:
- Szwecja
- Nangijala - Dolina Wiśni (karczma "Złoty Kogut"), Zagroda Jeźdźców, Zagroda Tulipanów, Dolina Dzikich Róż
- postacie: pozytywne - Jonatan Lew, Karol Lew (Sucharek), Sofia, Hubert, Orwar, dziadek Mateusz; zwierzęta: konie - Filar, Grim; gołębie negatywne - Tengil, Jossi; potwory - Katla, Karm
- narracja: narratorem jest Karol Lew - wskazuje na to forma czasowników
- (Chciałbym opowiedzieć Wam...)
- Ćwiczenia redakcyjne - uczniowie w grupach redagują plan najważniejszych wydarzeń.
Konsultują wyniki pracy z nauczycielem i zapisują je w zeszytach.Przykładowy plan: Dzieje braci Lwie Serce - Opieka Jonatana nad chorym bratem
- Tragiczna śmierć Jonatana
- Przylot gołębicy do umierającego Karolka
- Spotkanie braci w krainie Nangijali
- Wizyta u Sofii w Zagrodzie Tulipanów
- Wyprawa Jonatana do Doliny Dzikich Róż
- Ucieczka Karola
- Odkrycie zdrady Jossiego
- W domu Mateusza
- Uwolnienie Orwara
- Powstanie mieszkańców w Dolinie Dzikich Róż
- Śmierć Karma i Katli
- Przeniesienie się Karola i Jonatana do krainy Nangilimy
- Praca domowa
Przygotuj ustne opowiadanie przygody, która najbardziej ci się podobała. Lekcja 3 Temat: Przeżywamy najciekawszą przygodę Jonatana i Karola Uczeń: - konkretyzuje wydarzenia w utworze
- kształci umiejętność wypowiadania się ze zwróceniem uwagi na spójność i sensowność,
- obiektywnie ocenia rzeczywistość w utworze,
- wyrabia uczucie i przekonanie o konieczności niesienia pomocy innym.
Metody: zajęć praktycznych, pogadanka Formy: zbiorowa, grupowa Środki: lektura, instrukcja pracy dla grupy, Słowniki ortograficzne Tok lekcji - Zapis tematu. Odczytanie planu wydarzeń lektury, ułożonego na poprzedniej lekcji i wybór 5-u najciekawszych zdaniem uczniów.
- Podział klasy na 5 grup. Lider grupy losuje jeden z 5-u tematów.
- Praca w grupach - redagowanie treści opowiadania.
Instrukcja
- Nadajcie tytuł opowiadaniu.
- Zachowajcie trójdzielną budowę pracy.
- Używajcie czasowników w czasie przeszłym i narracji trzecioosobowej.
- Dla ożywienia akcji wprowadźcie dialog. Zastosujcie słownictwo, ukazujące następstwo czasowe: wtem, nagle, najpierw, potem, następnie, później, niespodziewanie.
- Pamiętajcie o poprawnej interpunkcji i ortografii.
- Na wykonanie zadania macie 15 min., na prezentację 3 min.
- Odczytanie opowiadań przez przedstawicieli grup i przepisanie ich do zeszytu.
- Praca domowa
Zaznacz fragmenty w lekturze opisujące Dolinę Dzikich Róż i Dolinę Wiśni. Przynieście materiały do wykonania makiety wybranego miejsca. Lekcja 4-5 Temat: Odwiedzamy Dolinę Dzikich Róż i Dolinę Wiśni Cele operacyjne: Uczeń: - czyta tekst literacki ze zrozumieniem,
- cytuje fragmenty opisujące Dolinę Wiśni i Dolinę Dzikich Róż,
- uczy się pracować w zespole,
- rozwija wyobraźnię i fantazję.
Metody: praca z tekstem, ćwiczenia dramowe Formy: praca grupowa, indywidualna Środki: lektura, klatka z gołębiem, arkusze papieru, wstążki, sznurki, patyczki wycinanki, mazaki, kredki i różne przedmioty przyniesione przez uczniów Tok lekcji - Ćwiczenie dramowe - uczniowie stoją w kręgu. Przedstawiają ciałem rzeźby pojęć o charakterze emocjonalnym: ból, samotność, strach, radość, miłość (nauczyciel podaje po kolei wyrazy)
- Nauczyciel wyjmuje kopertę zaadresowaną do klasy. Oddaje ją gospodarzowi.
W środku znajduje się zaproszenie, które uczeń odczytuje:
Drodzy Uczniowie kl. Vb. Serdecznie zapraszam Was do zwiedzania moje twierdzy wybudowanej w Prastarych Górach za Rzeką Prastarych Rzek. Programie przewidziano zwiedzanie Groty Katli i pobyt w Dolinie Dzikich Róż. Wasz znajomy Tengil Uczniowie wypowiadają się na temat zaproszenia. Większość odrzuciła jego propozycję. Uzasadniają swoje zdanie. Wskazują, że mieszkańcy Doliny Dzikich Róż żyli w niewoli, prześladowani przez Tengila i jego żołnierzy. Potrzebował niewolników do budowy swojej twierdzy. Ludzie zabrani z Doliny już nigdy do niej nie wracali, gdyż umierali z głodu i wycieńczenia. Opanował Dolinę dzięki Katli, która słucha się złotego rogu. Uwięził Orwara, aby złamać opór mieszkańców Doliny Dzikich Róż. - Nauczyciel odsłania klatkę z gołębiem. Jak myślicie, dlaczego znalazł się na dzisiejszej lekcji? Może ma dla nas jakąś wiadomość? Uczniowie dostrzegają obrączkę na nodze gołębia oraz skrawek papieru. Odczytanie informacji: "Orwar wolny. Pojutrze powstanie. Pomóżcie. Jonatan."
Co im odpowiemy? Zapis wiadomości: "Ruszamy z pomocą. Sofia". Wypuszczenie gołębia. - Opowiadają i odczytują fragmenty tekstu mówiące o powstaniu, pokonaniu Tengila i o roli Jonatana. Zapisują bardzo ważne słowa wypowiedziane przez Mateusza:
"Nigdy nie uda się złamać ludzi, którzy walczą o swoją wolność i trzymają się razem". - Ćwiczenie dramowe - druga część zajęć poświęcona jest wykonaniu mapy topograficznej lub makiety Doliny Dzikich Róż i Doliny Wiśni. Uczniowie pracują w 4 grupach (powstaną dwie prace ukazujące Dolinę Wiśni i dwie Dolinę Dzikich Róż.) Uczniowie wykorzystując opisy obu krain, nanoszą na duży arkusz papieru poszczególne informacje. Rysują, malują, przyklejają różne elementy, bezużyteczne przedmioty. Niebieska wstążka staje się wijącą rzeką, w której bracia łowili ryby i kąpali się. Przy opracowaniu makiety i mapy topograficznej niepotrzebne są zdolności plastyczne czy techniczne. Nieważna jest bowiem skala ani precyzja, ani faktura i rodzaj użytych materiałów. Powstają wspaniałe dzieła twórcze, bliskie fantazji i wyobraźni młodego człowieka.
- Grupy prezentują swoje prace. Uczniowie z innych grup mogą zadawać pytania, prosić o wyjaśnienia. Następnie umieszczamy je w części sali poświęconej lekturze "Bracia Lwie Serce".
- Praca domowa
Ułóż krótki wywiad z mieszkańcem Doliny Dzikich Róż. Przygotuj się do czytania fragmentów ukazujących Jonatana i Karola. Lekcja 6 Temat: Niezwykli bracia - Jonatan i Karol Cele operacyjne: Uczeń: - czyta tekst literacki ze zrozumieniem,
- nazywa cechy i przeżycia bohaterów w oparciu o tekst literacki,
- dokonuje opisu postaci z elementami charakterystyki,
- uczy się pracować w zespole,
- rozwija wyobraźnię.
Metody: praca z tekstem, drama, prezentacja, ćwiczenia praktyczne - redagowanie opisu postaci. Formy: praca grupowa, indywidualna Środki: lektura, 4 arkusze papieru, kredki, mazaki, flamastry, "Słownik synonimów" Tok lekcji: - Uczniowie prezentują wykonane w domu rysunki przedstawiające Jonatana lub Karola.
Ćwiczenie dramowe - improwizowane wypowiedzi różnych postaci. Chętni uczniowie wchodzą w rolę postaci występujących w utworze, np.: matka, nauczycielka, sąsiad, kolega z podwórka, znajoma matki, Orwar, Sofia, Hubert, Jossi, Park. Przygotowują wypowiedzi na temat Jonatana i Karola. - Nauczyciel rozmawia z uczniami na temat bohaterów lektury. Uczniowie odnajdują i odczytują w lekturze fragmenty, opisujące, charakteryzujące braci ( najpierw Jonatana, później Karola).
- Ćwiczenie dramowe
Uczniowie stają w kręgu tyłem do środka. Na znak nauczyciela (klaśnięcie) odwracają się i zastygają w pozie, która będzie najlepiej ich zdaniem ilustrowała podane im hasła: Jonatan, Karol. W czasie prezentacji każdego hasła nauczyciel może zadać wybranym uczniom pytania, na które odpowiadają, będąc w roli.
Pytania - Co teraz robisz?
- O czym myślisz?
- Co czujesz?
- Czego pragniesz?
Ćwiczenie to pozwala uczniom na lepsze zrozumienie cech zachowania i charakteru. Odpowiadając na pytania nauczyciela, nazywają myśli, uczucia, pragnienia, na które wcześniej nie zwrócili uwagi. - Ćwiczenie dramowe - rola na podłodze
Uczniowie zostają podzieleni na 4 grupy (Zawsze robię to losowo. Uczniowie odliczają do czterech). Jedynki i trójki zajmą się opracowaniem postaci Jonatana, a dwójki i czwórki Karola. Uczniowie obrysowują na dużym arkuszu papieru kontury leżącego ucznia. Narysowanej postaci nadają imię, nazwisko, wiek. Odrysowane kontury wypełniają kształtem i barwą odpowiednią dla twarzy, ubrania. Rysują szczegóły sylwetki.
Na każdym arkuszu znajdują się pytania: - Kogo (co) te oczy widziały?
- Co te uszy słyszały?
- Co ta głowa myślała?
- Co te usta mówiły?
- Kogo i co te ręce dotykały?
- Po czym te stopy chodziły?
- Kogo to serce kochało?
Uczniowie zapisują na obrysowanym konturze cechy zachowania i charakteru wybranej postaci. Następnie prezentują prace. - Ćwiczenia słownikowe - dopisywanie wyrazów bliskoznacznych
- odważny, mężny, nieustraszony, nieustępliwy, ofiarny, dzielny, wytrwały,
- szlachetny, prawy, wierny pewnym wartościom, honorowy,
- kochający, troskliwy, opiekuńczy, czuły, odpowiedzialny,
- mądry, inteligentny, sprytny, przebiegły, pomysłowy,
- wrażliwy, czuły, delikatny,
- smutek, żal, rozpacz
- Praca domowa do wyboru
- To byli niezwykli bracia... Dokończ wspomnienia mieszkańca Doliny Dzikich Róż.
- Jaki jestem wobec mojego rodzeństwa.
Lekcja 7 Temat: "Bracia Lwie serce"- baśń nie tylko dla dzieci Uczeń: - utrwala wiadomości na temat baśni jako gatunku
- kształci poczucie właściwej hierarchii wartości
- wyrabia negatywny stosunek do zła
Metody: poszukująca, pogadanka Formy: zbiorowa Środki dydaktyczne: lektura, Słownik terminów literackich Tok lekcji - Swobodne wypowiedzi zmierzające do wyróżnienia cech i określenia gatunku utworu jako baśni, przeznaczenia utworu.
- Baśniowe cechy utworu:
- czas i miejsce: nie jest skonkretyzowane, miejsce nie zidentyfikowane na mapie ani w historii
- szczęśliwe zakończenie i zwycięstwo dobra (przegrana Tengila, szczęście mieszkańców Doliny Dzikich Róż, przewaga dobra nad złem)
- Odbiór utworu - próba wymiany zdań.
Wniosek: Historia Jonatana i Karola jest zmyślona przez pisarkę, by służyła prawdzie i pozytywnym wartościom: - pokazuje świat dobra i zła, które zostało pokonane, a więc się nie opłaca
- ma charakter pouczający nie tylko dzieci, świadczy o tym dojrzałe postępowanie bohaterów, czyli:
- miłości i szacunku do najbliższych
- szlachetnego i honorowego postępowania wobec innych, nawet nieprzyjaciół
- kierowania się w życiu prawdą i sprawiedliwością
- unikanie przemocy, bo zło zawsze przegrywa.
- Praca domowa
Dokończ wypowiedź i uzasadnij ją w 10-u zdaniach: W moim postępowaniu najważniejsze jest..... |