Działa tylko w IE - sorry!    
     

Barwy jesieni i dlaczego należy szanować las?

mgr Ivetta Olińska


Uczniowie odświętnie ubrani stoją w dwuszeregu - recytują wiersze i śpiewają piosenki. Dziewczynka przebrana w stroju jesieni z koszykiem jesiennych darów.

Scenografia - dekoracja odwzorowująca słoneczny, jesienny dzień. Na parawanie zawieszone jest słońce, drzewa z różnymi gatunkami liści oraz grzyby. Makieta runa leśnego. Na tablicach zawieszone prace dzieci. Plansze: grzyby jadalne, grzyby trujące.

Uczeń I:
Zobacz jak pięknie jest teraz w lesie.
A dlaczego?
Bo jest już jesień.
 
Uczeń II:
Co to za pani w złocie i czerwieni
sady maluje, lasy przemienia?
Znowu przyszła do nas -
liście spadają wszędzie,
dęby sieją żołędzie.
 
Jesień:
Jestem jesień. W swoim koszu
podarki wam przynoszę.
Wiewióreczko, chodź, dostaniesz
Garść orzeszków na śniadanie.
 
Wiewióreczka:
Za orzechy ci dziękuję,
zaraz mamę poczęstuję.
 
Wróbel:
O, słonecznik! Taki wielki!
Bardzo lubią bo wróbelki.
 
Dziewczynka:
Czy w koszyczku masz korale
dla mnie i dla moich koleżanek?
(Jesień daje dziewczynce jarzębinę)
 
Chłopiec:
A ja może dostanę
To jabłuszko rumiane...?
 
Wszyscy: (śpiewają; podkład muzyczny)
Wniosły dzieci z sadu koszyk przepełniony:
jabłek żółtych, jabłek kwaśnych, jabłuszek zielonych.
Teraz trzeba jabłka dobrze poukładać i pomyśleć,
Które jabłko do czego się nada.
Które do zjedzenia, które do pieczenia, które znów na
marmoladę, które do suszenia.
Wniosły dzieci z sadu koszyk przepełniony:
jabłek żółtych, jabłek kwaśnych, jabłuszek zielonych
 
Uczeń III:
Idzie jesień, piękna jesień.
Kolorowy dzbanek niesie.
A w nim farby żółte, rdzawe,
Czas malować drzewa, trawę...
Idzie jesień z pędzlem w dłoni.
Świerszczyk śpiewa piosenkę o niej.
 
Wszyscy: (śpiewają; podkład muzyczny)
Już lato odeszło i kwiaty przekwitły,
a jeszcze coś w słońcu się mieni.
To w polu i lesie czerwienią się, spójrzcie,
korale, korale jesieni.
Idzie lasem pani jesień,
jarzębinę w koszu niesie.
Daj korali nam troszeczkę,
nawleczmy na niteczkę,
Włożymy korale, korale czerwone
i biegać będziemy po lesie.
Będziemy śpiewali piosenkę jesienną,
niech echo daleko ją niesie.
Idzie lasem pani jesień...

 
Uczniowie razem:
Złota jesień, polska jesień,
Złotu kolor budzi w lesie,
Barwi liście złotą szatą
Na znak, że odeszło lato.
Wczoraj toną świat w zieleni,
Dziś się żółcią z brązem mieni;
Szumią drzewa odmienione,
Tutaj złote, tam czerwone.
 
Uczeń IV:
Po polu i po lesie spaceruje jesień.
Kolorowe sukienki leśnym liściom niesie.
Wiatr piosenkę wymyśla, prosi je do tańca.
Liście lecą, wirują, kręcą się w rytm walca.
 
Liść I:
Dopóki jesień nie płacze,
niech każdy z nas w słoneczku poskacze.
 
Liść II:
Potem spadniemy na trawę
i okryjemy ją barwnym dywanem.
 
Listki: (tańcząc, śpiewają)
Wieje ze wschodu,
wieje z zachodu,
listki się boją
wczesnego chłodu...
Wieje z zachodu
wieje z zachodu
jeszcze daleko
do pierwszych chłodów...
 
Wszyscy: (śpiewają; podkład muzyczny)
Pożółkł listek na jaworze,
wiatr go z drzewa zrzucił,
Płynie listek po jeziorze,
może nie powróci?
Może listek połknie płotka,
może pójdzie na dno?
Kto wie, co te liście spotka.
Kiedy z drzewa spadną.
 
Uczniowie razem:
Las brzozową furtę ma,
furta się otwiera.
Wiatr za furtą szumi, gra,
gości sprasza teraz.
 
Kukułka:
Kukułeczka kuka,
czas - jak zegar - mierzy,
na zielonych bukach
w puszczy, w Białowieży.
 
Żubr:
Chodzą żubry wielkie
i mruczą piosenkę,
słuchają pod świerkiem kukułki maleńkiej.
 
Zając:
Dokąd z ranną rosą pędzisz,
miła Ruda Kito?
 
Wiewiórka:
Nie mam czasu na rozmowy,
dziś się bardzo śpieszę,
kopię dołek, w nim posadzę laskowy orzeszek.
(Wiewiórka zagrzebuje orzeszek, a na plan pierwszy wysuwa się piękny Muchomor.
Wiewiórka mówi do Muchomora)
Miły Muchomorku, powiedzieć mi musisz,
gdzie kupiłeś taki śliczny kapelusik.
 
Muchomor:
Moja Wiewióreczko, chętnie ci opowiem:
Ja go nie kupiłem, wyrósł mi na głowie.
(Muchomor mówi do dzieci)
Choć wabię was pięknym kapeluszem,
nikomu nie radzę mnie ruszać.
Nie niszczcie bezmyślnie
muchomorów!
Las byłby brzydki
bez ich kolorów...
 
(Zza krzaków wychodzi lis)
Lis:
Rudy ojciec, rudy dziadek,
rudy ogon - to mój spadek.
A ja jestem rudy lis,
ruszaj stąd bo będę gryzł.
(Lis na widok zająca zmienia głos)
A, pan Zajączek pocieszka!
Powiedz liskowi - gdzie mieszkasz?
 
Zając:
O, tu mieszkam, w kotlince,
przy młodej jarzębince!
 
Lis:
A jak ci się powodzi?
 
Zając:
Pomalutku, byle tutaj
kum lisek nie wchodził!
 
Uczeń V:
Niech nikt po lesie
nie gwiżdże, nie woła -
może usłyszymy
pukanie dzięcioła.
 
Dzięcioł:
Jestem dzięcioł - dzięcioł pstry.
Kuję dziobem - raz, dwa, trzy!
Mocno kuję w korę dziobem:
szkodnik siedzi tam pod spodem,
jestem dzięcioł - dzięcioł pstry.
A kto jesteś, powiedz, ty?
 
Borsuk:
O, nie każdy lubi nocne spanie,
jestem borsuk -
wyruszam na polowanie.
 
Wszyscy: (śpiewają; podkład muzyczny)
W lesie pytań śpi tysiące
i pod krzakiem i pod drzewem,
jak zwierzęta żyją leśne
tak naprawdę dobrze nie wiem.
Co je mrówka na śniadanie?
Z czego robi lis posłanie?
W co się sarna z sarną bawi?
Może ktoś mi to wyjawi?
Leśne tajemnice pod srebrnym księżycem
i pod słońcem złotym pogadajmy o tym.
Leśne tajemnice pod srebrnym księżycem
i pod słońcem złotym pogadajmy o tym.
W dziupli, norze czy pod liściem
ciemny las swój sekret chowa.
Jak zwierzęta żyją leśne
pytam wszystkich wciąż od nowa.
Gdzie się zając zimą kryje?
Czemu dzik pod dębem ryje?
O czym sowa szepcze sowie?
Może ktoś mi to opowie.
Leśne tajemnice...

 
Uczniowie razem:
Szumiał las, śpiewał las,
gubił złote liście.
Świeciło się jasne słonko
chłodno a złociście...
Rano mgła w pole szła,
Wiatr ją rwał i ziębił,
Opadały ciężkie grona
kalin i jarzębin...
Każdy zmierzch moczył deszcz,
płakał, drżał na szybach...
I tak ładnie mówił tatuś:
jesień gra na skrzypkach...
 
Wszyscy: (śpiewają; podkład muzyczny)
Płyną chmurki, płyną mgiełki,
deszcz rozsypał swe perełki.
Cały świat w deszczu pływa.
Jesień, jesień prawdziwa.
Płyną chmurki, chłód na dworze,
czas parasol już otworzyć.
Cały świat...
Chłodny wietrzyk chmurki niesie,
to do prawdy jesień, jesień.
Cały świat...

 
Uczeń VI:
W lesie jesienią pojawiają się grzyby kapeluszowe. Wolno zbierać tylko grzyby jadalne pod opieką dorosłych. Trujące stanowią ozdobę lasów i żyją w ścisłej zależności z innymi roślinami.
 
Uczeń VII:
Lasy łagodzą klimat, osłabiają wiatry, wpływają na lepszy obieg wody w przyrodzie, zabezpieczają przed powodzią, chronią i użyźniają glebę, dają świeże powietrze. Są domem dla zwierząt.
 
Uczeń VIII:
Las dostarcza nam drewno, owoce, grzyby, zioła lecznicze i mięso zwierzyny łownej.
 
Uczeń IX:
Zbierając makulaturę chronimy las przed zniszczeniem. Nasza klasa uzbierała 50 kg makulatury, którą oddaliśmy do punktu skupu.
 
Uczeń X:
Bardo proszę, drogie dzieci,
By nie brudzić i nie śmiecić.
Zrezygnujcie też z łamania,
Obrywania i deptania.
Jeże, sowy i jelenie
Proszą o ich nie straszenie.
A poza tym - witam was.
Podpisano: Las.

W scenariuszu wykorzystano:

Wiersze:
"Dary jesieni" - Helena Bechlerowa;
"Leśne listki" (fragment) - Józef Czechowicz;
"Leśny teatrzyk" (fragment) - oprac. Krystyna Kowaliszyn;
"Pora wesoła" (fragment) - Marek Głogowski;
"Szumiał las" - Józef Czechowicz;
"Barwy jesieni" - Marcin Brykczyński;
"Może zobaczymy" (fragment) - Helena Bechlerowa ;
"Ogłoszenie" - Marcin Przewoźniak.
Piosenki:
"Jabłka" - Lucyna Krzeniewska;
"Jarzębina" - Anna Chodorowska;
"Liście" - H. Januszewska;
"Leśne tajemnice" - Małgorzata Szyszko-Kondlej;
"Jesień" - Ze zbioru piosenki radiowe.