(...) W ostatnich latach obserwuje się wśród dzieci w młodszym wieku szkolnym rosnące zainteresowanie komputerami. Stają się one coraz powszechniejsze. Uczniowie korzystają z nich w szkole i w domu. Jednakże najczęściej wykorzystują je jako narzędzie do gier komputerowych. Mając świadomość, iż ta forma pracy z komputerem to tylko jedna z jego funkcji, zdecydowałyśmy się na zapoznanie uczniów z innymi możliwościami tego narzędzia. Praca z komputerem nie ogranicza się tylko do korzystania z gier i programów multimedialnych, to także szansa na rozwijanie twórczej działalności dziecka poprzez wykorzystywanie edytorów tekstów i grafiki. Powszechność i dostępność Internetu sprawiają, że konieczne staje się przygotowanie ucznia do umiejętnego korzystania z jego zasobów. W ogólnych zadaniach szkoły i w "Podstawach programowych" istnieje zapis mówiący o kształtowaniu umiejętności "efektywnego posługiwania się technologią informacyjną". Mimo, iż odnosi się on do wszystkich etapów edukacyjnych na ogół programy nauczania pomijają realizację tego zapisu w kształceniu zintegrowanym. W młodszym wieku szkolnym dokonuje się intensywny rozwój pamięci. Skuteczność zapamiętywania wzrasta więcej niż dwa razy, zwiększa się też pojemność pamięci. Uczniowie stopniowo opanowują logiczne sposoby zapamiętywania i reprodukowania materiału. Obok rozwoju zapamiętywania dowolnego nadal dobrze funkcjonuje zapamiętywanie mimowolne - zależy to od rodzaju działania. Dla dziecka w tym okresie uczenie się jest korzystne. Uczy się kontrolowania pamięci i poprawiania błędów, rozwija pamięć dowolną. Powyższe przesłanki psychologiczno-pedagogiczne stały się podstawą do opracowania programu "ABC komputera" wprowadzającego elementy informatyki w klasach I-III szkoły podstawowej. Opracowany przez nas program opiera się przede wszystkim na zabawie. Ta forma pracy ma sprzyjać szybkiemu nauczeniu się podstawowych zasad obsługi komputera. Zajęcia prowadzone w klasach młodszych, mają na celu otworzyć przed dzieckiem różnorodne możliwości komputera. Główne założenia programu, jego cele, treści kształcenia, formy i metody ich realizacji pozwolą na wszechstronny rozwój młodego człowieka zgodnie z jego potencjalnymi możliwościami. Wśród wielu metod jakie będą pojawiać się w toku realizacji treści, dominować będą metody aktywizujące, pobudzające do działania i tworzenia. Program przedstawia podstawowe elementy i treści jakie powinna zawierać edukacja informatyczna w kształceniu zintegrowanym w klasach 1-3. (...) W załączeniu (program.doc - 170KB) tekst źródłowy programu. |