Scenariusz lekcji wiedzy o społeczeństwie lub godziny wychowawczej /klasy I-III gimnazjum/Temat: Nasz sąsiad znad Wilii Cele lekcji Po zakończonych zajęciach uczeń potrafi:- wskazać na mapie i określić położenie geograficzne Litwy
- wymienić największe miasta Litwy
- rozpoznać symbole narodowe omawianego państwa
- scharakteryzować strukturę ludności
- rozpoznać główne zabytki Litwy
Umiejętności ponadprzedmiotowe: - skuteczne porozumiewanie się
- efektywne współdziałanie w zespole
- porządkowanie i wykorzystywanie informacji z różnych źródeł
- przygotowanie do publicznych wystąpień
Środki dydaktyczne: - mapa fizyczna Europy
- teksty źródłowe /ludność, położenie geograficzne, symbole narodowe Litwy/
- Encyklopedia PWN
- arkusze papieru, mazaki
- puzzle/zabytki Litwy/
- mapa konturowa
- wiersz "Ojczyzna" - Magazyn Wileński, Nr 12/2003, s. 36
Czas zajęć: 45 minut Struktura i opis lekcji- Wprowadzenie:
Nauczyciel zapoznaje uczniów z tematem lekcji i uzasadnia jego celowość. - Materiał dla nauczyciela:
- Rok 2004 otwiera kolejny, ważny etap w stosunkach polsko-litewskich. Kraje te w maju bieżącego roku staną się pełnoprawnymi członkami Unii Europejskiej. Będą nas łączyły wspólne inicjatywy gospodarcze, polityczne i kulturowe. Ważne jest zatem poznanie naszego sąsiada i przyszłego partnera - Litwy.
Polakom i większości Litwinom kraj znad Wilii kojarzy się z wielkim poetą, Adamem Mickiewiczem.- Jak brzmi tytuł największego dzieła wspomnianego poety?
- Kto z was zna na pamięć jego początek?
Posłuchajcie współczesnego wiersza, waszej rówieśnicy z Litwy, który zaczyna się tak samo, jak "Pan Tadeusz, zwróćcie uwagę na to, jakiej narodowości jest autorka i jaki kraj jest jej Ojczyzną.
- Zaangażowanie
Nauczyciel dzieli klasę na cztery zespoły i przydziela im zadania. - Zespół I
- Na podstawie mapy ściennej i otrzymanych materiałów przygotujcie informacje dotyczące położenia geograficznego Litwy /powierzchnia, państwa sąsiadujące, największe miasta/. Wyszukane informacje umieśćcie na mapie konturowej.
- Zespół II
- Korzystając z materiałów źródłowych dokonajcie analizy struktury narodowościowej Litwy, odczytajcie ogólną liczbę ludności. Wykonajcie diagram "Ludność Litwy".
- Zespół III
- Odszukajcie w otrzymanych źródłach symbole narodowe Litwy, wypiszcie je. Wybierzcie jeden z nich i przedstawcie go graficznie.
- Zespół IV
- Ułóżcie puzzle w poprawną całość i nazwijcie zabytki.
- Badanie i przekształcanie
Uczniowie pracują w grupach. Wykonują swoje zadania i przygotowują się do prezentacji. - Prezentacja
Poszczególne zespoły przedstawiają efekty swojej pracy. Nauczyciel ocenia poprawność merytoryczną pracy. - Podsumowanie i refleksja
Po prezentacji efektów pracy zespołów uczniowie dostrzegają konieczność poznawania krajów sąsiedzkich w integrującej się Europie. W podsumowaniu lekcji powinni oni sformułować wniosek, że nasz sąsiad znad Wilii warty jest poznania. |