Działa tylko w IE - sorry!    
     

Nasz sąsiad znad Wilii

mgr Stanisława Danuta Wiśniewska
mgr Jadwiga Nartonowicz


Scenariusz lekcji wiedzy o społeczeństwie lub godziny wychowawczej
/klasy I-III gimnazjum/

Temat: Nasz sąsiad znad Wilii

Cele lekcji

    Po zakończonych zajęciach uczeń potrafi:
  • wskazać na mapie i określić położenie geograficzne Litwy
  • wymienić największe miasta Litwy
  • rozpoznać symbole narodowe omawianego państwa
  • scharakteryzować strukturę ludności
  • rozpoznać główne zabytki Litwy

Umiejętności ponadprzedmiotowe:

  • skuteczne porozumiewanie się
  • efektywne współdziałanie w zespole
  • porządkowanie i wykorzystywanie informacji z różnych źródeł
  • przygotowanie do publicznych wystąpień

Środki dydaktyczne:

  • mapa fizyczna Europy
  • teksty źródłowe /ludność, położenie geograficzne, symbole narodowe Litwy/
  • Encyklopedia PWN
  • arkusze papieru, mazaki
  • puzzle/zabytki Litwy/
  • mapa konturowa
  • wiersz "Ojczyzna" - Magazyn Wileński, Nr 12/2003, s. 36

Czas zajęć: 45 minut

Struktura i opis lekcji

  1. Wprowadzenie:

    Nauczyciel zapoznaje uczniów z tematem lekcji i uzasadnia jego celowość.

    Materiał dla nauczyciela:
    Rok 2004 otwiera kolejny, ważny etap w stosunkach polsko-litewskich. Kraje te w maju bieżącego roku staną się pełnoprawnymi członkami Unii Europejskiej. Będą nas łączyły wspólne inicjatywy gospodarcze, polityczne i kulturowe. Ważne jest zatem poznanie naszego sąsiada i przyszłego partnera - Litwy.
    Polakom i większości Litwinom kraj znad Wilii kojarzy się z wielkim poetą, Adamem Mickiewiczem.
    • Jak brzmi tytuł największego dzieła wspomnianego poety?
    • Kto z was zna na pamięć jego początek?
    Posłuchajcie współczesnego wiersza, waszej rówieśnicy z Litwy, który zaczyna się tak samo, jak "Pan Tadeusz, zwróćcie uwagę na to, jakiej narodowości jest autorka i jaki kraj jest jej Ojczyzną.

     
  2. Zaangażowanie

    Nauczyciel dzieli klasę na cztery zespoły i przydziela im zadania.

    Zespół I
    Na podstawie mapy ściennej i otrzymanych materiałów przygotujcie informacje dotyczące położenia geograficznego Litwy /powierzchnia, państwa sąsiadujące, największe miasta/. Wyszukane informacje umieśćcie na mapie konturowej.
    Zespół II
    Korzystając z materiałów źródłowych dokonajcie analizy struktury narodowościowej Litwy, odczytajcie ogólną liczbę ludności. Wykonajcie diagram "Ludność Litwy".
    Zespół III
    Odszukajcie w otrzymanych źródłach symbole narodowe Litwy, wypiszcie je. Wybierzcie jeden z nich i przedstawcie go graficznie.
    Zespół IV
    Ułóżcie puzzle w poprawną całość i nazwijcie zabytki.

     
  3. Badanie i przekształcanie

    Uczniowie pracują w grupach. Wykonują swoje zadania i przygotowują się do prezentacji.

  4. Prezentacja

    Poszczególne zespoły przedstawiają efekty swojej pracy. Nauczyciel ocenia poprawność merytoryczną pracy.

  5. Podsumowanie i refleksja

    Po prezentacji efektów pracy zespołów uczniowie dostrzegają konieczność poznawania krajów sąsiedzkich w integrującej się Europie.
    W podsumowaniu lekcji powinni oni sformułować wniosek, że nasz sąsiad znad Wilii warty jest poznania.