Działa tylko w IE - sorry!    
     

Lekcja geografii z wykorzystaniem kosmografu

mgr Dorota Wilk


Jak ważne są pomoce dydaktyczne w nauczaniu geografii nie należy nikomu tłumaczyć. W jaki sposób uczyć o ruchu obiegowym, jak wyjaśnić występowanie dnia i nocy polarnej bez modelu kosmograficznego (tellurium) wiedzą nauczyciele, których szkół nie stać na tę kosztowną pomoc. Na moją prośbę dyrekcja szkoły wyraziła zgodę na zakup takiego przyrządu. Jednak moje zdziwienie było duże, gdy okazało się, że model, który kosztował ponad 500 zł okazał się urządzeniem wykonanym prymitywnie, mało funkcjonalnym i złej jakości. Cały mechanizm tworzyły trzy różnej wielkość kulki umocowane na metalowej ramce. Żeby wprawić urządzenie w ruch należało każdą kulę z osobna samemu przesuwać. Krótko mówiąc, wartość tego urządzenia zdecydowanie nie odpowiadała jego jakości, w związku z czym zostało ono zwrócone sprzedawcy. Postanowiłam wykonać model we własnym zakresie (na zdjęciu poniżej). Do wykonania potrzebny był przewód elektryczny, globus, żarówka, listewki i kawałek rurki miedzianej (koszt około 20zł.). Śmiem twierdzić, że zrobiony przeze mnie kosmograf nie jest gorszy od wcześniej zakupionego a na pewno dużo tańszy.

Rozmiar: 5496 bajtówRozmiar: 4653 bajtówRozmiar: 5357 bajtów

Lekcje z wykorzystaniem skonstruowanego kosmografu okazały się wyjątkowo udane. Dla uczniów była to nie tylko nauka, ale też przyjemność i zabawa. Ćwiczenia z wykorzystaniem kosmografu wykonywali oni z dużym zainteresowanie i entuzjazmem.

Okazało się, że zaproponowany przeze mnie scenariusz lekcji odniósł także sukces dydaktyczny. Trudne zagadnienia związane z ruchem obiegowym ziemi i kątem padania promieni słonecznych uczniowie przyswoili bardzo szybko. Potwierdziły to również dobre wyniki sprawdzianu.

W załączeniu (scenariusz.doc - 36KB) scenariusz lekcji z wykorzystaniem modelu kosmograficznego (tellurium).