Działa tylko w IE - sorry!    
     

Gospodarka i kultura II Rzeczpospolitej

mgr Agata Grzybek


Konspekt lekcji historii do realizacji w kl. VI

Temat: Gospodarka i kultura II Rzeczpospolitej

Treści programowe: Życie codzienne lat 1918-1939

Cele operacyjne:

    uczeń
  • zna przyczyny trudności gospodarczych II Rzeczpospolitej
  • analizuje motywy budowy COP-u
  • sytuuje wydarzenia i daty w odpowiednim wieku i okresie
  • rozumie znaczenie symboli występujących w opisach map
  • odczytuje dane z wykresu kołowego oraz odpowiada na proste pytania z nim związane

Środki dydaktyczne:

  • mapa "X wieków państwowości Polski"
  • foliogramy
  • oś czasu
  • utwory wybranych pisarzy i poetów literatury 20-lecia międzywojennego
  • kolorowe kartki
  • flamastry
  • papiery

Metody i techniki pracy:

    Pogadanka, praca indywidualna, zbiorowa, praca w grupach, praca z mapą i podręcznikiem, mapa mentalna

TOK LEKCJI:

  1. Nawiązując do poprzednich lekcji nauczyciel wspólnie z uczniami ustala sytuację państwa polskiego po odzyskaniu niepodległości (kształtowanie granic, różnice gospodarcze, problem mniejszości narodowych)
     
  2. Uczniowie określają kształt terytorialny państwa, sytuują wydarzenia na osi czasu.
     
  3. Uczniowie odczytują z mapy, jakie narodowości zamieszkiwały określone tereny.
     
  4. Uczniowie odczytują dane z wykresu kołowego i obliczają procenty poszczególnych mniejszości narodowych stanowiących ówczesny ogół ludności.
     
  5. Nauczyciel ilustruje sylwetki prezydentów II Rzeczpospolitej przy pomocy foliogramu.
     
  6. Nauczyciel dzieli klasę na grupy, przydziela im zróżnicowane zadania:
ETAPY LEKCJI PRZEBIEG LEKCJI UMIEJĘTNOŚCI
Zaangażowanie Rozdaje im arkusze z instrukcjami i poleca wykonanie zadań. Organizowanie i planowanie
Badanie Uczniowie zapoznawają się z treścią poleceń  
Przekształcanie Wszystkie grupy przystepują do pracy i rozwiązują otrzymane zadania Rozwiązywanie problemów w twórczy sposób
Skuteczne komunikowanie się
Prezentacja Sprawozdawcy odczytuja zadania. Efektywne współdziałanie w zespole
  1. Podsumowanie (załącznik nr 1)
     
  2. Ewaluacja zajęć (załącznik nr 2)

 

ZAŁĄCZNIK NR 1

INSTRUKCJA
Dokonajcie podsumowania wiadomości z zakresu
"Oświata i kultura 20-lecia międzywojennego".
Uczyńcie to w przy pomocy mapy mentalnej (na zasadzie skojarzeń).
Macie na to 7 minut.
Powodzenia!
INSTRUKCJA
Dokonajcie podsumowania wiadomości z zakresu
"Sytuacja gospodarcza młodej Rzeczpospolitej".
Uczyńcie to w przy pomocy mapy mentalnej (na zasadzie skojarzeń).
Macie na to 7 minut.
Powodzenia!
INSTRUKCJA
Przedstawcie za pomocą stop-klatek wybraną postać z książki
Kornela Makuszyńskiego, a następnie je zaprezentujcie.
Pamiętajcie o stopniowaniu trudności klatek.
Pozostałe grupy będą odgadywać owo hasło.
Powodzenia!
INSTRUKCJA
Przedstawcie za pomocą stop-klatek wybraną postać z utworów
Juliana Tuwima, a następnie je zaprezentujcie.
Pamiętajcie o stopniowaniu trudności klatek.
Pozostałe grupy będą odgadywać owo hasło.
Powodzenia!
INSTRUKCJA
Wyjaśnij znaczenie terminu: mniejszość narodowa.
Wypisz państwa graniczące z II Rzeczpospolitą.
Powodzenia!

 

ZAŁĄCZNIK NR 2
EWALUACJA ZAJĘĆ

Proszę oceń dzisiejsze zajęcia poprzez dokończenie następujących zdań:
  1. W czasie zajęć więcej nauczyłam się o ...............................................
  2. Zdziwiło mnie .......................................................................................
  3. Podobało mi się ....................................................................................
  4. Nie podobało mi się ..............................................................................
  5. Zajęcia mogłyby być lepsze, gdyby ......................................................