Konspekt lekcji historii do realizacji w kl. VITemat: Gospodarka i kultura II Rzeczpospolitej Treści programowe: Życie codzienne lat 1918-1939 Cele operacyjne: uczeń- zna przyczyny trudności gospodarczych II Rzeczpospolitej
- analizuje motywy budowy COP-u
- sytuuje wydarzenia i daty w odpowiednim wieku i okresie
- rozumie znaczenie symboli występujących w opisach map
- odczytuje dane z wykresu kołowego oraz odpowiada na proste pytania z nim związane
Środki dydaktyczne: - mapa "X wieków państwowości Polski"
- foliogramy
- oś czasu
- utwory wybranych pisarzy i poetów literatury 20-lecia międzywojennego
- kolorowe kartki
- flamastry
- papiery
Metody i techniki pracy: Pogadanka, praca indywidualna, zbiorowa, praca w grupach, praca z mapą i podręcznikiem, mapa mentalna TOK LEKCJI:- Nawiązując do poprzednich lekcji nauczyciel wspólnie z uczniami ustala sytuację państwa polskiego po odzyskaniu niepodległości (kształtowanie granic, różnice gospodarcze, problem mniejszości narodowych)
- Uczniowie określają kształt terytorialny państwa, sytuują wydarzenia na osi czasu.
- Uczniowie odczytują z mapy, jakie narodowości zamieszkiwały określone tereny.
- Uczniowie odczytują dane z wykresu kołowego i obliczają procenty poszczególnych mniejszości narodowych stanowiących ówczesny ogół ludności.
- Nauczyciel ilustruje sylwetki prezydentów II Rzeczpospolitej przy pomocy foliogramu.
- Nauczyciel dzieli klasę na grupy, przydziela im zróżnicowane zadania:
ETAPY LEKCJI | PRZEBIEG LEKCJI | UMIEJĘTNOŚCI | Zaangażowanie | Rozdaje im arkusze z instrukcjami i poleca wykonanie zadań. | Organizowanie i planowanie | Badanie | Uczniowie zapoznawają się z treścią poleceń | | Przekształcanie | Wszystkie grupy przystepują do pracy i rozwiązują otrzymane zadania | Rozwiązywanie problemów w twórczy sposób Skuteczne komunikowanie się | Prezentacja | Sprawozdawcy odczytuja zadania. | Efektywne współdziałanie w zespole | - Podsumowanie (załącznik nr 1)
- Ewaluacja zajęć (załącznik nr 2)
ZAŁĄCZNIK NR 1- INSTRUKCJA
- Dokonajcie podsumowania wiadomości z zakresu
- "Oświata i kultura 20-lecia międzywojennego".
- Uczyńcie to w przy pomocy mapy mentalnej (na zasadzie skojarzeń).
- Macie na to 7 minut.
Powodzenia! - INSTRUKCJA
- Dokonajcie podsumowania wiadomości z zakresu
- "Sytuacja gospodarcza młodej Rzeczpospolitej".
- Uczyńcie to w przy pomocy mapy mentalnej (na zasadzie skojarzeń).
- Macie na to 7 minut.
Powodzenia! - INSTRUKCJA
- Przedstawcie za pomocą stop-klatek wybraną postać z książki
- Kornela Makuszyńskiego, a następnie je zaprezentujcie.
- Pamiętajcie o stopniowaniu trudności klatek.
- Pozostałe grupy będą odgadywać owo hasło.
Powodzenia! - INSTRUKCJA
- Przedstawcie za pomocą stop-klatek wybraną postać z utworów
- Juliana Tuwima, a następnie je zaprezentujcie.
- Pamiętajcie o stopniowaniu trudności klatek.
- Pozostałe grupy będą odgadywać owo hasło.
Powodzenia! - INSTRUKCJA
- Wyjaśnij znaczenie terminu: mniejszość narodowa.
- Wypisz państwa graniczące z II Rzeczpospolitą.
Powodzenia!
|
ZAŁĄCZNIK NR 2 EWALUACJA ZAJĘĆ - Proszę oceń dzisiejsze zajęcia poprzez dokończenie następujących zdań:
- W czasie zajęć więcej nauczyłam się o ...............................................
- Zdziwiło mnie .......................................................................................
- Podobało mi się ....................................................................................
- Nie podobało mi się ..............................................................................
- Zajęcia mogłyby być lepsze, gdyby ......................................................
|
|