Działa tylko w IE - sorry!    
     

Lekcja języka niemieckiego

mgr Andrzej Lipski


Scenariusz lekcji koleżeńskiej

Termin: 29.04.2003 r. - godz. 10.45-11.30 - sala nr 23

Grupa z klasy ID z poszerzonym programem j. niemieckiego

Temat: "Auf der Reise sein" /być w podróży/

Cel lekcji: zintegrowanie niektórych elementów tematu "Podróż" poprzez ćwiczenia leksykalne ustne i pisemne, rozumienie ze słuchu i wykonanie ćwiczenia sprawdzającego w postaci quizu (materiał na kasecie wideo) z wykorzystaniem folii i przygotowanych ćwiczeń jako materiału powielonego (xero).

Podręcznik: "Moment mal!" - rozdział 10: "Reisen" /podróżowanie/

Prowadzący lekcję: mgr Andrzej Lipski

UKŁAD LEKCJI

  1. WSTĘP
    1. Formalności - lista obecności - wprowadzenie do tematu i przedstawienie głównego celu lekcji (objaśnienia w j. niemieckim).
    2. Nawiązanie kontaktu z poszczególnymi uczniami poprzez luźną rozmowę o podróżowaniu z wykorzystaniem poznanego już wcześniej słownictwa.

     
  2. ZADANIE I.: Wegbeschreibung /opis drogi/
    1. Prezentacja zadania z wykorzystaniem kilku folii z zestawu "Deutschland entdecken" - ein Landeskundeprogramm - Folie 5: Collage Bundesländer, Folie 4: Die Bundesländer im Überblick, Folie 6: Wappen der Bundesländer /jako wstęp: Niemcy, Saksonia, Drezno/ - załączniki: 1, 2, 3.
    2. Zadanie 1: przy pomocy folii /Folie 16 - Die Bundesautobahnen - załącznik 4/ objaśnić drogę z Berlina do Frankfurtu/Menem - ćw. ustne powtórzone 2 razy: różne drogi przejazdu.
    3. Zadanie 2: przy pomocy tej samej folii oraz materiału xero: Arbeitsblatt - Reisen /załącznik 5/ wykonać ćw. 1 - pisemne objaśnienie drogi z Monachium do Kolonii.
    4. Sprawdzenie wykonanego ćwiczenia.

     
  3. ZADANIE II.: Rozmówka "Eine Reise nach London" - scenka wideo z "Deutsch Euro+ /kurs komputerowy z j. niemieckiego/ opracowane na kasecie wideo.
    1. Zadanie 1: dwukrotne obejrzenie scenki i wykonanie ćwiczenia polegającego na uzupełnieniu brakujących wyrazów w przedstawionej scence /wideo na ekranie TV/.
    2. Zadanie 2: wykonanie podobnego ćwiczenia pisemnie /Arbeitsblatt - ćw.2/, przy czym brakujące wyrazy są inne, niż w poprzednim ćwiczeniu.
    3. Sprawdzenie wykonanego ćwiczenia.

     
  4. ZADANIE III.: Quiz "Dresden" - podróż do Drezna - skrócony materiał wideo o Dreźnie /na podstawie filmu wideo pt. "Drei Perlen in Sachsen"/ - projekcja 9 min.
    1. Zadanie 1: uważne obejrzenie filmu o Dreźnie w wersji niemieckiej i zwróceniu uwagi na najważniejsze zabytki i osobliwości tego miasta.
    2. Zadanie 2: obejrzenie materiału wideo w postaci 10-ciu stop-klatek z filmu o Dreźnie. Klatki w przypadkowej kolejności są ponumerowane od 0 do 10. Do tego zadania trzeba wykonać ćwiczenie pisemne znajdujące się w materiale xero jako ćw. 3 /Arbeitsblatt/. Jest to quiz o Dreźnie polegający na rozpoznaniu różnych zabytków tego miasta i wpisaniu odpowiedniej cyferki w "okienku", które znajdują się przy nazwach własnych tychże zabytków /patrz: ćw.3/. Prawidłowe przyporządkowanie cyfry i zabytku daje maksymalnie 10 punktów za to ćwiczenie.
    3. Sprawdzenie ćwiczenia - obejrzenie materiału wideo ze stop-klatkami, na których pojawiają się prawidłowe nazwy przedstawionych zabytków /załącznik 6/. Uczniowie porównują wykonanie swojego ćwiczenia z materiałem filmowym i przyznają sobie odpowiednią ilość punktów.

PODSUMOWANIE - dwie lub trzy osoby, które uzyskały najwyższą punktację za to ćwiczenie, otrzymują ocenę z lekcji. Objaśnienie zadania domowego: pisemne zestawienie zabytków Drezna przedstawionych na filmie z tymi, które wymienione są w podręczniku /lista zabytków/. Zadanie specjalne dla "chętnych" mających dojście do Internetu: wejść na stronę internetową www.dresden.de i poszukać ciekawostek o Dreźnie /następna lekcja z wykorzystaniem Internetu/.

W załączeniu:

         
     
           
Strona główna Opinie W sieci Downloads Publikacje O stronie