Działa tylko w IE - sorry!    
     

Internet na lekcjach języka angielskiego

Katarzyna Pastusiak


Świat zbliżył się do nas, stał się "mniejszy" dzięki coraz powszechniejszemu dostępowi do Internetu, a co za tym idzie możliwości zdobycia informacji na każdy temat. Internet opanował niemal wszystkie dziedziny naszego życia, w tym również zajęcia z języków obcych, stając się jednym ze środków dydaktycznych obok podręcznika, słownika czy kasety.

Wykorzystanie na zajęciach materiałów ściągniętych ze stron internetowych, z jednej strony powoduje, że lekcja staje się atrakcyjniejsza, z drugiej zaś wzmacnia motywację młodzieży do nauki języka obcego.

W niniejszym artykule chciałabym pokazać jak można przygotować i zachęcić uczniów do samodzielnego poruszania się i zagłębiania w rzeczywistość języka obcego (język angielski) za pomocą Internetu.

Jednym z zagadnień, jakie omawia się na lekcjach języka obcego jest muzyka, zespoły i grupy muzyczne, piosenkarze. Aby nie ograniczać zajęć do tekstów z podręcznika i nauki słówek oraz licznych zwrotów, możemy omawiać powyższą tematykę sięgając do Internetu. Z własnego doświadczenia, jak i z ankiet przeprowadzonych na początku roku szkolnego wiem, że śpiewanie piosenek na lekcjach języka obcego cieszy się dużą popularnością.

Kiedyś zdobycie tekstu graniczyło z cudem i pozostawało mozolne ślęczenie nad magnetofonem i spisywanie tekstu. Obecnie Internet daje nieograniczone możliwości zdobycia tekstu, nut piosenki, informacji o grupie czy autorze tekstu.

Śpiewanie piosenek na lekcjach języków obcych jest bardzo popularnym ćwiczeniem\ aktywnością i uczniowie uznają ten rodzaj ćwiczeń za bardzo interesujący. Śpiewanie, słuchanie piosenek na zajęciach niesie za sobą wiele korzyści:

  • uczniowie podczas słuchania skupiają się
  • łatwiej przyswajają intonację, melodykę słowa i zdania
  • wzbogacają słownictwo
  • relaksują się
  • uczniowie śpiewają nie tylko na lekcjach, ale również w domu, co dodatkowo wzmacnia ich motywację do nauki języka.

W jakim celu wprowadzać naukę piosenek? Krótka piosenka to doskonała rozgrzewka językowa. Odpowiednio wybrany tekst daje nam możliwość podjęcia dyskusji, wyrażania opinii, sądów i argumentowania. Wiele piosenek ma podłoże historyczne, polityczne, refleksyjne, - co stwarza wiele możliwości ćwiczeń komunikacyjnych. Dużo tekstów świetnie nadaje się do ćwiczenia struktur gramatycznych oraz jako materiał leksykalny lub powtórzeniowy. Uczniowie dobrze się bawią dokonując tłumaczenia tekstu, wielu z nich wykazuje zdolności literackie.

Kiedy śpiewać? Z własnego doświadczenia wiem, iż uczniowie najchętniej śpiewaliby na każdej lekcji. Proponuję jednak robić to raz dwa razy w miesiącu. Dodatkową okazją do śpiewania może być wycieczka, biwak lub kółko językowe. Piosenki możemy powtarzać, fragmenty na początku lekcji lub przed zakończeniem by je utrwalić lub żeby wprowadzić dobry nastrój, sprzyjającą atmosferę.

Dlaczego chcą śpiewać? Na podstawie ankiet, które przeprowadzam na początku roku szkolnego dla klas pierwszych, mających na celu określenie potrzeb uczniów, młodzież często odpowiada, iż chce się uczuć języka, aby zrozumieć teksty piosenek w języku angielskim.

Dlaczego piosenka? Nie wyobrażam sobie lepszego sposobu na wprowadzenie słów dzwiękonaślodowczych (zwierzęta) jak przy pomocy piosenki "Old Mac Donald Had a Farm". To doskonała zabawa. Tytuły piosenek, nazwy zespołów i wykonawców z kolei są skarbnicą słownictwa i wiedzy. Uczniowie przyswajają je bez wysiłku, ponieważ słyszą je, na co dzień - listy przebojów, radio, telewizja. Teksty, informacje o zespołach to żywy i specyficzny język, czasami trudny, kryjący wiele ukrytych znaczeń, ale uczniowie chętnie pokonują je, gdyż chcą uzyskać informacje o wykonawcy lub zespole muzycznym.

Wielu uczniów, którzy podczas zajęć są nieśmiali, mało się odzywają, ożywiają się podczas zajęć z piosenką, wykazują dużo zdolności i zainteresowanie lekcją.

Nauczyciele często nie stosują piosenek na lekcjach z powodu braku zdolności wokalnych. Zapewniam jednak, iż w każdej klasie znajdzie się uczeń, który chętnie nas zastąpi. Poza tym materiał internetowy oferuje nam teksty i muzykę. Młodzież chętnie sama przygotuje prowadzenie zajęć.

Wykorzystanie materiałów ze stron internetowych zagwarantuje nie tylko ciekawą naukę, ale pozwoli uniknąć monotonii w nauczaniu/uczeniu się języka angielskiego. Jednocześnie zachęcam wszystkich moich uczniów do samodzielnej pracy w domu - do odwiedzania angielskich stron w Internecie.

         
     
           
Strona główna Opinie W sieci Downloads Publikacje O stronie