Scenariusz lekcji chemii z wykorzystaniem Internetu przeprowadzonej w klasie pierwszej liceum ogólnokształcącego Temat: Pierwiastki jako substancje proste Cel ogólny - przypomnienie, usystematyzowanie i uzupełnienie wiadomości o pierwiastkach chemicznych. Cele szczegółowe Po zajęciach uczeń powinien:- znać pojęcie pierwiastka jako substancji czystej;
- znać strukturalne i analityczne określenie pierwiastka;
- dokonywać klasyfikacji pierwiastków;
- charakteryzować właściwości metali i niemetali;
- znać rozpowszechnienie pierwiastków w przyrodzie;
- wymieniać pierwiastki trwałe i nietrwałe.
Metody nauczania - metoda poszukiwania, porządkowania i wykorzystywania informacji z różnych źródeł oraz efektywnego posługiwania się technologią informacyjną. Forma organizacji zajęć - z ajęcia w pracowni internetowej (praca w zespołach czteroosobowych a następnie dwuosobowych). Środki dydaktyczne - próbki pierwiastków Zn, C, S, Al, Cr, Pb, komputer PC z Internetem, karta pracy ucznia. Tok lekcjiCzęść wstępna - Uczniowie odpowiadają na pytania nauczyciela:
- - Z czego składa się otaczająca nas materia?
- - Jak klasyfikujemy materiały (rodzaje materii)?
- - Wyjaśnij termin "substancja chemiczna".
- - Dokonaj klasyfikacji substancji chemicznych.
Część właściwa lekcji - Podanie tematu lekcji.
- Uczniwie wspólnie z nauczycielem podają definicję strukturalną i analityczną pierwiastka chemicznego.
- Dokonują klasyfikacji pierwiastków na metale, niemetale i półmetale.
- Następnie klasa zostaje podzielona na osiem zespołów czteroosobowych. Każdy zespół otrzymuje próbki dostępnych w pracowni pierwiastków celem opisu ich stanu skupienia, twardości, barwy i formy krystalicznej Zespoły uczniowskie zdają relację z wykonywanych doświadczeń. Na podstawie wypowiedzi uczniów zostaje dokonana charakterystyka pierwiastków metalicznych i niemetalicznych.
- W dalszej części lekcji uczniowie przystępują do szukania informacji na temat pierwiastków chemicznych w Internecie. Pracują w zespołach dwuosobowych przy komputerach. Każdy zespół otrzymuje polecenia do wykonania. Wszyscy korzystają z encyklopedii multimedialnej w portalu onet.pl. W wyszukiwarce wpisują hasło: "układ okresowy". W programie jest dostępna długa i krótka forma układu okresowego. Graficznie zaznaczone są metale, niemetale i półmetale. Dwukrotne kliknięcie na symbol pierwiastka wyświetla informacje na temat jego: nazwy angielskiej, łacińskiej, grupy, liczby atomowej, konfiguracji elektronowej, izotopów, temp. wrzenia, temp. topnienia, gęstości, stopnia utlenienia w związkach. Korzystając z hiperłącza Docent On Line uczniowie mogą również przeglądać zbiór danych fizyko-chemicznych dotyczących wybranych pierwiastków.
Karta Pracy Ucznia Lp. | Zadanie | Odpowiedź | 1. | Podaj łacińską nazwę rtęci. | | 2. | Który pierwiastek ma mniejszą gęstość lit czy sód? | | 3. | Ile wynosi temperatura topnienia wolframu? Czy ma to praktyczne znaczenie? | | 4. | Ile izotopów posiada tlen? | | 5. | Który pierwiastek z grupy azotowców ma najwyższą temperaturę wrzenia? | | 6. | Czy kadm jest metalem lekkim? Uzasadnij. | | 7. | Czy pierwiastek o nazwie UNUNBIUM jest niemetalem? | | 8. | Podaj liczbę atomową strontu. | | 9. | Podaj przykłady pierwiastków trwałych. | | 10. | Jaki pierwiastek jest najbardziej rozpowszechniony w przyrodzie? | | Część końcowa Uczniowie prezentują wyniki swoich prac. Nauczyciel ocenia wypowiedzi uczniów. Uczniowie zapisują pracę domową.Praca domowa - Dla wszystkich
- Poszukaj w dostępnych źródłach informacji (podręczniki, encyklopedie, Internet) informacje, które pierwiastki znane były w starożytności, które w średniowieczu a które poznano dopiero w XX wieku lub później.
- Dla chętnych
- Określ, ile (co najmniej) i jakich pierwiastków wchodzi w skład:
- białka jaja kurzego,
- kostki mydła,
- glinianej doniczki.
Dokonaj klasyfikacji tych pierwiastków na metale i niemetale. Uszereguj je rosnąco w zależności od rozpowszechnienia w przyrodzie (zewnętrzne warstwy Ziemi).
AutorefleksjaLekcję przeprowadzono w pracowni internetowe funkcjonującej w szkole. Praca z komputerem wzmacnia proces dydaktyczny. Zwiększa się znacznie zainteresowanie i aktywność uczniów. Uczniowie traktują komputer jako coś normalnego. Jednak ich umiejętności w korzystaniu z Internetu są zróżnicowane. "Komputerowcy" znacznie szybciej wykonują zadania. Ta metoda zdobywania informacji o właściwościach pierwiastków chemicznych jest znacznie ciekawsza dla ucznia niż korzystanie z tradycyjnego układu okresowego i tablic fizyko-chemicznych. Efekty dydaktyczne jakie uzyskałam stosując technologię informacyjną są znacznie lepsze niż uzyskane w wyniku lekcji wykorzystującej tradycyjne środki dydaktyczne. |