Działa tylko w IE - sorry!   
     

Lekcja chemii z wykorzystaniem Internetu

mgr Małgorzata Maciejewska


Scenariusz lekcji chemii z wykorzystaniem Internetu przeprowadzonej w klasie pierwszej liceum ogólnokształcącego

Temat: Pierwiastki jako substancje proste

Cel ogólny - przypomnienie, usystematyzowanie i uzupełnienie wiadomości o pierwiastkach chemicznych.

Cele szczegółowe

    Po zajęciach uczeń powinien:
  • znać pojęcie pierwiastka jako substancji czystej;
  • znać strukturalne i analityczne określenie pierwiastka;
  • dokonywać klasyfikacji pierwiastków;
  • charakteryzować właściwości metali i niemetali;
  • znać rozpowszechnienie pierwiastków w przyrodzie;
  • wymieniać pierwiastki trwałe i nietrwałe.

Metody nauczania - metoda poszukiwania, porządkowania i wykorzystywania informacji z różnych źródeł oraz efektywnego posługiwania się technologią informacyjną.

Forma organizacji zajęć - z ajęcia w pracowni internetowej (praca w zespołach czteroosobowych a następnie dwuosobowych).

Środki dydaktyczne - próbki pierwiastków Zn, C, S, Al, Cr, Pb, komputer PC z Internetem, karta pracy ucznia.

Tok lekcji

Część wstępna

Uczniowie odpowiadają na pytania nauczyciela:
- Z czego składa się otaczająca nas materia?
- Jak klasyfikujemy materiały (rodzaje materii)?
- Wyjaśnij termin "substancja chemiczna".
- Dokonaj klasyfikacji substancji chemicznych.

Część właściwa lekcji

  1. Podanie tematu lekcji.
     
  2. Uczniwie wspólnie z nauczycielem podają definicję strukturalną i analityczną pierwiastka chemicznego.
     
  3. Dokonują klasyfikacji pierwiastków na metale, niemetale i półmetale.
     
  4. Następnie klasa zostaje podzielona na osiem zespołów czteroosobowych. Każdy zespół otrzymuje próbki dostępnych w pracowni pierwiastków celem opisu ich stanu skupienia, twardości, barwy i formy krystalicznej Zespoły uczniowskie zdają relację z wykonywanych doświadczeń. Na podstawie wypowiedzi uczniów zostaje dokonana charakterystyka pierwiastków metalicznych i niemetalicznych.
     
  5. W dalszej części lekcji uczniowie przystępują do szukania informacji na temat pierwiastków chemicznych w Internecie. Pracują w zespołach dwuosobowych przy komputerach. Każdy zespół otrzymuje polecenia do wykonania. Wszyscy korzystają z encyklopedii multimedialnej w portalu onet.pl. W wyszukiwarce wpisują hasło: "układ okresowy". W programie jest dostępna długa i krótka forma układu okresowego. Graficznie zaznaczone są metale, niemetale i półmetale. Dwukrotne kliknięcie na symbol pierwiastka wyświetla informacje na temat jego: nazwy angielskiej, łacińskiej, grupy, liczby atomowej, konfiguracji elektronowej, izotopów, temp. wrzenia, temp. topnienia, gęstości, stopnia utlenienia w związkach. Korzystając z hiperłącza Docent On Line uczniowie mogą również przeglądać zbiór danych fizyko-chemicznych dotyczących wybranych pierwiastków.
Karta Pracy Ucznia
 
Lp. Zadanie Odpowiedź
1. Podaj łacińską nazwę rtęci.  
2. Który pierwiastek ma mniejszą gęstość lit czy sód?  
3. Ile wynosi temperatura topnienia wolframu? Czy ma to praktyczne znaczenie?  
4. Ile izotopów posiada tlen?  
5. Który pierwiastek z grupy azotowców ma najwyższą temperaturę wrzenia?  
6. Czy kadm jest metalem lekkim? Uzasadnij.  
7. Czy pierwiastek o nazwie UNUNBIUM jest niemetalem?  
8. Podaj liczbę atomową strontu.  
9. Podaj przykłady pierwiastków trwałych.  
10. Jaki pierwiastek jest najbardziej rozpowszechniony w przyrodzie?  

Część końcowa

Uczniowie prezentują wyniki swoich prac. Nauczyciel ocenia wypowiedzi uczniów.
Uczniowie zapisują pracę domową.

Praca domowa

Dla wszystkich
Poszukaj w dostępnych źródłach informacji (podręczniki, encyklopedie, Internet) informacje, które pierwiastki znane były w starożytności, które w średniowieczu a które poznano dopiero w XX wieku lub później.
Dla chętnych
Określ, ile (co najmniej) i jakich pierwiastków wchodzi w skład:
  1. białka jaja kurzego,
  2. kostki mydła,
  3. glinianej doniczki.
Dokonaj klasyfikacji tych pierwiastków na metale i niemetale. Uszereguj je rosnąco w zależności od rozpowszechnienia w przyrodzie (zewnętrzne warstwy Ziemi).

Autorefleksja

Lekcję przeprowadzono w pracowni internetowe funkcjonującej w szkole. Praca z komputerem wzmacnia proces dydaktyczny. Zwiększa się znacznie zainteresowanie i aktywność uczniów. Uczniowie traktują komputer jako coś normalnego. Jednak ich umiejętności w korzystaniu z Internetu są zróżnicowane. "Komputerowcy" znacznie szybciej wykonują zadania. Ta metoda zdobywania informacji o właściwościach pierwiastków chemicznych jest znacznie ciekawsza dla ucznia niż korzystanie z tradycyjnego układu okresowego i tablic fizyko-chemicznych. Efekty dydaktyczne jakie uzyskałam stosując technologię informacyjną są znacznie lepsze niż uzyskane w wyniku lekcji wykorzystującej tradycyjne środki dydaktyczne.

         
     
           
Strona główna Opinie W sieci Downloads Publikacje O stronie