Działa tylko w IE - sorry!    
     

Lekcja matematyki

mgr Jadwiga Łapińska


Scenariusz lekcji matematyki w klasie I gimnazjum

Klasa realizuje program "Matematyka z plusem"

Dział programu: Liczby wymierne

Temat: Ćwiczenia w wykonywaniu działań na liczbach wymiernych

Cele lekcji:

  1. ogólne
    • utrwalanie i doskonalenie umiejętności wykonywania działań na liczbach wymiernych
    • kształtowanie u uczniów umiejętności koncentracji, dokładności oraz podzielności uwagi
    • doskonalenie umiejętności współpracy i komunikowania się w grupie
  2. szczegółowe w postaci operacyjnej
    • uczeń wykonuje 4 działania na liczbach wymiernych
    • zapisuje wyrażenia na podstawie opisu słownego
    • zna kolejność wykonywania działań
    • oblicza wartość liczbową wyrażenia arytmetycznego

Metody: gra dydaktyczna, dyskusja kierowana, ćwiczenia

Formy pracy: praca indywidualna, praca w grupach

Środki dydaktyczne:

  • losy z numerami grup
  • gra dydaktyczna - domino (dla każdej grupy)
  • kartki z zadaniami przygotowane przez nauczyciela
  • ankieta ewaluacyjna dla ucznia
  • podręcznik

Czas: 45 min.

Przebieg lekcji:

  1. Część wstępna
    1. Czynności organizacyjne; losowanie numeru grupy.
    2. Sprawdzenie pracy domowej.
    3. Nawiązanie do tematu; przypomnienie wiadomości o zbiorze liczb wymiernych i jego podzbiorach.
  2. Część główna
    1. Nauczyciel omawia cele lekcji i podaje temat.
    2. Nauczyciel zapoznaje uczniów z metodami pracy na lekcji.
    3. Praca w grupach - gra w domino matematyczne.
      Po omówieniu zasad gry (załącznik 1) uczniowie otrzymują 14 kostek z działaniami na liczbach wymiernych (załącznik 2). Mają wykonać 26 działań i ułożyć kostki, jak w grze w domino. Zwycięża grupa, która pierwsza ułoży wszystkie kostki. Gra trwa ok. 15 minut.
    4. Uczniowie przypominają, jaka jest kolejność wykonywania działań w wyrażeniach, w których występują potęgi.
    5. Następnie w tych samych grupach uczniowie rozwiązują zadania przygotowane na kartkach (załącznik 3). Rozwiązania zapisują w zeszytach. Czas pracy ok. 10 minut. Każde zadanie ma przydzieloną liczbę punktów. Można te zadania rozwiązywać wspólnie lub pojedynczo. Grupa sama ustala strategię pracy. Po rozwiązaniu zadań lider grupy podchodzi do nauczyciela i przedstawia wyniki, otrzymuje punkty za wykonane zadania. Zwycięży ta grupa, która dostanie największą liczbę punktów.
    6. Praca indywidualna - uczniowie rozwiązują test: SPRAWDŹ, CZY UMIESZ  z podręcznika str. 30. Uczeń, który pierwszy rozwiąże odczytuje wyniki.
    7. Podsumowanie lekcji.
      • Nauczyciel ocenia aktywność uczniów na lekcji.
      • Jakie umiejętności ćwiczyliśmy na lekcji?
      • Nauczyciel prosi uczniów o wypełnienie ankiet awaluacyjnych (załącznik 4).
    8. Nauczyciel zadaje pracę domową:
      • Dla wszystkich uczniów: zad. 40d oraz zad. 41a,d str.38 z podręcznika.
      • Dla uczniów zainteresowanych: Zaprojektuj dowolną grę liczbową, wykorzystując działania na liczbach wymiernych.

Dodatek (zal.doc - 79KB) - tekst źródłowy załączników (1-4) do lekcji.

         
     
           
Strona główna Opinie W sieci Downloads Publikacje O stronie