W szkole podstawowej nauczyciel przyrody najczęściej obciążony jest nauczaniem czytania ze zrozumieniem map, planów i wykresów. Trudno czasem dobrać odpowiednie ćwiczenia dla dzieci z tej grupy wiekowej, pamiętając, by nie tylko służyły przyswajaniu treści programowych, ale też by ich analiza miała dla ucznia wymiar praktyczny - przydatność w życiu pozaszkolnym, stąd moja propozycja. Nieumiejętność czytania ze zrozumieniem to problem powszechny, ale coraz częściej z powodzeniem rozwiązywany przez nauczycieli wszystkich przedmiotów codziennym i świadomym ćwiczeniem tej podstawowej umiejętności. Z moich doświadczeń także wynika, że organizowanie uczniom sytuacji sprzyjających aktywnemu i właściwie ukierunkowanemu czytaniu daje wymierne efekty już po roku pracy. Największą zaletą regularnego przeprowadzania testów czytania ze zrozumieniem są: - Atrakcyjność testu - uczniowie postrzegają go jako zadanie o niedużym stopniu trudności i brak znaczących osiągnięć (szczególnie na początku) nie zniechęca ich zbyt szybko,
- Przydatność w pracy z uczniem słabym - test pozwala zaktywizować ucznia słabego, uczy go aktywnego czytania i pracy w skupieniu.
Mam nadzieję, że moje propozycje testów czytania ze zrozumieniem okażą się przydatne również dla innych nauczycieli przyrody. W załączeniu (testy.doc - 185KB) zestaw testów z przyrody dla klasy IV oraz VI. |