Rejestrowanie i ocenianie zmian zachodzących w rozwoju społeczno-emocjonalnym wychowanka internatu na podstawie wskaźników "Karty rozwoju społeczno-emocjonalnego" Karta rozwoju społeczno-emocjonalnego wychowanka jest formą rejestrowania i analizowania przez wychowawców i rodziców zmian zachodzących w rozwoju społeczno-emocjonalnym dziecka oraz w jego zachowaniu. Jest narzędziem pomocniczym w gromadzeniu informacji o przebiegu procesu uczenia się i wychowania. Polega na stałej obserwacji wychowanków, rozpoznawaniu i rejestrowaniu poziomu opanowanych umiejętności, postaw i zachowań. Dostarcza wskazówek wychowawcom i rodzicom na temat tego, jak dziecko się rozwija i jakiej pomocy potrzebuje. Pozwala na indywidualizację pracy wychowawczej i rewalidacyjnej. Umożliwia lepsze poznanie wychowanka, określenie jego słabych i mocnych stron, docenienie jego wysiłku i zaangażowania. Doświadczenie w pracy z dziećmi o obniżonej sprawności intelektualnej oraz przejawiającej zaburzenia zachowania wskazuje, że przedstawiona forma oceniania pozytywnie wpływa na funkcjonowanie w internacie, dodaje wiary we własne siły i możliwości, motywuje do zwiększonej aktywności oraz zachęca do respektowania zasad pracy grupowej i przestrzegania reguł regulaminu. Daje informacje o tym, jakie wychowanek zdobył wiadomości i umiejętności, jakiej korekty należy dokonać, aby uzyskać lepsze wyniki. Karta uwzględnia kryteria w zakresie: - przestrzeganie praw i obowiązków wychowanka i ucznia - znajomość i respektowanie reguł regulaminu internatu oraz wypracowanych zasad postępowania w grupie, poszanowanie pracy i rzeczy innych osób, punktualność, przestrzeganie ciszy nocnej, dbałość o porządek otoczenia i higienę osobistą, aktywne uczestnictwo w zajęciach grupowych sumienne przygotowywanie się do lekcji, wykonywanie dodatkowych prac dla grupy i internatu, punktualność, przestrzeganie ciszy nocnej,
- relacje z rówieśnikami i osobami dorosłymi (wychowawcami, nauczycielami, pracownikami internatu i szkoły) - pomoc innym w różnych sytuacjach życia codziennego, umiejętność ugodowego rozwiązywania konfliktów i nieporozumień, takt i uprzejmość, dotrzymywanie obietnic i zobowiązań,
- trudności, niepowodzenia oraz przejawy niedostosowania społecznego - rejestracji podlegają m.in. takie zachowania jak: kłamstwo, oszustwo, kłótliwość, zaczepność, różne przejawy przemocy i zachowań agresywnych, unikanie obowiązków, wagary, ucieczki, palenie papierosów, picie alkoholu, wymuszenia, kradzieże.
Zasady konstrukcji karty - Półroczny arkusz za I i II semestr jest rejestrem zaobserwowanych podczas zajęć cech i zachowań wychowanków z zakresu rozwoju społeczno-emocjonalnego oraz niepowodzeń, trudności i przejawów niedostosowania społecznego.
- Arkusz zbiorczy opracowywany jest pod koniec roku szkolnego. Stanowi podsumowanie efektów pracy w całym roku szkolnym.
- Arkusz służy wychowawcom i rodzicom do analizowania pozytywnych i budzących niepokój cech dziecka. Wskazuje, jakie cechy dominowały u wychowanka w I i II półroczu oraz w całym roku szkolnym. Wysoki wskaźnik cech negatywnych stanowi podstawę do planowania stosownych działań korekcyjnych.
Zasady oceniania Wychowawca podczas zajęć wpisuje w poszczególnych rubrykach umowne symbole: + oznacza cechy lub zachowania pozytywne - może stanowić wyróżnienie lub pochwałę - oznacza zachowania negatywne, w niektórych sytuacjach naganne. Wdrażanie do samooceny - "Sesja ocen" Aby wychowankowie wiedzieli, że wychowawca systematycznie obserwuje i ocenia ich zachowanie, wprowadzono współudział wychowanków w dokonywaniu analizy ich postaw i zachowań w postaci tzw. "Sesji ocen". Sesje mogą odbywać się w trakcie semestru w zależności od potrzeb grupy (zajęcia w kręgu, burza mózgów, giełda pomysłów, gry symulacyjne).
Bibliografia: B.Jasińska, I.Jóżwik Szkolny system oceniania Warszawa, JUKA 2000
ARKUSZ EWALUACJIdotyczący "KARTY OCENY ROZWOJU SPOŁECZNO - EMOCJONALNEGO WYCHOWANKA INTERNATU" Karta jest formą rejestrowania, analizowania i oceniania przez wychowawców i rodziców zmian zachodzących w rozwoju społeczno-emocjonalnym dziecka oraz w jego zachowaniu. Jest narzędziem pomocniczym w gromadzeniu informacji o przebiegu procesu uczenia się i wychowania. Proszę o udzielenie odpowiedzi na pytania, które umożliwią dokonanie odpowiednich zmian i dostosowanie systemu oceny do potrzeb wychowawcy i wychowanka (zaznacz odpowiedź). 1. Czy sposób oceniania wg wskaźników karty uważasz za skuteczny i przydatny w swojej pracy? | TAK NIE | 2. Czy uważasz, że samoocena wychowanka na podstawie wskaźników karty może mieć wpływ na jego zachowanie, postawy i system wartości? | TAK NIE | 3. Oceń trzy podstawowe funkcje karty w skali od 1 do 5: | | - funkcja informacyjna (informuje o tym, co udało się poznać, zrozumieć, jakie zdobyto umiejętności, ocenić wkład pracy wychowanka) | 1 - 2 - 3 - 4 - 5 | - funkcja korekcyjna (informuje o tym, co trzeba zmienić w pracy z wychowankiem, aby uzyskać lepsze efekty) | 1 - 2 - 3 - 4 - 5 | - funkcja motywująca (zachęca do podejmowania dalszego wysiłku, wskazuje na możliwości osiągnięcia sukcesu, dodaje wychowankom wiary we własne siły) | 1 - 2 - 3 - 4 - 5 | 4.Inne uwagi........................................................................................................... ..................................................................................................................... | | | Z podziękowaniem Hanna Dudzik |
|