Dzieje narodu polskiego kształtowały się pod wpływem różnorodnych czynników. Tym, co sprawia, że czujemy się członkami narodu, jest poczucie wspólnoty terytorialnej, na którą składają się: dziedzictwo historyczne, religijne, społeczno-kulturalne, a zwłaszcza język. Świadomość ta budzi się i rozwija od dzieciństwa w środowisku rodzinnym i sąsiedzkim. Ten niewielki obszar zajmowany przez społeczność lokalną to "mała ojczyzna". Dla każdego człowieka stanowi ona punkt wyjścia dla formowania się jego postaw. Szczególna rola w podtrzymywaniu i kształceniu świadomości lokalnej i regionalnej przypada szkole. Obecnie obserwuje się, że we współczesnej szkole nastąpił renesans regionalizmu. W szkołach realizuje się programy edukacji regionalnej. Celem tej edukacji w procesie dydaktyczno-wychowawczym jest: - ukształtowanie u uczniów poczucia własnej tożsamości regionalnej
- wyposażenie ucznia w zasób wiedzy o własnym regionie w powiązaniu z szerszą rzeczywistością narodową
- wydobycie w procesie edukacji wielorakich wartości tkwiących we własnym regionie w kontekście wartości narodowych, państwowych i ogólnoludzkich.
Umożliwienie dzieciom i młodzieży poznania własnego dziedzictwa kulturowego powinno odbywać się od wczesnego dzieciństwa. Należy je realizować na każdym etapie edukacji poprzez formy i metody pracy dostosowane do rozwoju psychofizycznego i intelektualnego oraz możliwości percepcyjnych i twórczych. Stosując zasadę jak najwcześniejszego edukowania z zakresu regionalizmu w mojej szkole, pracę z dziećmi w tym zakresie rozpoczęłam już od klasy pierwszej. Realizując program bazuję w swojej pracy na przeżyciach i doświadczeniach dzieci o silnym zabarwieniu emocjonalnym. Te, bowiem są najbardziej trwałe i pozostają na całe życie. Staram się wykorzystywać naturalną ciekawość dzieci, tym, co nieznane, odległe, tajemnicze. W realizacji programu uwzględniam różnorodne formy pracy: lekcje w klasie, lekcje muzealne, zajęcia terenowe, wycieczki, spotkania z ciekawymi ludźmi związanymi z regionem, wieczory legend i baśni śląskich, wieczornice pieśni, przyśpiewek, gawęd śląskich, konkursy wiedzy o regionie, przedstawianie obrzędów i tradycji śląskich, urządzanie wystawek regionalnych, inscenizacje legend i baśni śląskich. Do bliższej charakterystyki sposobu, w jaki realizuję program edukacji regionalnej wybrałam jeden ze scenariuszy z cyklu zajęć "Spotkania ze Śląskiem". Impreza miała charakter zajęć otwartych dla rodziców, dziadków i zaproszonych gości. Została przygotowana przez uczniów klasy III. Wykorzystałam w niej wiersze i teksty napisane gwarą śląską. Oprawę muzyczną stanowiły pieśni i przyśpiewki śląskie. W załączeniu (scenariusz.doc - 60KB) tekst źródłowy scenariusza zajęć. |