Działa tylko w IE - sorry!    
     

Spotkanie ze Śląskiem

mgr Gabriela Wolny


Dzieje narodu polskiego kształtowały się pod wpływem różnorodnych czynników. Tym, co sprawia, że czujemy się członkami narodu, jest poczucie wspólnoty terytorialnej, na którą składają się: dziedzictwo historyczne, religijne, społeczno-kulturalne, a zwłaszcza język. Świadomość ta budzi się i rozwija od dzieciństwa w środowisku rodzinnym i sąsiedzkim. Ten niewielki obszar zajmowany przez społeczność lokalną to "mała ojczyzna". Dla każdego człowieka stanowi ona punkt wyjścia dla formowania się jego postaw.

Szczególna rola w podtrzymywaniu i kształceniu świadomości lokalnej i regionalnej przypada szkole. Obecnie obserwuje się, że we współczesnej szkole nastąpił renesans regionalizmu. W szkołach realizuje się programy edukacji regionalnej. Celem tej edukacji w procesie dydaktyczno-wychowawczym jest:

  • ukształtowanie u uczniów poczucia własnej tożsamości regionalnej
  • wyposażenie ucznia w zasób wiedzy o własnym regionie w powiązaniu z szerszą rzeczywistością narodową
  • wydobycie w procesie edukacji wielorakich wartości tkwiących we własnym regionie w kontekście wartości narodowych, państwowych i ogólnoludzkich.

Umożliwienie dzieciom i młodzieży poznania własnego dziedzictwa kulturowego powinno odbywać się od wczesnego dzieciństwa. Należy je realizować na każdym etapie edukacji poprzez formy i metody pracy dostosowane do rozwoju psychofizycznego i intelektualnego oraz możliwości percepcyjnych i twórczych.

Stosując zasadę jak najwcześniejszego edukowania z zakresu regionalizmu w mojej szkole, pracę z dziećmi w tym zakresie rozpoczęłam już od klasy pierwszej. Realizując program bazuję w swojej pracy na przeżyciach i doświadczeniach dzieci o silnym zabarwieniu emocjonalnym. Te, bowiem są najbardziej trwałe i pozostają na całe życie. Staram się wykorzystywać naturalną ciekawość dzieci, tym, co nieznane, odległe, tajemnicze. W realizacji programu uwzględniam różnorodne formy pracy: lekcje w klasie, lekcje muzealne, zajęcia terenowe, wycieczki, spotkania z ciekawymi ludźmi związanymi z regionem, wieczory legend i baśni śląskich, wieczornice pieśni, przyśpiewek, gawęd śląskich, konkursy wiedzy o regionie, przedstawianie obrzędów i tradycji śląskich, urządzanie wystawek regionalnych, inscenizacje legend i baśni śląskich.

Do bliższej charakterystyki sposobu, w jaki realizuję program edukacji regionalnej wybrałam jeden ze scenariuszy z cyklu zajęć "Spotkania ze Śląskiem". Impreza miała charakter zajęć otwartych dla rodziców, dziadków i zaproszonych gości. Została przygotowana przez uczniów klasy III. Wykorzystałam w niej wiersze i teksty napisane gwarą śląską. Oprawę muzyczną stanowiły pieśni i przyśpiewki śląskie.

W załączeniu (scenariusz.doc - 60KB) tekst źródłowy scenariusza zajęć.

         
     
           
Strona główna Opinie W sieci Downloads Publikacje O stronie