Dobra współpraca szkoły z rodzicami jest niezbędnym warunkiem dla osiągania sukcesów szkolnych przez młodzież. W szkołach średnich dotychczas nie przywiązywano tak dużej wagi do współpracy z rodzicami. Zarówno rodzice jak i nauczyciele traktowali młodzież w szkole średniej, jak osoby już prawie dorosłe, odpowiedzialne za swoją przyszłość. Doświadczenia ostatnich kilku lat weryfikują ten pogląd w kierunku większej współpracy szkoły z rodzicami. Rodzice coraz częściej traktują szkołę jako miejsce gdzie mogą uzyskać pomoc i wsparcie w rozwiązywaniu problemów dotyczących ich dzieci. Obecnie wśród młodzieży obserwuje się kryzys wartości, brak poczucia bezpieczeństwa i stabilności życiowej, co prowadzi do narastania różnych problemów. Stąd też wynika potrzeba nowego spojrzenia na rolę wychowawcy w szkole średniej, który powinien być inicjatorem dobrych kontaktów zarówno w pracy dydaktycznej jak i wychowawczej. Dlatego wychowawcy planując swoją pracę z młodzieżą, muszą uwzględnić również tematy spotkań z rodzicami. Moje dotychczasowe doświadczenia przekonały mnie, że tzw. "pedagogizacja rodziców" przynosi dobre efekty. Korzystając z technik pracy z grupą opracowałam propozycje spotkań z rodzicami, w których rodzice są również stroną aktywną. Proponowane zajęcia pozwalają na większą aktywność i otwartość rodziców. Umożliwiają również dzielenie się własnymi doświadczeniami i spostrzeżeniami. - Temat: Zaplanowanie współpracy z rodzicami
Cele: Zapoznanie rodziców ze szkołą, nauczycielami. Przedstawienie wymagań dydaktycznych i wychowawczych szkoły. Przebieg zajęć:
- Wychowawca przedstawia nauczycieli uczących w klasie. Każdy z nauczycieli prezentuje wymagania na poszczególne oceny z danego przedmiotu.
- Wychowawca zapoznaje rodziców z najważniejszymi rozdziałami Statutu Szkoły:
- system oceniania
- system kar i nagród
- procedury odwoławcze (kompetencje poszczególnych organów szkoły).
- Przedstawienie przez wychowawcę proponowanego planu pracy wychowawczej na dany rok szkolny.
- Ustalenie zasad współpracy rodziców z wychowawcą:
- terminy usprawiedliwiania nieobecności
- zasady spotkań w ciągu roku szkolnego
- sposób indywidualnego kontaktowania się z wychowawcą.
- Wybór trójki klasowej i delegata do Rady Rodziców.
- Temat: Jak pomóc dziecku w nowej szkole? - zajęcia warsztatowe
Cele: Zebranie opinii od rodziców na temat pierwszych wrażeń w szkole ich dzieci. Sformułowanie oczekiwań rodziców wobec wychowawcy. Pomoce: Kartki papieru, długopisy. Przebieg zajęć: - Rodzice w grupach 5-6 osobowych odpowiadają na pytania uzasadniając odpowiedź (około 15 min.)
- Czy dziecko chętnie chodzi do szkoły?
- Z jakimi przedmiotami dziecko ma problemy?
- Czy dziecko dobrze czuje się w zespole klasowym?
- Czy dziecko czuje się bezpiecznie w szkole?
- Czy są jakieś sytuacje w klasie (szkole) wymagające interwencji wychowawcy?
- Przedstawienie odpowiedzi wypracowanych przez rodziców. Wychowawca w zależności od zebranych informacji ustala wspólnie z rodzicami sposób rozwiązania ewentualnych problemów.
- W grupach 5-6 osobowych rodzice opracowują oczekiwania wobec wychowawcy (10 min.)
- Prezentacja przez rodziców oczekiwań wobec wychowawcy. Wspólne zebranie najczęściej występujących oczekiwań oraz ustalenie sposobu w jaki wychowawca ma je realizować.
- Temat: Jak pomóc swojemu dziecku? - zajęcia warsztatowe
Cel: Przybliżenie rodzicom cech osoby dorosłej wspomagającej rozwój młodego człowieka. Pomoce: kartki papieru, długopisy, karta "dobrze jest z dorosłym kiedy..." Przebieg zajęć:
- Rodzice w grupach 5-6 osobowych opracowują zadania (około 25 min.)
- należy opisać sytuacje, w których najczęściej chwalą swoje dziecko i w jaki sposób to robią
- należy opisać sytuacje, w których najczęściej są niezadowoleni ze swojego dziecka i w jaki sposób to wyrażają.
- Przedstawienie przez rodziców wypracowanych zadań na forum klasy.
- Prowadzący zwraca uwagę, że dość często w naszych kontaktach z dziećmi przeważają sytuacje dotyczące zdarzeń negatywnych i wyrażania swojego niezadowolenia. Natomiast w mniejszym stopniu zwracamy uwagę na pozytywne zachowania dzieci, traktując to jako normę nie wymagającą pochwały.
- W grupach rodzice opracowują sytuacje (w oparciu o własne wspomnienia) kiedy czuli się dobrze z innymi dorosłymi i dlaczego (15 min.)
- Przedstawienie wypracowanych w grupach zadań.
- Wspólne zebranie cech osoby dorosłej, jakiej oczekują dzieci. Można to zrobić poprzez dokończenie zdania: Dobrze jest z dorosłym, kiedy...
Nauczyciel ma do pomocy kartę "dobrze jest z dorosłym, kiedy..."
Karta "Dobrze jest z dorosłym, kiedy..."
Chwali mnie, wyróżnia, nagradza /okazuje zaufanie/ zawsze dotrzymuje słowa/ jest troskliwy/ pokazuje swoją słabość/ pokazuje siłę fizyczną/ jest ciepły/ czyta bajki, ciekawie opowiada/ zaspakaja moją ciekawość świata/ sprawia radość rezygnując ze swoich spraw/ daje prawo wyboru, pozwala podjąć decyzję/ przekazuje doświadczenie/ traktuje mnie poważnie, doceniając mnie/ poświęca się dla mojej radości/ pozwala nam być dzieckiem/ pozwala na robienie prac dorosłych/ słuch co mówię, zauważa stany emocjonalne, uczucia/ trzyma nie za rękę/ tylko dla mnie ma czas/ inicjuje emocjonujące ryzykowne zabawy/ cieszy się razem z nami/ daje poczucie bezpieczeństwa/ pozwala mi na różne kaprysy, zabawy/ pozwala na wszystko/ pamięta o mnie/ pomaga zrozumieć innych/ obroni w trudnej sytuacji/ ma dla mnie dużo cierpliwości/ wierzy w moje możliwości/ wzmaga poczucie posiadania umiejętności/ daje poczucie godności/ przyjemnie zaskakuje/ akceptuje nie oceniając/ pomaga w trudnej sytuacji/ okazuje miłość, pomaga w pokonaniu strachu/ podrzuca i łapie/ udziela dobrych rad/ odstępuje od kary/ mówi o swoich uczuciach.
- Temat: Jak szukać porozumienia z dziećmi? - zajęcia warsztatowe
Cel: Przybliżenie rodzicom wybranych problemów związanych z "konfliktem pokoleń". Pomoce: film pt. "Dzieci i rodzice. Jak szukać porozumienia"(Wydawnictwo Naukowe PWN), kartki papieru, długopisy. Przebieg zajęć: - Projekcja filmu (15 min.)
- Po obejrzeniu filmu rodzice w czterech grupach 5-6 osobowych opracowują następujące problemy (na podstawie własnych doświadczeń):
- Dlaczego dzieci buntują się przeciwko nam i co nam najczęściej zarzucają?
- Czy udało się nam rozwiązać jakiś konflikt z dzieckiem, wynikający z jego potrzeby samodzielności i dorosłości? Jak to zrobiliśmy?
- Jak rozwiązywali podobne konflikty nasi rodzice? Czy te rozwiązania odbieraliśmy wówczas jako dobre dla nas?
- Jak rozwiązuję problemy ze swoim dzieckiem? Czy jest ono zadowolone z tych rozwiązań?
- Grupy pracują ok. 10 min. A następnie prezentują swoje przemyślenia wszystkim uczestnikom spotkania.
- Na zakończenie wychowawca zachęca rodziców do rozwiązywania problemów poprzez częste stawianie się w roli dziecka.
|