Działa tylko w IE - sorry!    
     

Spotkania z rodzicami

mgr inż. Marzena Zołoteńka-Synowiec


Dobra współpraca szkoły z rodzicami jest niezbędnym warunkiem dla osiągania sukcesów szkolnych przez młodzież. W szkołach średnich dotychczas nie przywiązywano tak dużej wagi do współpracy z rodzicami. Zarówno rodzice jak i nauczyciele traktowali młodzież w szkole średniej, jak osoby już prawie dorosłe, odpowiedzialne za swoją przyszłość.

Doświadczenia ostatnich kilku lat weryfikują ten pogląd w kierunku większej współpracy szkoły z rodzicami. Rodzice coraz częściej traktują szkołę jako miejsce gdzie mogą uzyskać pomoc i wsparcie w rozwiązywaniu problemów dotyczących ich dzieci.

Obecnie wśród młodzieży obserwuje się kryzys wartości, brak poczucia bezpieczeństwa i stabilności życiowej, co prowadzi do narastania różnych problemów. Stąd też wynika potrzeba nowego spojrzenia na rolę wychowawcy w szkole średniej, który powinien być inicjatorem dobrych kontaktów zarówno w pracy dydaktycznej jak i wychowawczej. Dlatego wychowawcy planując swoją pracę z młodzieżą, muszą uwzględnić również tematy spotkań z rodzicami.

Moje dotychczasowe doświadczenia przekonały mnie, że tzw. "pedagogizacja rodziców" przynosi dobre efekty. Korzystając z technik pracy z grupą opracowałam propozycje spotkań z rodzicami, w których rodzice są również stroną aktywną.
Proponowane zajęcia pozwalają na większą aktywność i otwartość rodziców. Umożliwiają również dzielenie się własnymi doświadczeniami i spostrzeżeniami.

  1. Temat: Zaplanowanie współpracy z rodzicami

    Cele:
    Zapoznanie rodziców ze szkołą, nauczycielami.
    Przedstawienie wymagań dydaktycznych i wychowawczych szkoły.

    Przebieg zajęć:

    1. Wychowawca przedstawia nauczycieli uczących w klasie. Każdy z nauczycieli prezentuje wymagania na poszczególne oceny z danego przedmiotu.
    2. Wychowawca zapoznaje rodziców z najważniejszymi rozdziałami Statutu Szkoły:
      • system oceniania
      • system kar i nagród
      • procedury odwoławcze (kompetencje poszczególnych organów szkoły).
    3. Przedstawienie przez wychowawcę proponowanego planu pracy wychowawczej na dany rok szkolny.
    4. Ustalenie zasad współpracy rodziców z wychowawcą:
      • terminy usprawiedliwiania nieobecności
      • zasady spotkań w ciągu roku szkolnego
      • sposób indywidualnego kontaktowania się z wychowawcą.
    5. Wybór trójki klasowej i delegata do Rady Rodziców.

  2. Temat: Jak pomóc dziecku w nowej szkole? - zajęcia warsztatowe

    Cele:
    Zebranie opinii od rodziców na temat pierwszych wrażeń w szkole ich dzieci.
    Sformułowanie oczekiwań rodziców wobec wychowawcy.

    Pomoce: Kartki papieru, długopisy.

    Przebieg zajęć:

    1. Rodzice w grupach 5-6 osobowych odpowiadają na pytania uzasadniając odpowiedź (około 15 min.)
      • Czy dziecko chętnie chodzi do szkoły?
      • Z jakimi przedmiotami dziecko ma problemy?
      • Czy dziecko dobrze czuje się w zespole klasowym?
      • Czy dziecko czuje się bezpiecznie w szkole?
      • Czy są jakieś sytuacje w klasie (szkole) wymagające interwencji wychowawcy?
    2. Przedstawienie odpowiedzi wypracowanych przez rodziców. Wychowawca w zależności od zebranych informacji ustala wspólnie z rodzicami sposób rozwiązania ewentualnych problemów.
    3. W grupach 5-6 osobowych rodzice opracowują oczekiwania wobec wychowawcy (10 min.)
    4. Prezentacja przez rodziców oczekiwań wobec wychowawcy. Wspólne zebranie najczęściej występujących oczekiwań oraz ustalenie sposobu w jaki wychowawca ma je realizować.

  3. Temat: Jak pomóc swojemu dziecku? - zajęcia warsztatowe

    Cel: Przybliżenie rodzicom cech osoby dorosłej wspomagającej rozwój młodego człowieka.

    Pomoce: kartki papieru, długopisy, karta "dobrze jest z dorosłym kiedy..."

    Przebieg zajęć:

    1. Rodzice w grupach 5-6 osobowych opracowują zadania (około 25 min.)
      • należy opisać sytuacje, w których najczęściej chwalą swoje dziecko i w jaki sposób to robią
      • należy opisać sytuacje, w których najczęściej są niezadowoleni ze swojego dziecka i w jaki sposób to wyrażają.
    2. Przedstawienie przez rodziców wypracowanych zadań na forum klasy.
    3. Prowadzący zwraca uwagę, że dość często w naszych kontaktach z dziećmi przeważają sytuacje dotyczące zdarzeń negatywnych i wyrażania swojego niezadowolenia. Natomiast w mniejszym stopniu zwracamy uwagę na pozytywne zachowania dzieci, traktując to jako normę nie wymagającą pochwały.
    4. W grupach rodzice opracowują sytuacje (w oparciu o własne wspomnienia) kiedy czuli się dobrze z innymi dorosłymi i dlaczego (15 min.)
    5. Przedstawienie wypracowanych w grupach zadań.
    6. Wspólne zebranie cech osoby dorosłej, jakiej oczekują dzieci. Można to zrobić poprzez dokończenie zdania: Dobrze jest z dorosłym, kiedy...
      Nauczyciel ma do pomocy kartę "dobrze jest z dorosłym, kiedy..."

      Karta "Dobrze jest z dorosłym, kiedy..."

      Chwali mnie, wyróżnia, nagradza /okazuje zaufanie/ zawsze dotrzymuje słowa/ jest troskliwy/ pokazuje swoją słabość/ pokazuje siłę fizyczną/ jest ciepły/ czyta bajki, ciekawie opowiada/ zaspakaja moją ciekawość świata/ sprawia radość rezygnując ze swoich spraw/ daje prawo wyboru, pozwala podjąć decyzję/ przekazuje doświadczenie/ traktuje mnie poważnie, doceniając mnie/ poświęca się dla mojej radości/ pozwala nam być dzieckiem/ pozwala na robienie prac dorosłych/ słuch co mówię, zauważa stany emocjonalne, uczucia/ trzyma nie za rękę/ tylko dla mnie ma czas/ inicjuje emocjonujące ryzykowne zabawy/ cieszy się razem z nami/ daje poczucie bezpieczeństwa/ pozwala mi na różne kaprysy, zabawy/ pozwala na wszystko/ pamięta o mnie/ pomaga zrozumieć innych/ obroni w trudnej sytuacji/ ma dla mnie dużo cierpliwości/ wierzy w moje możliwości/ wzmaga poczucie posiadania umiejętności/ daje poczucie godności/ przyjemnie zaskakuje/ akceptuje nie oceniając/ pomaga w trudnej sytuacji/ okazuje miłość, pomaga w pokonaniu strachu/ podrzuca i łapie/ udziela dobrych rad/ odstępuje od kary/ mówi o swoich uczuciach.

  4. Temat: Jak szukać porozumienia z dziećmi? - zajęcia warsztatowe

    Cel: Przybliżenie rodzicom wybranych problemów związanych z "konfliktem pokoleń".

    Pomoce: film pt. "Dzieci i rodzice. Jak szukać porozumienia"(Wydawnictwo Naukowe PWN), kartki papieru, długopisy.

    Przebieg zajęć:

    1. Projekcja filmu (15 min.)
    2. Po obejrzeniu filmu rodzice w czterech grupach 5-6 osobowych opracowują następujące problemy (na podstawie własnych doświadczeń):
      • Dlaczego dzieci buntują się przeciwko nam i co nam najczęściej zarzucają?
      • Czy udało się nam rozwiązać jakiś konflikt z dzieckiem, wynikający z jego potrzeby samodzielności i dorosłości? Jak to zrobiliśmy?
      • Jak rozwiązywali podobne konflikty nasi rodzice? Czy te rozwiązania odbieraliśmy wówczas jako dobre dla nas?
      • Jak rozwiązuję problemy ze swoim dzieckiem? Czy jest ono zadowolone z tych rozwiązań?
    3. Grupy pracują ok. 10 min. A następnie prezentują swoje przemyślenia wszystkim uczestnikom spotkania.
    4. Na zakończenie wychowawca zachęca rodziców do rozwiązywania problemów poprzez częste stawianie się w roli dziecka.

         
     
           
Strona główna Opinie W sieci Downloads Publikacje O stronie