Działa tylko w IE - sorry!    
     

Recenzja podręcznika

Wanda Kania


Tytuł: Themen neu

Autorzy: Hartmut Aufderstrasse, Heiko Bock, Jutta Muller, Helmut Muller

Wydawnictwo: Max Hueber Verlag 1993

Podręcznik, którego recenzji się podjęłam, jest poprawioną w 1993 roku wersją książki dobrze znanej na rynku materiałów do nauki języka niemieckiego. "Themen neu" jest kursem przeznaczonym dla uczniów szkoły średniej lub osób dorosłych, chcących nauczyć się tego języka zarówno na poziomie podstawowym jak i rozszerzonym. Składa się z następujących części:

  • podręcznik podstawowy
  • zeszyt ćwiczeń
  • kasety z nagraniem tekstów
  • książka z testami
  • poradnik dla nauczyciela

Część I podręcznika stanowi kurs podstawowy, w którym wprowadzone zostają elementarne struktury gramatyczne oraz leksyka. Część II i III stanowią kurs średni, którego celem jest opanowanie socjo-kulturowej kompetencji języka. Wszystkie części doskonale przygotowują ucznia do nowej matury lub egzaminu Zertifikat Deutsch. Każda część zbudowana jest z 10 zagadnień tematycznych, podzielonych na poszczególne jednostki lekcyjne. Budowa jest przejrzysta i metodycznie świetnie przemyślana. Każdy rozdział rozpoczyna się od "Collage", który pełni funkcję aktywizującą i motywującą ucznia. W każdej części zaprezentowano bogatą bazę tekstową oraz odpowiednio zintegrowane z nią ćwiczenia, mające na celu zrozumienie tekstu, utrwalenie wprowadzonej leksyki oraz kształtowanie u uczniów sprawności wypowiadania się własnymi słowami na określony temat. Każda jednostka zbudowana jest z czterech różnorodnych części tak, aby rozwijać wszystkie sprawności, jednak szczególnie zaakcentowana jest umiejętność mówienia i słuchania ze zrozumieniem. Każda lekcja zakończona jest tekstem, odbiegającym od praktycznego stosowania języka w sytuacjach dnia codziennego, za to umożliwiającym uczącemu kontakt z tekstem beletrystycznym, zawierającym elementy humorystyczne, satyryczne.

Podręcznik podstawowy podporządkowany jest zasadom metody komunikacyjnej. Teksty narracyjne i dialogi sytuacyjne są" z życia wzięte". Ponieważ podręcznik ten może być wykorzystany na kursach dla dorosłych, autorzy podręcznika ograniczyli tematykę szkolną na korzyść sytuacji dnia codziennego. Tematy są bardzo różnorodne i przedstawione kompleksowo. Nie zawsze jednak tematy odpowiadają zainteresowaniom, zakresowi wiedzy i doświadczeń oraz poziomowi rozwoju intelektualnego i emocjonalnego uczniów, np.:
     Kursbuch 2, Lektion 4 -"Schichtarbeit", "Gehaltsabrechnung"
     Kursbuch 2, Lektion 5 - "So ist es jeden Abend"
     Kursbuch 2, Lektion 7 - "Arbeiten im Ausland"
     Kursbuch 2, Lektion 9 - "Seniorentreffen"

Starannie przemyślana i zadawalająca jest progresja leksykalna. Książka umożliwia systematyczny rozwój zdolności komunikacyjnych. W części B zawiera wiele ciekawych ćwiczeń poprawiających rozumienie tekstu i poprawne pisanie.

Podręcznik posiada doskonałe ilustracje, wpływające na jej estetykę, jak również pełniące funkcje inspirujące ucznia. Również najważniejsze zwroty i środki językowe są dobrze wyeksponowane wizualnie, co umożliwia ich lepsze zapamiętanie. Gramatyczna progresja jest bardzo umiarkowana i odgrywa wyraznie drugoplanową, całkowicie funkcjonalną rolę gramatyki, która najpierw objaśniona jest na bazie tekstów, a następnie zestawiona w sposób tabelaryczny w części gramatycznej. Zakresy gramatyczne, w których uczący notorycznie popełniają błędy, wyeksponowane są na odpowiednich tablicach ostrzegawczych. Zaletą książki są załączone do kompletu kasety z nagraniami partii dialogowych, wywiadów itp. wzbogaconymi o odgłosy odpowiadające sytuacjom realnym np. hałas uliczny, gwar rozmów w kawiarni. Stosowany jest język naturalny, zawierający autentyczne słownictwo z mowy potocznej. Tempo nagrań jest jednak zbyt wolne w części I, nie odpowiadające rzeczywistości i słabo przygotowujące ucznia do rozumienia mowy w sytuacjach prawdziwych.

Dzięki książce do ćwiczeń uczniowie mogą samodzielnie rozwijać i kontrolować swe umiejętności. To pozwala im też na doskonałą orientację, które elementy mają zostać przez nich opanowane w sposób produktywny. Ponadto komplet zawiera poradnik dla nauczyciela, który objaśnia szczegółowo podstawowe założenia i koncepcje podręcznika. Główną jego część stanowią praktyczne wskazówki do pracy z podręcznikiem i konspekty wszystkich sekwencji lekcyjnych, szczególnie przydatne nauczycielom nie mającym dużego doświadczenia w planowaniu zajęć. Konspekty mogą posłużyć tylko jako inspiracja do lekcji, gdyż nauczyciel nie musi realizować wszystkich ćwiczeń. Duża ilość materiału pozwala zaoszczędzić nauczycielowi czas na przygotowanie lekcji.

Osobiście pracuję z tym podręcznikiem od paru lat, na różnych poziomach zaawansowania i udało mi się z jego pomocą doprowadzić kilku uczniów do egzaminu Zertifikat Deutsch, który zdali z wynikiem bardzo dobrym lub dobrym. Nie ukrywam jednak, że pomimo tak wielu zalet, podręcznik ten posiada również swoje słabe strony. Zauważyłam, że zawarte w książce informacje "wiedzy o kraju" są obszerne, ale dotyczą tylko Niemiec. Pominięto tu pozostałe kraje niemieckojęzyczne. Inny mankament to, że w niektórych partiach przyporządkowanie tekstu ilustracji nie zawsze jest jednoznaczne i prowadzi do dezorientacji.

Pewnym utrudnieniem dla ucznia jest w książce ćwiczeń brak miejsca na pisanie oraz brak przykładowych rozwiązań w niektórych ćwiczeniach. Proponowane przez autorów struktury nie zawsze wystarczają do realizacji potrzeb werbalnych. W książce zbyt mało jest tekstów narracyjnych rozwijających umiejętność "Leseverstehen". Jednocześnie proponowane słownictwo nie jest systematycznie utrwalane w dalszych częściach podręcznika. Pewne zastrzeżenia budzą we mnie teksty na kasetach w części I, ponieważ mają duże zabarwienie dialektyczne, co utrudnia uczącym zrozumienie. Natomiast na wyższych poziomach zaawansowania, czyli w części II i III elementy dialektu zostały zupełnie pominięte. Ilość nagrań jest też zbyt mała, jeśli uczący nie ma kontaktu poza lekcją z językiem mówionym.W poradniku nauczyciela brak jest również transkrypcji nagrań, co zwykle stanowi dużą pomoc dla nauczyciela.

Pomimo drobnych uwag uważam ten podręcznik za bardzo udany. Pozwala on nauczycielom zrealizować materiał zgodnie z podstawami programowymi zawartymi Dzienniku Ustaw nr 14 z 1990 poz. 129 a uczącym osiągnąć sukces w nauce języka niemieckiego.

         
     
           
Strona główna Opinie W sieci Downloads Publikacje O stronie