Najważniejszym zadaniem nauczyciela we współczesnej szkole jest wyposażenie uczniów w podstawowe umiejętności, które pozwolą im radzić sobie w zmieniającej się rzeczywistości. I tutaj pojawia się pytanie: jak uczyć ciekawiej, tak, aby dotrzeć do młodych ludzi i zainteresować ich? Pamiętajmy o tym, że do procesu uczenia należy włączyć jak najwięcej zmysłów, ponieważ zapamiętujemy: - 10% z tego, co słyszymy,
- 20% z tego, co widzimy,
- 40% z tego, o czym rozmawiamy,
- 90% z tego, co robimy.
Uczeń uczy się efektywnie wówczas, gdy zaangażuje nie tylko swój umysł, ale przede wszystkim emocje, a to daje mu możliwość bycia twórczym i kreatywnym. Dlatego warto podczas lekcji - nie tylko języka polskiego - stosować metody aktywizujące proces nauczania i uczenia się. Dzięki nim zajęcia są interesujące, pojawiają się nowatorskie rozwiązania, a uczeń może samodzielnie odkrywać świat i rozwiązywać problemy w twórczy sposób. A to z całą pewnością pomoże mu znaleźć się w dorosłym życiu i radzić sobie z problemami, które ten świat ze sobą niesie. Jest wiele technik aktywizujących, które sprzyjają samodzielności myślenia i działania. Warto je stosować na lekcjach, ponieważ dzięki nim możemy się pozbyć czegoś, co towarzyszy nam w naszych szkołach, a mianowicie nudy i rutyny. W załączeniu (opis.doc - 23KB) krótki przegląd technik aktywizujących, które można wykorzystać na lekcjach języka polskiego. |