Działa tylko w IE - sorry!    
     

Góra śmieci rośnie

mgr Jadwiga Kobiela


Jednym z zadań szkoły jest wychowywanie dzieci w duchu proekologicznego patrzenia na świat, wyrabianie nawyku zdrowego, zgodnego z naturą stylu życia i rozsądnego spojrzenia na dobra, które niesie postęp techniczny, aby młode pokolenie świadomie i racjonalnie korzystało z bogactwa otaczającego nas świata.

W celu podniesienia świadomości ekologicznej dzieci należy wprowadzać zagadnienia te już w kształceniu zintegrowanym.

SCENARIUSZ  ZAJĘĆ  OTWARTYCH  DLA   RODZICÓW

Temat: Rzecz o śmieciach

Cele ogólne:

  • przekazanie idei segregacji śmieci i myślenia o problemach odpadów podczas zakupów
  • integracja grupy
  • uświadomienie zagrożeń płynących z ciągle zwiększającej się ilości śmieci
  • uświadomienie, że nie wszystko, co wyrzucamy, powinno znaleźć się w śmieciach (recykling)

Cele szczegółowe: uczeń -

  • potrafi segregować śmieci
  • zna pojęcie i znaczenie słowa RECYKLING
  • rozumie potrzebę ograniczania "produkowania" przez nas śmieci
  • samodzielnie układa krótkie notatki na określony temat

Metody: słowne, aktywne, problemowa

Formy pracy: indywidualna i grupowa

Zasady pracy: poglądowości, przystępności, świadomego i aktywnego uczestnictwa uczniów

Środki dydaktyczne: papier ręcznikowy, czarne flamastry, spryskiwacz z wodą, karteczki dla każdego dziecka, pojemniki do segregacji śmieci, wiersz "Śmieci"

Przebieg zajęć

  1. Rozdanie papierowych ręczników i czarnych flamastrów.
     
  2. Narysowanie zarysu planu naszego miasta, zaznaczenie na nim miejsca swojego zamieszkania oraz umiejscowienie składowiska odpadów w postaci czarnej plamy.
     
  3. Dyskusja na temat: "Dlaczego daleko od domu?".
     
  4. Spryskanie czarnej plamy wodą z ze spryskiwacza, obserwowanie rozpływania się plamy.
     
  5. Odpowiedzi na pytania: Co się dzieje ze składowiskiem, gdy pada deszcz? Czy może istnieć miasto bez składowiska śmieci?
     
  6. Próba odpowiedzi: Co to jest śmieć? Wysłuchanie wiersza "Śmieci".
     
  7. Zapisanie na karteczkach nazwy przedmiotu, który wczoraj uczeń wyrzucił do śmieci. Umieszczenie karteczek w pojemniku na śmieci.
     
  8. Wysypanie zawartości pojemnika i przeanalizowanie jego zawartości. Próba odpowiedzi na pytanie: Czy wszystkie śmieci powinny znaleźć się w pojemniku?
     
  9. Segregowanie śmieci na takie, które
     
    • musiały znaleźć się w pojemniku
    • mogły być surowcami wtórnymi
    • mogły zostać przerobione na kompost
    • mogły nie być śmieciami, gdyby pomyśleć przy zakupach

     
  10. Wspólne wyciąganie wniosków.
     
  11. Praca w grupach.
     
    • Przygotowanie notatki zachęcającej do segregacji śmieci
    • Układanie haseł antyśmieciowych
    • Uzupełnianie zdań brakującymi wyrazami
    • Jak rozumiesz hasło: "Śmieci mniej, Ziemi lżej"?

     
  12. Prezentacja grup.
     
  13. Zakończenie, podsumowanie.
         
     
           
Strona główna Opinie W sieci Downloads Publikacje O stronie