Jednym z zadań szkoły jest wychowywanie dzieci w duchu proekologicznego patrzenia na świat, wyrabianie nawyku zdrowego, zgodnego z naturą stylu życia i rozsądnego spojrzenia na dobra, które niesie postęp techniczny, aby młode pokolenie świadomie i racjonalnie korzystało z bogactwa otaczającego nas świata. W celu podniesienia świadomości ekologicznej dzieci należy wprowadzać zagadnienia te już w kształceniu zintegrowanym. SCENARIUSZ ZAJĘĆ OTWARTYCH DLA RODZICÓWTemat: Rzecz o śmieciach Cele ogólne: - przekazanie idei segregacji śmieci i myślenia o problemach odpadów podczas zakupów
- integracja grupy
- uświadomienie zagrożeń płynących z ciągle zwiększającej się ilości śmieci
- uświadomienie, że nie wszystko, co wyrzucamy, powinno znaleźć się w śmieciach (recykling)
Cele szczegółowe: uczeń - - potrafi segregować śmieci
- zna pojęcie i znaczenie słowa RECYKLING
- rozumie potrzebę ograniczania "produkowania" przez nas śmieci
- samodzielnie układa krótkie notatki na określony temat
Metody: słowne, aktywne, problemowa Formy pracy: indywidualna i grupowa Zasady pracy: poglądowości, przystępności, świadomego i aktywnego uczestnictwa uczniów Środki dydaktyczne: papier ręcznikowy, czarne flamastry, spryskiwacz z wodą, karteczki dla każdego dziecka, pojemniki do segregacji śmieci, wiersz "Śmieci" Przebieg zajęć- Rozdanie papierowych ręczników i czarnych flamastrów.
- Narysowanie zarysu planu naszego miasta, zaznaczenie na nim miejsca swojego zamieszkania oraz umiejscowienie składowiska odpadów w postaci czarnej plamy.
- Dyskusja na temat: "Dlaczego daleko od domu?".
- Spryskanie czarnej plamy wodą z ze spryskiwacza, obserwowanie rozpływania się plamy.
- Odpowiedzi na pytania: Co się dzieje ze składowiskiem, gdy pada deszcz? Czy może istnieć miasto bez składowiska śmieci?
- Próba odpowiedzi: Co to jest śmieć? Wysłuchanie wiersza "Śmieci".
- Zapisanie na karteczkach nazwy przedmiotu, który wczoraj uczeń wyrzucił do śmieci. Umieszczenie karteczek w pojemniku na śmieci.
- Wysypanie zawartości pojemnika i przeanalizowanie jego zawartości. Próba odpowiedzi na pytanie: Czy wszystkie śmieci powinny znaleźć się w pojemniku?
- Segregowanie śmieci na takie, które
- musiały znaleźć się w pojemniku
- mogły być surowcami wtórnymi
- mogły zostać przerobione na kompost
- mogły nie być śmieciami, gdyby pomyśleć przy zakupach
- Wspólne wyciąganie wniosków.
- Praca w grupach.
- Przygotowanie notatki zachęcającej do segregacji śmieci
- Układanie haseł antyśmieciowych
- Uzupełnianie zdań brakującymi wyrazami
- Jak rozumiesz hasło: "Śmieci mniej, Ziemi lżej"?
- Prezentacja grup.
- Zakończenie, podsumowanie.
|