Przedstawiam Panstwu konspekt, który jest propozycją współpracy nauczycieli przedmiotowców i wychowawców z nauczycielami bibliotekarzami bibliotek szkolnych i pedagogicznych. Głównym celem proponowanych zajęć jest wykształcenie wśród uczniów nie tylko sprawnego, celowego korzystania z różnych źródeł informacji, ale przede wszystkim wyrobienie właściwej postawy wobec problemu uzależnień. Proponuje się, aby zajęcia odbywały się w bibliotece przy wolnym dostępie do półek. Zajęcia powinny mieć charakter warsztatowy; uczniowie sami nie tylko odszukują wybrane pozycje w katalogu, ale samodzielnie odszukują daną pozycję w magazynie bibliotecznym. Wzmocni to - zdaniem autorki - odpowiedzialność za poprawne wykonanie zadania i daje możliwość pełnego obcowania z książką. Taka forma zajęć jest szczególnie atrakcyjna dla uczniów w bibliotekach pedagogicznych, gdzie magazyny są częścią nie dostępną dla czytelników. Zakłada się również, że uczniowie dobrze znają zasadę korzystania z katalogów i kartotek oraz że sprawnie posługują się komputerową bazą danych. Dla urozmaicenia zadań uczeń może korzystać z tradycyjnego katalogu kartkowego oraz z komputerowej bazy danych. W załączeniu (konspekt.doc - 39KB) tekst źródłowy konspektu lekcji dla klasy III gimnazjum dotyczący uzależnień młodzieży z wykorzystaniem technik komputerowych. |