Działa tylko w IE - sorry!    
     

Wideo na lekcjach języków obcych

mgr Agnieszka Szymczak


Wielu nauczycieli często broni się przed stosowaniem wideo na lekcjach języków obcych uważając, że nie przynoszą one oczekiwanych rezultatów.

Należy jednak pamiętać o najważniejszym. Tak jak przy zastosowaniu każdej innej metody tak też praca z wideo wymaga zastosowania pewnych strategii.

Gdy uczeń ma za zadanie obejrzenie filmu wideo bez wyznaczenia konkretnego celu ogarnia go znużenie i efekt jest nie zadawalający. Inaczej jest, gdy podczas oglądania stosuje się różnorodne ćwiczenia aktywizujące. Niezależnie od autora programów językowych opartych na wykorzystaniu wideo istnieją zasadniczo trzy fazy ćwiczeń: przed oglądaniem, w trakcie i po oglądaniu. Każda część oparta jest na ćwiczeniach rozwijających wszystkie sprawności językowe. Wideo jest też wspaniałym punktem startu dla wielu technik stosowanych na lekcji.

Moją opinię chciałabym oprzeć na konkretnych przykładach z własnego doświadczenia. Bardzo często używam wideo jako punktu wyjścia do metod konwersacyjnych.

Chciałabym przytoczyć kilka przykładów wykorzystania wideo w połączeniu z różnorodnymi metodami pracy.

Na lekcji młodzież ogląda sekwencje wideo, w której dziennikarz przeprowadza wywiad z przechodniami na wybrany temat, na przykład form spędzania wolnego czasu (tego rodzaju sceny występują w wielu programach wideo) Po wykonaniu wybranych ćwiczeń przechodzimy do realizacji własnych pomysłów. Uczniowie chętnie zabawią się w dziennikarzy, a ich koledzy odpowiedzą na liczne pytania. Pozostawienie uczniom swobody w tworzeniu własnych pytań wyzwala bardzo ciekawe pomysły. W tym ćwiczeniu głównie stawiamy na komunikację, ale jest przecież gramatyka w kontekście, pisemne odnotowywanie pytań, sporządzanie notatek itd. Wynikiem może być też sporządzenie krótkiego raportu.

Innym przykładem może być obejrzenie filmu i streszczenie w dowolnej formie np. opowiadania, dramy, projektu. Młodzież bardzo lubi przewidywać dalsze losy bohaterów. Na poprzedniej lekcji uczniowie obejrzeli film "Out of the blue". Ich zadaniem domowym było przedstawienie dalszych losów głównych bohaterów w ulubiony przez siebie sposób. To jak klasa zaprezentowała się na następnej lekcji przeszło moje oczekiwania. Nie zabrakło rekwizytów, odpowiedniego przebrania, powstało z tego bardzo ciekawe przedstawienie. Uczniowie zaskoczyli mnie swoją organizacją, pomysłami, nauczeniem się ról na pamięć. Najmilszym zaskoczeniem był udział w przedstawieniu wszystkich uczniów.

Kolejnym przykładem może być zastosowanie wideo jako punktu wyjścia do zabaw słownikowych. Nowe słownictwo utrwalamy w postaci: krzyżówek, rebusów, łamigłówek, gier pamięciowych itp.

Na podkreślenie zasługuje umiejętność powiązania zastosowania wideo z ćwiczeniami mającymi na celu równomierny rozwój wszystkich kompetencji językowych. Praca z wideo jest świetnym sposobem na ćwiczenia gramatyki w kontekście co pozwala ciągle na komunikacyjne podejście do języka.

Przykładem może być zastosowanie w języku angielskim czasu Present Perfekt do rozmów o zmianach w naszym życiu. Metoda komunikacyjna ma wiele zalet, gdyż uczy języka sytuacyjnego takiego, który jest nam potrzebny do porozumiewania się. Moim celem nie jest ukazanie wszystkich możliwości wykorzystania wideo, ale przekonanie do jego stosowania na lekcjach. Nie zawsze musimy korzystać z gotowych filmów wideo opracowanych dla potrzeb nauczania języków obcych. W moim doświadczeniu w pracy z wideo stosowałam także filmy nagrane osobiście z programów satelitarnych. Była to świetna metoda ćwiczeń na ogólne zrozumienie i zgadywanie słownictwa z kontekstu. Dzięki tego rodzaju filmom możliwa była integracja z innymi przedmiotami.

Jednym z przykładów może być seria filmów przyrodniczych. Niesamowite zainteresowanie uczniów wzbudziły filmy o zjawiskach atmosferycznych, erupcji wulkanów czy też życiu zwierząt. Takie filmy stosowałam jako ćwiczenie na ogólne zrozumienie i zgadywanie słów z kontekstu co jest stosunkowo łatwe przy zastosowaniu wideo. Na pewno jest to dobry początek do opanowania tej umiejętności.

Nie jestem za używaniem wideo na każdych zajęciach językowych i nie jest to moim celem.

Chciałam podzielić się moimi obserwacjami z wieloletniej pracy z wideo, które traktuję przede wszystkim jako dobry punkt startu do bogatych metod i technik pracy na lekcji. Bardzo cenne dla mnie było by uzyskanie państwa uwag i opinii.

Zapewne w tej sprawie jeszcze jest wiele do powiedzenia. Niemniej jednak uważam, że wideo jest świetną pomocą w nauczaniu, ale tylko wtedy gdy zajęcia są zaplanowane przemyślane i dobrze przygotowane.

         
     
           
Strona główna Opinie W sieci Downloads Publikacje O stronie