Działa tylko w IE - sorry!    
     

Lekcja polskiego


Konspekt lekcji - liceum ogólnokształcące, profilowane

Temat: Problemy małżeńskie w krzywym zwierciadle satyry... I co z tego wynika? (Ignacy Krasicki "Żona modna")

Cele edukacyjne:

  1. Osiąganie przez uczniów dojrzałości intelektualnej, emocjonalnej i moralnej. Budowanie tożsamości osobowej, narodowej oraz zadomowienie w tradycji kultury europejskiej.
  2. Rozwijanie świadomego, krytycznego odbioru dzieł kultury oraz samodzielnego poznawania różnych obszarów humanistyki.

Zadania szkoły:

  1. Wprowadzenie ucznia w dziedzictwo literackie i kulturowe; pogłębienie rozumienia tradycji narodowej.
  2. Interpretacja arcydzieł w kontekście egzystencjalnym, aksjologicznym i historycznym; rozpoznawanie wartości w dziełach literatury i kultury oraz ich hierarchizacja, wartościowanie.
  3. Nauczanie syntetyzowania i porządkowania poznanego materiału wg literaturoznawstwa (pojęcia z poetyki i procesu historycznoliterackiego).
  4. Wprowadzenie w technologię pracy umysłowej jako przygotowanie do matury i studiów.

Treści:

  1. Mówienie i pisanie
    • sprawne posługiwanie się różnymi odmianami polszczyzny
    • sprawne i skuteczne uczestniczenie w dialogu, dyskusji.
  2. Czytanie ze zrozumieniem tekstów literackich.
  3. Odbiór dzieł sztuki:
    1. w wymiarze interpretacyjnym:
      • wyraziste czytanie utworów literackich ze zrozumieniem sensu
      • stosowanie podstawowych pojęć z poetyki w analizie utworów literackich; pojmowanie działań analitycznych jako podstawy interpretacji; umiejętność przywołania właściwego kontekstu
      • rozumienie tekstu o różnym stopniu komplikacji.
    2. w wymiarze historycznym
      • wyjaśnianie powiązań czytanego tekstu z historią Polski i Europy
      • dostrzeganie wartości charakterystycznych dla danej epoki
      • rozpoznawanie przybliżonego czasu powstawania utworów na podstawie obrazu kultury materialnej, obyczaju, konwencji, stylu i języka.
    3. w wymiarze aksjologiczno-egzystencjalnym:
      • rozpoznawanie wartości i ich hierarchii w dziele literackim
      • wskazywanie w literaturze i sztuce wartości aprobowanych przez siebie.
  4. Samokształcenie
    • syntetyzowanie poznanego materiału: scalanie zebranych informacji w problemowe całości,
    • korzystanie z literatury fachowej: notowanie, relacjonowanie, opis bibliograficzny,
    • korzystanie z różnych rodzajów i technik gromadzenia i przekazywania informacji.

Wiadomości:

  1. Ogólne pojęcia kultury:
    • dzieło literackie i jego wyróżniki,
    • uczestnictwo w kulturze: twórcy i odbiorcy.
  2. Tradycje literackie
    • staropolskie i oświeceniowe.
  3. Tematy, motywy, wątki,
    • miłość, dom, rodzina.
  4. Proces historycznoliteracki
    • gatunki i rodzaje literackie.
    • konwencja literacka i typowe dla niej środki artystyczne,
    • konteksty utworu: historyczne i biograficzne,
    • prąd artystyczny,
    • epoka jako formacja kulturowa, następstwo epok.
  5. Wartości, kategorie etyczne i filozoficzne
    • prawda, dobro, piękno,
    • komizm, humor, ironia, tragizm,
    • nauka, wiedza,
    • odpowiedzialność.

Cele operacyjne lekcji:

    Uczeń:
  • zna i rozumie treść satyry "Żona modna",
  • odczytuje jej sens dosłowny i ukryty,
  • potrafi charakteryzować postaci utworu,
  • ocenia bohaterów utworu,
  • wyjaśnia artystyczne kreacje bohaterów, charakteryzuje je w kontekście epoki,
  • umie posługiwać się cytatem w funkcji dokumentacyjnej,
  • dostrzega i wskazuje komizm zarysowanych postaw i sytuacji,
  • dostrzega i odczytuje dydaktyzm satyry, system wartości stanowiących podstawę krytycyzmu Krasickiego,
  • ocenia wartość postawy Krasickiego - satyryka,
  • umie wydobyć aktualne dla epoki i uniwersalne wartości problematyki satyry,
  • umie dokonać konkretyzacji realistycznych rysów epoki kulturowego przełomu, zderzenia sarmackiej tradycji staropolskiej i francuskiego stylu rokokowego,
  • zabiera konstruktywny głos w dyskusji,
  • zna, rozumie, wskazuje cechy satyry,
  • zna, rozumie i wykorzystuje w nietypowych sytuacjach pojęcie klasycyzmu,
  • posługuje się pojęciami związanymi ze światopoglądem oświecenia,
  • ustala kontekst interpretacyjny utworu.

Metoda:
pogadanka heurystyczna, dyskusja, praca z tekstem.

Środki dydaktyczne:
Rysunki J. P. Norblina, reprodukcje obrazów Canaletta.

Przebieg lekcji:

  1. Ogniwo wstępne
    1. Rozmowa nauczyciela z uczniami o portretach, zdjęciach ślubnych rodziców, małżeństwie, powodach zawierania związków małżeńskich, życiu...
    2. Uświadomienie celu lekcji, (odczytanie aktualnych i uniwersalnych wartości problematyki satyry "Żona modna"),zapisanie tematu lekcji.
  2. Ogniwo centralne
    Ukierunkowana analiza i interpretacja satyry Ignacego Krasickiego "Żona modna" - w kontekście założeń światopoglądowych i artystycznych epoki.
    Obyczajowy obraz rzeczywistości XVIII wieku, w "krzywym zwierciadle" satyry.
    Przebieg analizy i interpretacji:
    • konkretyzowanie bohaterów utworu,
    • sposób przedstawiania bohaterów utworu,
    • forma utworu,
    • uczniowie przygotowują i przedstawiają materiał do sportretowania bohaterów utworu,
    • konstruowanie (w tabeli) charakterystyki bohaterów (nazywanie cech, cytaty jako dowody cech),
    • wnioski i ocena bohaterów,
    • uczniowie umieszczają bohaterów w świecie staropolskiego sarmatyzmu i nowoczesnej cudzoziemszczyzny,
    • wnioski wynikające z zestawienia w utworze dwóch obcych światów: sarmackiej tradycji staropolskiej i francuskiego stylu rokokowego,
    • wskazanie komizmu jako środka służącego demaskowaniu prawdziwych postaw bohaterów,
    • wskazanie komizmu jako sposobu krytyki aktualnej pisarzowi rzeczywistości.
  3. Ogniwo końcowe
    Odczytanie systemu wartości stanowiącego podstawę krytycyzmu Krasickiego z utworu "Żona modna". Odczytanie uniwersalnych wartości problematyki satyry - śmiejąc się z żony modnej i jej męża Piotra, śmiejemy się również z karykaturalnych obrazków współczesnej rzeczywistości.

Zadanie domowe:
Wyobraź sobie, że jesteś satyrykiem przełomu XX i XXI wieku i przedstaw współczesny portret żony modnej i pana...... "?".


Bibliografia:

  1. T. Patrzałek: Glosariusz od starożytności do pozytywizmu. Materiały do kształcenia literackiego szkoły średniej. Wrocław 1992.
  2. T. Kostkiewiczowa: Satyry I. Krasickiego. Polonistyka 1979 z.4.

         
     
           
Strona główna Opinie W sieci Downloads Publikacje O stronie