Konspekt lekcji historii w klasie IV Temat lekcji: Najdawniejsi ludzie Cele ogólne: -zapoznanie z czasem, miejscem i warunkami naturalnymi w jakich pojawił się człowiek pierwotny; -opis wyglądu człowieka pierwotnego; -ukazanie warunków życia człowieka pierwotnego; -doskonalenie analizy materiału ilustracyjnego. Cele operacyjne - po skończonej lekcji uczeń potrafi: - wskazać na mapie tereny, na których pojawił się człowiek pierwotny (środkowa Afryka);
- rozpoznać i wskazać w wyglądzie człowieka pierwotnego cechy ludzkie i zwierzęce;
- przedstawić warunki życia człowieka pierwotnego i jego całkowite uzależnienie od otaczającej przyrody;
- podać sposoby zdobywania pożywienia (myślistwo, zbieractwo);
- wymienić pierwsze narzędzia ludzi pierwotnych, nazwać materiał z jakiego były wykonane;
- wskazać wpływ umiejętności uzyskania ognia na zmianę warunków życia człowieka pierwotnego.
Środki dydaktyczne: mapa ścienna, podręcznik dla kl. IV "Dzień dobry, historio" Wyd. Arka, zeszyt ćwiczeń, przeźrocza "Życie człowieka pierwotnego" Metody: pogadanka, praca z podręcznika - analiza ilustracji, praca z mapą, wypowiedzi uczniów na podstawie materiału ilustracyjnego - przeźroczy Etapy lekcji: 1.Wprowadzenie a)czynności organizacyjno-porządkowe b)zapoznanie z tematem lekcji - zapisanie na tablicy 2.Rozwinięcie 2.1.informacje o pojawieniu się człowieka pierwotnego 4 mln lat temu na terenie Afryki środkowej i wskazanie tych terenów na mapie ściennej 2.2.porównanie wyglądu człowieka pierwotnego i współczesnego z wykorzystaniem ilustracji w podręczniku - wskazanie cech zwierzęcych i ludzkich u człowieka pierwotnego 2.3.wykonanie ćw. 2 str.39 w zeszycie ćwiczeń 2.4.Praca z wykorzystanie przeźroczy - omówienie a)warunków życia - zwrócenie uwagi, że człowiek pierwotny był zależny od otaczającej przyrody i mieszkał na otwartej przestrzeni, b)zdobywania pożywienia c)znaczenia ognia i zmian jakie wywarł na życie pierwotnego d)pierwszych narzędzi i materiałów, z których zostały wykonane
(w trakcie omawiania ww. zagadnień materiał ilustracyjny jest także analizowany prze uczniów, dopiero później nauczyciel uzupełnia wypowiedzi uczniów) 3.Podsumowanie wiadomości uzyskanych podczas oglądania przeźroczy - uczniowie udzielają odpowiedzi na pytania nauczyciela: -Jaki tryb życia prowadził człowiek pierwotny? -Dlaczego człowiek pierwotny prowadził koczowniczy tryb życia? -W jaki sposób zdobywał on pożywienie? -Co stanowiło mieszkanie człowieka pierwotnego? -W jaki sposób wykorzystywano upolowane zwierzęta? -Co zmienił ogień w życiu człowieka pierwotnego? -Z czego wykonywano pierwsze narzędzia? 4.Praca uczniów w grupach - wykonanie ćwiczeń nr 4,5,7 w zeszycie ćwiczeń. 5.Sprawdzenie wykonanych zadań - odczytanie ich w klasie 6.Ocena pracy uczniów - ich aktywności 7.Zadanie domowe a)ćw.3,6 w zeszycie ćwiczeń b)należy wkleić do zeszytu krzyżówkę i ją rozwiązać. Hasła do krzyżówki: - Kontynent, na którym pojawił się człowiek pierwotny
- Jedno z narzędzi człowieka pierwotnego
- Zwierzę żyjące w czasach człowieka pierwotnego, przypominające nieco dzisiejszego słonia
- Mieszkał tam człowiek pierwotny
- Otwarta ..........................., żył na niej człowiek pierwotny
- Dużo zmienił w życiu człowieka pierwotnego
|