Działa tylko w IE - sorry!    
     

Jak napisać list?


Konspekt lekcji diagnozującej w kl. IV

Temat: Jak napisać list? - doskonalenie umiejętności redagowania listu prywatnego

  1. Cel diagnozowania:
    Sprawdzenie umiejętności redagowania listu prywatnego do konkretnego odbiorcy ze świadomością celu.
    • uczeń redaguje list prywatny ze świadomością celu
    • stosuje zwroty grzecznościowe
    • właściwie zapisuje adres nadawcy i adresata
    • wie, że list można przesłać pocztą tradycyjną, e-mailem, faksem
    • dzieli się wiedzą z grupą
    metody:
    • "Myślowe kapelusze"
    • składanka ekspercka
    • drzewko ewaluacyjne
  2. Przebieg lekcji:
    1. Uczniowie siadają w grupach. Wybierają spośród siebie: lidera grupy, sprawozdawcę, porządkowego i rysownika.
    2. Praca metodą "myślowe kapelusze" (I grupa - optymiści, żółty kapelusz; II grupa - pesymiści, czarny kapelusz; III grupa - kierują się intuicją; pomarańczowy kapelusz; IV grupa - gromadzi fakty bez komentarza; niebieski kapelusz; V grupa - twórcze podejście do problemu, zielony kapelusz)
    3. Załóżcie kolorowe kapelusze, zastanówcie się, co sądzicie na temat listu.
    4. Sprawozdawcy poszczególnych grup prezentują wypracowane stanowiska zgodne z kolorem kapelusza.
    5. Wniosek końcowy:
      Ludzie będą nadal pisać listy, zmieni się jedynie forma ich przesyłania.
    6. Zapisanie sposobów komunikacji:
      • bezpośrednia - wysłanie listu drogą pocztową
      • medialna - wysłanie listu za pomocą Internetu
    7. Praca metodą składanka ekspercka
      Liderzy grup otrzymują instrukcje oraz załącznik nr 1 (kartka z zaznaczonymi polami na wpisanie: pole nr 1 - miejscowość i data; pole nr 2 - nagłówek; pole nr 3 - tekst właściwy; pole nr 4 - podpis, pole nr 5 - adres nadawcy i adresata listu.
    8. Każda z grup otrzymuje zadanie, które wykona pracując w grupach eksperckich i w grupach domowych.
    9. Zadania dla grup domowych. W imieniu Danusi Gawlikówny napisz krótki list (3-4 zdania) do Elzy Jezierskiej, w którym:
      Grupy I, II - prosisz ją o przyjazd do Torunia
      Grupy III, IV - informujesz o czekającej ją wizycie u lekarza
      Grupa V - pytasz jak wspomina ostatnie wakacje
      Zaadresujcie kopertę.
      To są wasze zadania główne do zrealizowania w grupach domowych. Przemyślcie je. Za chwilę będziecie pracować w grupach eksperckich. W tym celu zadanie główne zostało podzielone na pięć poleceń cząstkowych. Zadaniem ekspertów będzie wykonanie ich i podzielenie się wiedzą z członkami grup domowych. Jeśli uczynią to właściwie otrzymają dwa punkty. Efekty ich pracy zobaczymy na załączniku nr 1.
      Proszę teraz w każdej grupie domowej o odliczenie od 1do 6 i zamianę miejsc tak, aby jedynki tworzyły jedną grupę ekspertów, dwójki drugą grupę itp. Proszę zająć miejsca i wziąć kartę pracy nr 2.
      Zadania dla I grupy ekspertów
      Ustal i zapisz w punktach:
      • Jakie informacje zapiszesz w polu nr 1?
      • W jakiej kolejności je zapiszesz?
      • Podaj różne sposoby zapisu daty.
      • Jakie znaki interpunkcyjne zastosujesz?
      Zadania dla II grupy ekspertów
      Ustal i zapisz w punktach:
      • Co wpiszesz w polu nr 3 ?
      • Jakimi rodzajami zdań się posłużysz, gdy będziesz: prosić, informować, pytać?
      • Podaj przykłady zwrotów grzecznościowych, jakie zapiszesz?
      • O czym musisz pamiętać zaczynając list i kończąc list?
      Zadania dla III grupy ekspertów
      Ustal i zapisz w punktach:
      • Co zapiszesz w polu nr 2?
      • Podaj przynajmniej dwie propozycje.
      • Jaką zasadę ortograficzną wykorzystarz?
      • Jakie znaki interpunkcyjne zastosujesz?
      Zadania dla IV grupy ekspertów
      Ustal i zapisz w punktach:
      • Co wpiszesz w polu nr 4 i pod nim?
      • Zapisz przynajmniej dwie propozycje.
      • Jaką zasadę ortograficzną wykorzystasz?
      • Zaproponuj dopisek.
      Zadania dla V grupy ekspertów
      Ustal i zapisz w punktach:
      • Co wpiszesz w polu nr 5?
      • W jakiej kolejności je wpiszesz?
      • Jaką zasadę ortograficzną zastosujesz?
    10. Po wykonaniu poleceń eksperci wracają do grup domowych i dzielą się wiedzą z członkami grupy. Lider pilnuje, by wszyscy słuchali, potem wyznacza osoby, które zapisują poszczególne pola w załączniku nr 1. Porządkowi pilnują wyznaczonego czasu pracy.
    11. Liderzy zawieszają na tablicy napisane listy na załącznikach nr 1, zaś poszczególni eksperci odczytują swoje pola, za poprawną odpowiedź dwa punkty.
      Po odczytaniu wszystkich listów sprawozdawcy podają ile punktów zdobyła każda z grup domowych.
      Wygrywają grupy, które zdobyły max. 12 pkt
  3. Ewaluacja zajęć: Drzewko ewaluacyjne. Czy jesteś zadowolony (zadowolona) z efektów uczenia się we współpracy?
    Jeśli TAK, to przyklej zieloną karteczkę samoprzylepną na drzewko narysowane na tablicy. Jeśli NIE, to przyklej czerwoną karteczkę.
  4. Praca domowa W krótkim liście do kolegi lub koleżanki podziel się wrażeniami z lekcji. Wykorzystaj zdobyte umiejętności.
         
     
           
Strona główna Opinie W sieci Downloads Publikacje O stronie