Temat jednostki metodycznej: Zasady korzystania z dróg przez rowerzystę. Temat jednostki lekcyjnej: Przecinanie się kierunków ruchu. Czas trwania lekcji: 1*45 min. Cele lekcji: - Cele praktyczne:
- Działanie: analizowanie sytuacji na różnych typach skrzyżowań.
- Umiejętności: utrwalanie i sprawdzanie umiejętności rozwiązywania sytuacji na drodze.
- Cele poznawcze:
- Wiadomości:
- Uzupełnienie, utrwalenie i sprawdzenie umiejętności rozumienia zasad prawidłowego zachowania się podczas przejazdu przez skrzyżowanie.
- Umiejętności:
- Stosowanie wiadomości w sytuacjach typowych: rozróżnianie podstawowych rodzajów skrzyżowań, przepisów dotyczących przecinania się kierunków ruchu.
- Stosowanie wiadomości w sytuacjach problemowych: ćwiczenia w określaniu kolejności przejazdu przez różne skrzyżowania w sytuacjach typowych i nietypowych.
- Kształtowanie umiejętności korzystania z przepisów ruchu drogowego.
- Cele wychowawcze (motywacyjne):
- Kształtowanie postawy dbania o własne bezpieczeństwo i bezpieczeństwo innych na drodze.
- Wykorzystanie wiadomości i umiejętności do bezpiecznego poruszania się po drodze.
Metody nauczania: - Metody oparte na obserwacji - pokazy:
- czynności logiczne:
analizowanie sytuacji drogowych na planszach, stosowanie pomocy poglądowych, wnioskowanie,- czynności organizacyjne:
pokaz materiałów dydaktycznych (plansze skrzyżowań, znaki drogowe, foliogramy),
- Metody oparte na działaniu i słowie - ćwiczenia, dyskusja, objaśnienie:
- czynności logiczne:
przedstawienie zadań i kart ćwiczeń,- czynności organizacyjne:
praca grupowa,- czynności techniczne:
rozwiązywanie zadań wg kart ćwiczeń, opracowanie kolejności przejazdu przez skrzyżowania, przygotowanie materiałów dydaktycznych dla uczniów (karty ćwiczeń - skrzyżowania, plansze skrzyżowań, znaki drogowe).
Pomoce i środki dydaktyczne: - Tablice poglądowe -Rodzaje skrzyżowań.
- Foliogramy - Różne sytuacje na skrzyżowaniach (wg kart ćwiczeń). Przykłady różnych typów skrzyżowań. (Wykorzystano rysunki publikowane w "Wychowaniach Technicznych", "Kodeksie drogowym" i książce B. Szafarczyka "Agatka na drodze").
- Modele - Pojazdy.
- Materiały dydaktyczne przygotowane dla uczniów.
- Rzutnik pisma.
Tok lekcji:- Stworzenie ładu zewnętrznego i wewnętrznego.
- Powitanie i sprawdzenie obecności.
- Przypomnienie faktów zjawisk i pojęć
- Przypomnienie, powtórzenie i uzupełnienie wiadomości związanych z rodzajami skrzyżowań i zasadami pierwszeństwa przejazdu przez skrzyżowania.
- Wprowadzenie tematu lekcji Przecinanie się kierunków ruchu
- Podział uczniów na 5 grup ćwiczeniowych.
- Wiązanie teorii z praktyką. Kształtowanie umiejętności i nawyków
- Objaśnienie celu i sposobu wykonania ćwiczeń.
- Rozdanie kart ćwiczeń dla poszczególnych grup.
- Ustalenie czasu przygotowania rozwiązania zadań, punktacji - 10 min.
- Pomoc i nadzór nad prawidłowym rozwiązywaniem ćwiczeń.
- Utrwalanie wiadomości i umiejętności.
- Przedstawianie przez przedstawicieli grup rozwiązań wraz z uzasadnieniem i demonstracją zadań na foliogramach i planszach.
- Dyskusja nad prawidłowością rozwiązań.
- Kontrola i ocena
- Ocena grup na podstawie punktacji:
- 6 pkt. - celujący
- 5 pkt. - bardzo dobry
- 4 pkt. - dobry
- 3 pkt. - dostateczny
- 2 pkt. - dopuszczający
- 0-1 - brak oceny (polecenie uzupełnienia wiadomości).
- Podsumowanie lekcji.
Karty ćwiczeń |