Działa tylko w IE - sorry!    
     

Scenariusz zajęć


Jest to scenariusz zajęć edukacyjnych z informatyki dla klasy VI Szkoły Podstawowej z uwzględnieniem korelacji międzyprzedmiotowej z historii i plastyki.

Temat I: Wykorzystanie poznanych narzędzi przybornika programu malarsko-rysunkowego Paint do wykonania grafiki komputerowej w oparciu o przygotowany rysunek i porównanie go z innymi technikami malarskimi i rysunkowymi.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • zna efekty zastosowania poszczególnych narzędzi przybornika w programie Paint;
  • posługuje się encyklopediami w celu odszukania opisu misji APOLLO;
  • dostrzega wartość życia narodów w pokoju jako warunek konieczny dla rozwoju techniki;
  • wykonuje rysunek rakiety APOLLO tradycyjnymi metodami;
  • wyjaśnia znaczenie narzędzi przybornika Paint;
  • wykorzystuje narzędzia Paint: ołówek i prostokąt do narysowania poszczególnych członów rakiety;
  • wykorzystuje narzędzia malarskie do wypełnienia kolorem elementów rakiety;
  • umie poprzez obrót rysunku, wstawić tekst w pionie;
  • umie wykorzystać obrót rysunku w celu wstawienia pola tekstowego w pozycji pionowej do członu rakiety Saturn 5 oraz wstawia słowo APOLLO dla osób chętnych;
  • powtarza czynność obrócenia w celu ustawienia rysunku rakiety w pozycji pionowej dla osób chętnych;
  • porównuje rysunek wykonany tradycyjnymi metodami, z grafiką komputerową wykonaną na komputerze.

Forma pracy: indywidualna, grupowa.

Metody: praktycznych ćwiczeń, kierowanie obserwacją, poszukująca.

Środki dydaktyczne:
Komputer z oprogramowaniem Paint, przygotowane rysunki rakiety, Ilustrowana Encyklopedia Nauki, magnesy, szary papier, narzędzia malarskie.

Ścieżka edukacyjna: Czytelnicza i medialna.

I GODZINA

Przebieg lekcji:

  1. Przygotowanie do zajęć. a) Przypomnienie wybranych zasad BHP - sprawdzenie czy uczniowie zajęli odpowiednią postawę przy komputerze oraz czy nie ma teczek w miejscach grożących resetowaniem komputera lub jego uszkodzeniem. b) Rozdanie przygotowanych rysunków uczniom. c)
  2. Wprowadzenie do tematu:
    1. Nawiązanie do posiadanej wiedzy uczniów z plastyki i historii.
      1. Nauczyciel plastyki wprowadza uczniów do zagadnienia: przypomina jakie są narzędzia malarskie, a jakie rysunkowe. Następnie uczniowie z pomocą nauczyciela plastyki wykonują rysunek rakiety na przygotowanych planszach na tablicy - korelacja z plastyką.
      2. Uczniowie wyszukują informacje na temat misji APOLLO - korelacja z historią;
      3. Wywiązuje się pogadanka na temat lotu rakiety Saturn 5 - korelacja z historią.
      4. Uczniowie sprawdzają efekty wykorzystania poszczególnych narzędzi rysunkowych.
      5. Przypominają sposób wstawiania pola tekstowego, obrotu rysunku.
    2. Nawiązanie do posiadanej wiedzy uczniów z informatyki:
      1. Na podstawie programu malarsko-rysunkowego Paint uczniowie przypominają jakie narzędzia dostępne są w tym programie.
      2. Uczniowie wykonują proste ćwiczenia obrotu rysunku.
      3. Uczniowie wykonują wstawianie pole tekstowego.
      4. Formatują tekst.
      5. Sformułowanie ogólnego problemu jakim będzie narysowanie poszczególnych członów rakiety i ich pokolorowanie.

II GODZINA

  1. Planowanie rozwiązania problemu. Stworzenie atmosfery twórczej pracy na stanowiskach komputerowych.
    1. Uczniowie wykorzystując narzędzia obrotu rysunku oraz wstawiając pola tekstowe wykonują w grupach rysunek rakiety na stanowiskach .
    2. Uczniowie we wspólnej rozmowie wskazują jakich narzędzi rysunkowych i malarskich powinni użyć, aby rysunek można było wykonać.
    3. Poszczególni uczniowie w przydzielonym dla siebie czasie wykonują rysunek rakiety lub inny przydzielony dla osób chętnych.
  2. Omówienie jakie były problemy z wykonaniem zadania i zaprezentowanie wykonanych prac:
    Uczniowie omawiają:
    1. problemy związane z narzędziami rysunkowymi;
    2. narzędzia malarskie jakich użyli;
    3. zadanie o rozszerzonym stopniu trudności;
    4. porównanie rysunku tradycyjnego i komputerowego.
    Uwaga: Jeden uczeń na tablicy zapisuje nazwy użytych narzędzi graficznych.
  3. Utrwalenie wiedzy.
    Sformułowanie i zaprezentowanie dla utrwalenia szczególnie trudnych czynności napotkanych w wykonywanym zadaniu.
  4. Jawna i motywacyjna ocena pracy uczniów. Jako nagrodę dla najlepszej pracy będzie wydruk jej.
  5. Praca domowa.
    Wyszukanie informacji o narzędziach jakimi posługują się malarze przy wykonywaniu swoich dzieł malarskich a jakimi rysownicy np. wykonujący maszyn, urządzeń itp.
         
     
           
Strona główna Opinie W sieci Downloads Publikacje O stronie