Dział programowy: Ewolucja Temat: Zmienność organizmów tego samego gatunku Cele w kategoriach czynności uczniów (cele operacyjne): - WIADOMOŚCI
- Zapamiętanie:
Uczeń- podaje przykłady zmienności genetycznej i środowiskowej, ciągłej i nieciągłej,
- wymienia źródła zmienności
- Rozumienie:
Uczeń- wyjaśnia pojęcie zmienności,
- wyjaśnia istotę różnego typu zmienności.
- wskazuje różnice między zmiennością ciągłą i nieciągłą oraz dziedziczną i niedziedziczną,
- wyjaśnia, który rodzaj zmienności ma znaczenie w procesie ewolucji.
- UMIEJĘTNOŚCI
- Stosowanie wiadomości w sytuacjach typowych:
Uczeń- analizuje zmienność wybranych cech,
- zbiera wyniki i oblicza średnią,
- wyszukuje selekcjonuje niezbędne do wykonania ćwiczenia informacje,
- wykonuje wykresy na podstawie własnych obliczeń,
- wyciąga wnioski
- Stosowanie wiadomości w sytuacjach nietypowych:
Uczeń- przeprowadza ćwiczenie symulujące zjawisko crossing-over,
- wyciąga wnioski z przeprowadzonych ćwiczeń.
Typ lekcji - poświęcona opracowaniu nowego materiału, problemowa. Metody: - oparte na słowie - pogadanka, praca z tekstem,
- oparte na działaniu praktycznym - ćwiczenia, rozwiązanie zadań.
Formy pracy: zbiorowa, grupowa. Środki dydaktyczne: - podręcznik,
- karty pracy dla ucznia ("Źródła zmienności", "Zmienność"),
- zestaw chromosomów do ćwiczeń,
- foliogramy ("Zmienność", "Źródła zmienności").
Literatura dla ucznia: Podręcznik "Biologia XXI" - A. Jerzmanowski Literatura dla nauczyciela: Przebieg lekcji:- Faza wprowadzająca.
- Uświadomienie uczniom celu lekcji - poznanie różnych typów zmienności oraz ich źródeł.
- Zapisanie tematu lekcji - Zmienność organizmów tego samego gatunku.
- Podział uczniów na 4 - osobowe zespoły.
- Przypomnienie zasad pracy w grupie i oceny takiej pracy, rozdanie kart pracy 1 i 2 oraz zestawu do ćwiczeń - załącznik.
- Faza realizacyjna.
- Praca z podręcznikiem - wykonanie zadania 1 w karcie pracy.
- Omówienie wyników pracy.
- Wykonanie zadania 2 z karty pracy
- Porównanie wyników pracy poszczególnych grup, zwrócenie uwagi na poprawność sporządzonych wykresów oraz rozrzut wyników.
- Źródła zmienności
- wykonanie zdania 1,
- karta pracy nr 2,
- praca z podręcznikiem.
- Wykonanie ćwiczenia 2 - symulacji procesu crossing-over
- Prezentacja wniosków przez poszczególne grupy z przeprowadzonego ćwiczenia - liczba możliwych kombinacji, wpływ tego procesu na zmienność.
- Analiza wpływu mutacji na strukturę DNA i jej wpływ na zmienność organizmów - wykonanie ćwiczenia 3.
- Faza podsumowująca.
- Tworzenie mapy mentalnej - załącznik.
- Zadanie pracy domowej:
Dla wszystkich: Porównaj uzyskane na lekcji wykresy grup krwi wzrostu z ryc. VIII.23 i VIII.24 z podręcznika. Wyciągnij wnioski i zanotuj je w zeszycie. Dla chętnych: Poszukaj w dostępnej Ci literaturze informacji na temat : Motyl z gatunku Krępak brzozowy. - Ocena pracy uczniów.
|