Działa tylko w IE - sorry!    
     

Lekcja biologii


Dział programowy: Ewolucja

Temat: Zmienność organizmów tego samego gatunku

Cele w kategoriach czynności uczniów (cele operacyjne):

  1. WIADOMOŚCI
    • Zapamiętanie:
      Uczeń
      • podaje przykłady zmienności genetycznej i środowiskowej, ciągłej i nieciągłej,
      • wymienia źródła zmienności
    • Rozumienie:
      Uczeń
      • wyjaśnia pojęcie zmienności,
      • wyjaśnia istotę różnego typu zmienności.
      • wskazuje różnice między zmiennością ciągłą i nieciągłą oraz dziedziczną i niedziedziczną,
      • wyjaśnia, który rodzaj zmienności ma znaczenie w procesie ewolucji.
  2. UMIEJĘTNOŚCI
    • Stosowanie wiadomości w sytuacjach typowych:
      Uczeń
      • analizuje zmienność wybranych cech,
      • zbiera wyniki i oblicza średnią,
      • wyszukuje selekcjonuje niezbędne do wykonania ćwiczenia informacje,
      • wykonuje wykresy na podstawie własnych obliczeń,
      • wyciąga wnioski
    • Stosowanie wiadomości w sytuacjach nietypowych:
      Uczeń
      • przeprowadza ćwiczenie symulujące zjawisko crossing-over,
      • wyciąga wnioski z przeprowadzonych ćwiczeń.

Typ lekcji - poświęcona opracowaniu nowego materiału, problemowa.

Metody:

  1. oparte na słowie - pogadanka, praca z tekstem,
  2. oparte na działaniu praktycznym - ćwiczenia, rozwiązanie zadań.

Formy pracy: zbiorowa, grupowa.

Środki dydaktyczne:

  • podręcznik,
  • karty pracy dla ucznia ("Źródła zmienności", "Zmienność"),
  • zestaw chromosomów do ćwiczeń,
  • foliogramy ("Zmienność", "Źródła zmienności").

Literatura dla ucznia: Podręcznik "Biologia XXI" - A. Jerzmanowski

Literatura dla nauczyciela:

Przebieg lekcji:

  1. Faza wprowadzająca.
    1. Uświadomienie uczniom celu lekcji - poznanie różnych typów zmienności oraz ich źródeł.
    2. Zapisanie tematu lekcji - Zmienność organizmów tego samego gatunku.
    3. Podział uczniów na 4 - osobowe zespoły.
    4. Przypomnienie zasad pracy w grupie i oceny takiej pracy, rozdanie kart pracy 1 i 2 oraz zestawu do ćwiczeń - załącznik.
  2. Faza realizacyjna.
    1. Praca z podręcznikiem - wykonanie zadania 1 w karcie pracy.
    2. Omówienie wyników pracy.
    3. Wykonanie zadania 2 z karty pracy
    4. Porównanie wyników pracy poszczególnych grup, zwrócenie uwagi na poprawność sporządzonych wykresów oraz rozrzut wyników.
    5. Źródła zmienności
      • wykonanie zdania 1,
      • karta pracy nr 2,
      • praca z podręcznikiem.
    6. Wykonanie ćwiczenia 2 - symulacji procesu crossing-over
    7. Prezentacja wniosków przez poszczególne grupy z przeprowadzonego ćwiczenia - liczba możliwych kombinacji, wpływ tego procesu na zmienność.
    8. Analiza wpływu mutacji na strukturę DNA i jej wpływ na zmienność organizmów - wykonanie ćwiczenia 3.
  3. Faza podsumowująca.
    1. Tworzenie mapy mentalnej - załącznik.
    2. Zadanie pracy domowej:
      Dla wszystkich:
      Porównaj uzyskane na lekcji wykresy grup krwi wzrostu z ryc. VIII.23 i VIII.24 z podręcznika. Wyciągnij wnioski i zanotuj je w zeszycie.
      Dla chętnych:
      Poszukaj w dostępnej Ci literaturze informacji na temat : Motyl z gatunku Krępak brzozowy.
    3. Ocena pracy uczniów.
         
     
           
Strona główna Opinie W sieci Downloads Publikacje O stronie