Działa tylko w IE - sorry!    
     

Plan wynikowy 2


OPRACOWANIE DO PROGRAMU PRZYRODY W KL. IV
"NOWA ERA" - numer dopuszczenia DKW - 4014 - 165/99

PLAN WYNIKOWY DO DZIAŁU W PODRĘCZNIKU:
"KIEDY ZACHORUJESZ"




  1. TEMAT LEKCJI: "Co to są choroby zakaźne?"

    CEL GŁÓWNY:
    Zapoznanie z przyczynami chorób zakaźnych oraz drogami wnikania zakażeń.

    OSIĄGNIĘCIA UCZNIÓW:
    • Uczeń wie, co to jest choroba zakaźna i co ją wywołuje (bakterie, wirusy).
    • Zna choroby zakaźne, na które już chorował.
    • Rozumie, że zarazki niszczą narządy człowieka i zatruwają organizm jadami (toksynami).
    • Rozumie, że gorączka czyli podwyższona temperatura jest objawem walki organizmu z zarazkami.
    • Potrafi wskazać drogi wnikania chorób zakaźnych: rany w skórze, droga oddechowa (z powietrzem), droga pokarmowa (z pokarmem i wodą).


    METODY I FORMY REALIZACJI:
    Słowna - pogadanka, aktywny wykład, praca zespołowa z podręcznikiem i materiałem źródłowym.


  2. TEMAT LEKCJI: "Poznajemy niektóre choroby zakaźne".

    CEL GŁÓWNY:
    Zapoznanie z objawami wybranych chorób i drogami ich zakażeń.

    OSIĄGNIĘCIA UCZNIÓW:
    • Wymienia drogi przenoszenia zakażeń: powietrze, pokarm i inne.
    • Zna choroby, które są dziś dla ludzi niebezpieczne (grypa, żółtaczka wszczepienna).
    • Potrafi wymienić objawy np.: świnki, grypy, ospy wietrznej.
    • Podaje przykłady chorób wirusowych (grypa, ospa wietrzna, odra) i bakteryjnych (gruźlica, dur brzuszny).
    • Rozumie, że antybiotyki działają tylko na bakterie.
    • Wyjaśnia zasługi A. Fleminga w odkryciu penicyliny.


    METODY I FORMY REALIZACJI:
    Słowna - pogadanka, praca zespołowa z materiałem źródłowym.


  3. TEMAT LEKCJI: "W jaki sposób możemy uchronić się przed chorobami zakaźnymi?"

    CEL GŁÓWNY:
    Zapoznanie z metodami zapobiegania zakażeniom i sposobami ich zwalczania.

    OSIĄGNIĘCIA UCZNIÓW:
    • Uczeń, zna różnicę między odpornością wrodzoną i nabytą.
    • Rozumie stosowanie szczepień ochronnych w celu uodpornienia organizmu i zna choroby na które był szczepiony.
    • Rozumie rolę surowicy w celu dostarczenia do organizmu gotowych przeciwciał, aby zniszczyć zarazki.
    • Wymienia sposoby zapobiegania zakażeniom, np.: mycie rąk i owoców przed jedzeniem, unikanie kontaktów z osobą chorą i in.
    • Wyjaśnia, jakie zasługi w zwalczaniu chorób ma: E. Jenner oraz L. Pasteur.
    • Uzasadnia, że rozwój medycyny przyczynił się do zlikwidowania epidemii chorób np.: cholery i dżumy.


    METODY I FORMY REALIZACJI:
    Aktywny wykład, "burza mózgów", ćwiczeniowa - praca w grupach z materiałem źródłowym i podręcznikiem.


  4. TEMAT LEKCJI: "Co to są choroby pasożytnicze?"

    CEL GŁÓWNY:
    Zapoznanie z chorobami pasożytniczymi i sposobami zapobiegania im.

    OSIĄGNIĘCIA UCZNIÓW:
    • Uczeń wie, co to jest pasożyt.
    • Zna pasożyty zewnętrzne człowieka (wesz, kleszcz, świerzbowiec) oraz wewnętrzne (owsik, glista ludzka, tasiemiec, włosień spiralny).
    • Wie, jakie choroby wywołują pasożyty.
    • Potrafi wyjaśnić, w jaki sposób następuje zakażenie robakami pasożytniczymi.
    • Dostrzega zależność między zachowaniem higieny osobistej i przygotowania posiłków, a zdrowiem człowieka.
    • Postępuje tak, aby nie zarazić się robakami pasożytniczymi.


    METODY I FORMY REALIZACJI:
    Słowna - pogadanka, ćwiczeniowa - praca w grupach z materiałem źródłowym (broszurki) oraz podręcznikiem.


  5. TEMAT LEKCJI: "Poznajemy inne choroby z którymi się spotykamy".

    CEL GŁÓWNY:
    Zapoznanie z chorobami, którymi człowiek się nie zaraża, np.: alergie, choroby serca i inne.

    OSIĄGNIĘCIA UCZNIÓW:
    • Uczeń wymienia choroby, które coraz częściej występują wśród ludzi, np.: alergie, choroby serca, choroby nowotworowe i in.
    • Wie, co to jest choroba wrodzona.
    • Rozumie, że osoby niepełnosprawne potrzebują naszej akceptacji i pomocy.
    • Dostrzega, że większość tych chorób związana jest z naszym trybem życia i postępowaniem (nadwaga, palenie tytoniu).
    • Dostrzega związek między stanem zdrowia a środowiskiem.


    METODY I FORMY REALIZACJI:
    Słowna - pogadanka, ćwiczeniowa - praca w grupach z materiałem źródłowym (broszurki) oraz podręcznikiem.


  6. TEMAT LEKCJI: "Jak postępować w razie wypadku?"

    CEL GŁÓWNY:
    Praktyczna nauka udzielania pierwszej pomocy.

    OSIĄGNIĘCIA UCZNIÓW:
    • Uczeń zna rodzaje złamań: otwarte i zamknięte.
    • Wie, jaka jest różnica między krwotokiem żylnym i tętniczym.
    • Wie, jaka jest różnica między zwichnięciem a skręceniem.
    • Zna numery telefonów: Pogotowia Ratunkowego, Policji, Straży Pożarnej.
    • Rozumie jak należy postępować przy omdleniach.
    • Potrafi unieruchomić rękę lub nogę w przypadku skręcenia, zwichnięcia lub złamania.
    • Potrafi założyć opatrunek na zranione miejsce.
    • Udziela pomocy osobie poszkodowanej w przypadku krwotoku z nosa lub omdlenia.
    • Potrafi wykorzystać w celu udzielenia pomocy dostępne środki na wycieczce w terenie.


    METODY I FORMY REALIZACJ:
    Słowna - pogadanka, ćwiczeniowa - praca zespołowa z udziałem higienistki szkolnej.


  7. TEMAT LEKCJI: "Powtórzenie i utrwalenie wiadomości o chorobach zakaźnych".

    CEL GŁÓWNY:
    Podsumowanie wiadomości i zdobytej wiedzy na temat chorób zakaźnych i społecznych.

    OSIĄGNIĘCIA UCZNIÓW:
    • Uczeń odróżnia choroby zakaźne od chorób społecznych.
    • Wie, jak zapobiegać chorobom zakaźnym.
    • Rozumie, na czym polega zdrowy tryb życia.
    • Potrafi prawidłowo rozumować przy rozwiązywaniu gier dydaktycznych.


    METODY I FORMY REALIZACJI:
    Ćwiczeniowa - praca w grupach przy rozwiązywaniu gier dydaktycznych np.: wirówki, szyfrogramy i inne w karcie pracy.


  8. TEMAT LEKCJI: "Sprawdzenie wiadomości".

    METODY I FORMY REALIZACJI:
    Według uznania nauczyciela.

LITERATURA:
1.Podręcznik do przyrody dla kl. IV - Wydawnictwo "NOWA ERA", W-wa 1999.
2.Poradnik metodyczny - PRZYRODA w kl. IV - Wydawnictwo "NOWA ERA", W-wa 1999.
3.Program nauczania biologii z higieną i ochroną środowiska w Kl. IV - VIII szkoły podstawowej - Barbara Klimuszko - Wydaw. "ŻAK", W- wa 1996.

         
     
           
Strona główna Opinie W sieci Downloads Publikacje O stronie