KONSPEKT (SCENARIUSZ) ZAJĘĆ JĘZYKA POLSKIEGO DLA KLASY V SZKOŁY PODSTAWOWEJ ROZPACZ, SMUTEK - SZCZĘŚCIE, RADOŚĆ - UCZUCIA TYLKO LUDZKIE?Uwagi o realizacji: Jest to lekcja dwugodzinna przeznaczona dla uczniów klasy piątej, do programu nauczania "Słowa jak klucze" (temat ten pojawia się również w wielu innych programach nauczania). Przygotowując się do lekcji uczniowie mają zapoznać się z treścią mitu Wandy Markowskiej "DEMETER I KORA". Lekcja jest przeprowadzona przy użyciu aktywnych metod nauczania. Cele lekcji Po zajęciach uczniowie powinni: - nazywać stany emocjonalne człowieka;
- wartościować czyny człowieka;
- umieć napisać list;
- zrozumieć istotę prawdziwej miłości matczynej;
- posługiwać się słownikami.
Środki dydaktyczne: - Słownik wyrazów bliskoznacznych;
- Słownik języka polskiego;
- Słownik frazeologiczny języka polskiego;
- Papier i mazaki (pisaki).
Tok lekcji: - Wykorzystując technikę rzeźby uczniowie w grupach pokazują uczucia smutku i radości. Następuje prezentacja rzeźb i odczytywanie przez oglądających rodzaju uczuć.
- Uczniowie pracują w sześciu grupach, korzystając ze słowników:
- grupa pierwsza otrzymuje zadanie: podaj wyrazy bliskoznaczne do słowa smutek (odp.: np. żal, żałość, żałoba, rozpacz, desperacja, zmartwienie, tęsknota itp.);
- grupa druga otrzymuje zadanie: podaj wyrazy bliskoznaczne do słowa radość (odp.: np. wesołość, uciecha, szczęście, sielanka, idylla itp.);
- grupa trzecia otrzymuje zadanie: wyjaśnij znaczenie słowa smutek (odp.: stan psychiczny będący następstwem przykrych przeżyć, doznanych cierpień moralnych);
- grupa czwarta otrzymuje zadanie: wyjaśnij pojęcie słowa radość (odp.: uczucie zadowolenia, wesoły nastrój, optymizm życiowy, cieszenie się życiem);
- grupa piąta otrzymuje zadanie: wynotuj ciekawe frazeologizmy ze słowem smutek (odp.: np. skory do smutku, pogrążony w smutku, dławić w sobie smutek, zwierzać się komuś ze smutku, smutek przejmuje czyjeś serce itp.);
- grupa szósta otrzymuje zadanie: wynotuj ciekawe frazeologizmy ze słowem radość (odp.: np. skakać z radości, radość zalewa serce, promieniować radością, upojony radością itp.).
- Konferencja prasowa. Grupa dziennikarzy przeprowadza wywiad z DEMETER. Dziennikarze przedstawiają się, zadają pytania, które dotyczą uczuć, przeżyć, doznań matki po rozstaniu z córką oraz uczuć, przeżyć i doznań w chwili spotkania. Wnikanie w motywy postępowania.
- Przypomnienie formy listu, zapisu graficznego, pisowni zaimków (na arkuszu papieru uczniowie sporządzają wzorcowy zapis graficzny listu). Schemat układu listu:
- O czym napisałaby DEMETER w liście do KORY? Redagowanie listów (w sześciu grupach) z wykorzystaniem słownictwa zebranego na lekcji.
- Korekta ewentualnych błędów.
- Wpisanie listów do zeszytu.
Literatura: - T. Patrzałek, G. Wichary (red.), Zadania do lektury dla klas IV - VI.
- E. Gałczyńska, R. Jabłoński, A słowa jak ziarna...
- I. Dziedzic, Drama na lekcjach języka polskiego.
- Czarodziejskie lekcje, część pierwsza - ODN Przemyśl.
|