KONSPEKT (SCENARIUSZ) ZAJĘĆ BIBLIOTECZNYCH DLA KLASY III SZKOŁY PODSTAWOWEJ BUDOWA WSPÓŁCZESNEJ KSIĄŻKIUwagi o realizacji: Jest to lekcja jednogodzinna, przeprowadzona w ramach zajęć bibliotecznych, przeznaczona dla uczniów klasy trzeciej szkoły podstawowej. Cele lekcji Po zajęciach uczniowie powinni: - znać budowę współczesnej książki;
- mieć wzbogacony czynny słownik z zakresu budowy książki;
- mieć wyrobione uczucie poszanowania książki.
Środki dydaktyczne: - egzemplarze pięknie wydanych książek,
- formularze z krzyżówkami,
- plansza prezentująca budowę współczesnej książki (jeżeli szkoła taką posiada).
Tok lekcji: - Pogadanka na temat wyglądu "starych" rękopiśmiennych książek.
- Rozdanie uczniom egzemplarzy pięknie wydanych współczesnych książek.
- Omówienie budowy współczesnej książki:
- obwoluta (papierowa ochrona książki),
- okładka,
- grzbiet,
- wyklejka (podwójna karta mocnego papieru przyklejona do pierwszej i ostatniej karty książki przy grzbiecie),
- kapitałka (tasiemka lub skórka przyklejona do dolnego i górnego brzegu grzbietu książki przygotowanej do twardej oprawy),
- karta tytułowa,
- ilustracje,
- spis treści,
- metryczka drukarska.
- Zwrócenie uwagi uczniów na kartę tytułową. Omówienie elementów na niej zawartych (autor, tytuł, podtytuł, data i miejsce wydania, wydawnictwo).
- Rola spisu treści (dyskusja).
- Utrwalenie nowo poznanego słownictwa - rozwiązanie krzyżówki: Hasła do wpisania (poziomo):
- Rysunki, obrazki - inaczej,
- Bok książki,
- Podwójna karta papieru przyklejona do okładki,
- Tasiemka lub skóra przyklejona do grzbietu książki,
- Zewnętrzne karty książki,
- .................. drukarska.
Rozwiązaniem krzyżówki jest hasło: czytam - Indywidualne wypożyczenia książek dla uczniów.
|