Walentynki


Propozycja lekcji informatyki w klasie I gimnazjum

Cele: (uczeń)
  • planuje, organizuje i ocenia efekty swojej pracy,
  • projektuje układ dokumentu (wygląd, estetyka, czytelność),
  • łączy tekst z grafiką,
  • dołącza efekty specjalne w edytorze WordArt,
  • przygotowuje tekst do druku oraz drukuje go na szkolnej drukarce,
Realizacja treści z edukacji czytelniczej i medialnej - podstawy projektowania i wykonania komunikatów medialnych.Rozmiar: 3525 bajtów


Metody dydaktyczne:
  • programowana z użyciem komputera
  • aktywizująca "Smily"
Środki dydaktyczne:
  • sprzęt komputerowy z dostępem do Internetu (9 stacji roboczych, drukarka),
  • karta samooceny (załącznik nr 1),
  • plansza do metody "Smily".
Walentynki: link1, link2, link3.

Przebieg lekcji:

Czynności
Komentarz

1. Wprowadzenie do tematu: geneza i tradycje zwyczaju "Walentynek" na świecie i w Polsce.

Początki tego święta sięgają śerdniowiecza, a wywodzi się z Anglii. Jego patron, czyli Św. Walenty, był biskupem rzymskim, który miał moc uzdrawiania chorych. Tak przynajmniej mówi legenda. Walentynki szczególnie sprzyjają nieszczęśliwie lub niefortunnie zakochanym, którym brakuje odwagi lub nie potrafią wyznać swoich uczuć. W Polsce Walentynki obchodzone są zaledwie od kilku lat. Obchodzi je każdy bez względu na to, ile ma lat i jakiej jest płci. Walentynkowe wyznanie można ukradkiem włożyć do kieszeni, wsunąć do skrzynki lub wysłać pocztą. Otrzymują je najczęściej osoby, które darzymy ciepłym uczuciem. Przodkiem tego święta w Polsce były "Kupały". W tym czasie panny na wydaniu, aby zwrócić uwagę kawalerów stosowały magiczne sposoby np. wrzucały im do herbaty kostkę cukru, którą wcześniej przez 9 dni nosiły pod pachą.

2. Omówienie zadania do wykonania - zaprojektowanie i wykonanie "Walentynki"

Wykonana "Walentynka" może być podarowana wybranej osobie osobiście lub za pośrednictwem poczty działającej w szkole w dniu 14 lutego. Oczekiwania nauczyciela w stosunku do uczniów i kryteria oceny zawarte są w kartach samooceny rozdanych uczniom. Wykonana "Walentynka" powinna zawierać: obiekt graficzny, napis ozdobny, obramowanie, tekst własny lub wierszyk innego autora znaleziony w Internecie, czytelną i estetyczną kompozycję.

3. Praca indywidualna uczniów

Każdy uczeń projektuje i wykonuje własną "Walentynkę" z uwzględnieniem kryteriów zapewniających sukces, przy użyciu komputera w edytorze WORD'97. Uczniowie mają do dyspozycji gotowe rysunki i teksty zapisane w podanym folderze lub mogą wyszukać je sobie sami w Internecie. Wydruk prac odbywa się na stanowisku nauczyciela i pod jego nadzorem. Z uwagi na brak stanowisk komputerowych dla każdego ucznia w grupie, dopuszcza się ich rotację przy stanowiskach tak, aby każdy z nich zdążył wykonać swoją pracę w ciągu dwugodzinnych zajęć i dokonać samooceny.

4. Samoocena uczniów na podstawie otrzymanych kart

Kartę samooceny uczniowie otrzymują przed rozpoczęciem pracy, aby dokładnie wiedzieli czego się od nich oczekuje i na czym powinni się skoncentrować w celu osiągnięcia sukcesu na lekcji. Wynik samooceny powinien być skomentowany przez nauczyciela i ewentualnie skorygowany.

5. Ewaluacja lekcji

Wykorzystano metodę aktywizującą "Smily" polegającą na zebraniu opinii uczniów dotyczących przeprowadzonej lekcji.
Uczniowie wypowiadają się w kwestiach:

  • atrakcyjności tematu lekcji,
  • przystępności przekazywania nowych treści i stopnia opanowania wykonywanych czynności,
  • atmosfery na zajęciach.
Mają oni do dyspozycji trzy "klejki", umieszczają po jednej przy każdym kryterium w jednej z trzech kolumn oznaczających:
Rozmiar: 242 bajtów - aprobatę
Rozmiar: 227 bajtów - obojętność
Rozmiar: 227 bajtów - dezaprobatę
Wyniki ewaluacji należy krótko omówić z uczniami.



Załącznik nr 1

KARTA SAMOOCENY

Imię i nazwisko .....................................................

Czynność/kryterium
Punkty
Uzyskane punkty
WordArt 4 (wstawienie, kolor, kształt, formatowanie)  
Rysunek 2 (wstawienie, formatowanie)  
Obramowanie 2 (wstawienie, formatowanie)  
Internet 4 (wyszukanie, skopiowanie, wklejenie, formatowanie)  
Kompozycja 8 (dobór obiektów, rozmieszczenie, proporcje, czytelność)  
 
SUMA PUNKTÓW
 
OCENA
 


KRYTERIA OCEN

Ocena
Punkty
bardzo dobry
19 - 20
dobry
15 - 18
dostateczny
11 - 14
dopuszczający
7 - 10
niedostateczny
0 - 6


         
     
           
Strona główna Opinie W sieci Downloads Publikacje O stronie