Scenariusz lekcji informatyki
(I klasa gimnazjum)
mgr Anna Zawrotna

>>Twoja opinia<<

             
             
 

Temat: Komputer w życiu człowieka. Bezpieczna i higieniczna praca z komputerem.

 Zadania:

 

uświadomienie uczniom roli komputera w życiu codziennym;

 

wdrażanie do przestrzegania zasad bezpiecznej i higienicznej pracy z komputerem;

 

zapoznanie uczniów z regulaminem pracowni.

  Środki dydaktyczne:

 

regulamin pracowni;

 

sprzęt komputerowy.

Tok lekcyjny:

1. Na wprowadzenie lekcji proponuję "Sąd na nad komputerem"

Klasę dzielimy na dwa zespoły: OSKARŻYCIELI I OBROŃCÓW

Plusy - obrońcy

Minusy - oskarżyciele

kierują lotem samolotów fikcja miesza się z rzeczywistością (gry komputerowe)
sterują produkcją w fabrykach nadzorowanie i sterowanie komputerami pozbawia ludzi pracy (tzw. odczłowieczanie);
potrafią produkować same siebie zbyt częste korzystanie powoduje uzależnienie komputerowe
nadzorują magazynami (sklepy, hurtownie) choroby oczu;
wykonują prace administracyjne, biurowe inne:
tworzenie gazet (skład)  
symulacja procesów technologicznych (trening pilotów w symulatorze jest tańszy i bezpieczniejszy)  
rozrywka - gry komputerowe  
inne:  

Wyniki sądu można wpisać do tabeli, która uporządkuje wszystkie argumenty "za" i "przeciw".

Podsumowanie:

Elementów informatyki uczymy się m.in. w celu rozumnego czerpania korzyści i umiejętnego ograniczania negatywnych skutków istnienia komputerów

2. Czym zajmuje się Informatyka?

Informatyka to nauka bardzo młoda i czerpiąca z zasobów takich klasycznych dziedzin wiedzy jak: matematyka, fizyka, elektrotechnika, językoznawstwo, logika.

Informatyka jest to nauka zajmująca się zarówno budową komputera oraz procesami w nim zachodzącymi, jak i procesami obsługi i wykorzystania komputera

3. Bezpieczna i higieniczna praca z komputerem - pokaz.

  a) przed uruchomieniem sprawdzamy poprawność połączeń całego zestawu;
  b) najpierw włączamy urządzenia dołączone do komputera, a dopiero na końcu jednostkę centralną czyli właściwy komputer;
  c) wyłączanie przeprowadzamy w odwrotnej kolejności niż włączanie;
  d) nie zasłaniamy otworu wentylatora w tylniej części obudowy;
  e) w szczeliny napędów wkładamy właściwe dyskietki (i tylko dyskietki !!!);
  f) monitor ustawiamy tak, aby na powierzchnię ekranu nie padało światło od okna lub lampy
  g) nie ustawiamy, bez koniecznej potrzeby, pokręteł kontrastu i jaskrawości w położeniu maksymalnym;
  h) jeśli przewidujemy dłuższą pracę z komputerem, to ustawiamy sobie elementy zestawu w taki sposób, aby wygodnie siedzieć, pisać na klawiaturze i spoglądać na ekran;
 


Prawidłowo zorganizowane stanowisko pracy z komputerem
(źródło: Informatyka 2000 wyd. Czarny Kruk)

  i) w trakcie dłuższej pracy z komputerem wskazane jest robienie przerw (na lekcjach wskazane jest robienie przerw śródlekcyjnych !!!)

4. Wykonanie kilku ćwiczeń śródlekcyjnych.

5. Regulamin pracowni (foliogram).

1) Rozmieszczenie sprzętu w pracowni jest celowe, a zatem jego samowolne przemieszczanie nie jest  dozwolone.
2) Sprzęt komputerowy jest zasilany energią elektryczną, a zatem wszelkie łączenie i rozłączanie zestawów komputerowych wymaga uprzedniego odcięcia zasilania od wszystkich elementów tych zestawów dla bezpieczeństwa ludzi i samego sprzętu.
3) Pracownia jest miejscem pracy , wobec czego nie spożywa się w niej posiłków, ani nie urządza spotkań towarzyskich.
4) Pamięci dyskowe komputerów przechowują efekty czyjejś, czasem mozolnej pracy, a zatem nie usuwa się z nich niczego po to, by umieścić tam ulubioną np. grę.
5) Użytkownicy oczekują od komputerów powtarzalnego zachowania, a więc nie wolno wpływać na zmianę tego zachowania tylko po to, by zrobić komuś psikusa lub olśnić go własnym sprytem.
6) Sprzęt i oprogramowanie zgromadzone w pracowni stanowią nierozłączną całość, będącą własnością szkoły, toteż nie wynosi się z pracowni kopii programów nawet wówczas, gdy deklaruje się ofiarowanie szkole bezpłatnie dwa razy więcej kopii najnowszych programów (piratów).

6. Zakończenie lekcji - metoda aktywizująca "SMILY"

  Opis metody:
  Nauczyciel wiesza na tablicy wcześniej przygotowany plakat,. Na plakacie rysuje schemat służący do oceny lekcji. Uczniowie zaznaczają mazakiem w wybranym przez siebie miejscu kropkę (dla każdego kryterium jedną, która ma być odpowiedzią na zadane przez nauczyciela pytania, np.:
-temat na dzisiejszej lekcji był atrakcyjny,
-nowe treści były przekazane w sposób zrozumiały dla mnie,
-atmosfera na lekcji była dobra.
 

TEMAT

TREŚĆ

ATMOSFERA

     

Ramy organizacyjne:
Czas: ok.10 min z omówieniem.

Ważne:
Nie należy liczyć kropek. Są dość widoczne dla każdego. Wskazane jest jednak porozmawiać na temat wyników- mogą skomentować tylko ci uczniowie, którzy chcą.

Autorefleksja
metoda bardzo prosta w przygotowaniu,
można się dowiedzieć ciekawych rzeczy, szczególnie na pierwszej lekcji,
uczniowie chętnie w niej uczestniczą,
zabiera mało czasu,
da się zastosować w dowolnej części lekcji.

Opracowała i wdrożyła: Anna Zawrotna


SZANOWNI PAŃSTWO !

Jestem nauczycielką informatyki. Uczę w Gimnazjum Nr 1 w Szczytnie. Przedstawiłam Państwu propozycję scenariusza lekcji pierwszego kontaktu z informatyką uczniów I klasy gimnazjum. To bardzo ważny moment i powinien być zrealizowany w sposób, który przyczyni się do wyciągnięcia wniosków na dalsze lekcje. W przedstawionej lekcji oprócz treści informatycznych pokazałam wykorzystanie metod aktywnych
("Sąd nad komputerem" i "Metodę SMILY).
Jeśli propozycja wzbudzi Państwa zainteresowanie proszę o kontakt.
Oto mój adres:

Anna Zawrotna
Gimnazjum Nr 1
ul. Kasprowicza 1
12-100 Szczytno
lub Anna Zawrotna
ul. Armii Krajowej 5a
12-100 Szczytno
e-mail: zawrotna@poczta.onet.pl

 
             
             
 

>>Twoja opinia<<

 
             
             
             
webm@ster
 
           
Strona główna Opinie W sieci Downloads Publikacje O stronie