Przedmiotowy System Oceniania

Kryteria oceniania - Matematyka


Przedmiotowy System oceniania jest zgodny z Rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej z dnia 19 kwietnia 1999 r w sprawie oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania egzaminów i sprawdzianów w szkołach publicznych.

Przedmiotowy system oceniania jest zgodny z Wewnątrzszkolnym Systemem Oceniania w I Liceum Ogólnokształcącym w Skarżysku-Kam.

I.Zasady Oceniania

  1. Każdy uczeń jest oceniany zgodnie z zasadami sprawiedliwości.
  2. Ocenie podlegają wszystkie następujące formy aktywności ucznia: prace klasowe, krótkie sprawdziany, odpowiedzi ustne, zlecone przez nauczyciela prace samodzielne do wykonania w domu lub podczas lekcji,projekty, aktywność ucznia.
  3. Każdy uczeń powinien w ciągu semestru uzyskać minimum 3 oceny.
  4. Prace klasowe, krótkie sprawdziany, odpowiedzi ustne, zlecone przez nauczyciela prace samodzielne do wykonania w domu lub podczas lekcji są obowiązkowe.
  5. Jeżeli uczeń opuścił pracę klasową z przyczyn losowych, to powinien ją napisać w ciągu dwóch tygodni po powrocie do szkoły, przy czym uczeń uchylający się od prac pisemnych, zalicza pracę na najbliższej lekcji po powrocie do szkoły.
  6. Uczeń przy wezwaniu do odpowiedzi ma prawo jeden raz w ciągu semestru zgłosić nieprzygotowanie.
  7. Praca klasowa jest przez nauczyciela zapowiadana z co najmniej tygodniowym wyprzedzeniem.
  8. Krótkie sprawdziany obejmujące ostatnie trzy jednostki tematyczne nie muszą być przez nauczyciela zapowiadane.
  9. Na 14 dni przed klasyfikacyjnym posiedzeniem Rady Pedagogicznej uczeń ma prawo podjąć próbę poprawy wybranej przez siebie pracy pisemnej. Uzyskana z niej w trybie poprawy ocena jest ostateczna i powoduje unieważnienie oceny wcześniejszej.
  10. Uczeń, który opuścił więcej niż 50% lekcji może być nie klasyfikowany.
  11. Nie może być klasyfikowany uczeń, który uchyla się od pisemnych sprawdzianów.
  12. Może być nie klasyfikowany uczeń, który nie spełnia punktu 3 zasad oceniania.
  13. Dla uczniów o których mowa w punktach 10-12 zasad oceniania przeprowadza się egzamin klasyfikacyjny.

II.Obszary aktywności

Na lekcjach matematyki są oceniane następujące obszary aktywności uczniów:
  1. Kształtowanie pojęć matematycznych - sprawdzanie stopnia zrozumienia pojęć matematycznych.
  2. Prowadzenie rozumowań - sposób prowadzenia rozumowań.
  3. Kształtowanie języka matematycznego - ocenianie języka matematycznego na odpowiednim poziomie ścisłości.
  4. Rozwiązywanie typowych zadań matematycznych teoretycznych i praktycznych - dobór metod, sposobu wykonania, oceny uzyskanych rezultatów.
  5. Rozwiązywanie problemów.
  6. Praca projektowa - abstrakcyjność myślenia, sposób ujęcia zagadnienia.
  7. Wkład pracy ucznia - aktywność na lekcji, zaangażowanie w pracę grupy.

III.Poziomy wymagań

Poziomy wymagań stanowią załącznik nr 1 (z_1.doc - 46KB) do PSO.

IV.Kryteria ocen poszczególnych form aktywności

Prace pisemne, za wyjątkiem projektów, oceniane są według procentowych kryteriów oceny pracy pisemnej stanowiących załącznik nr 2 (z_2.doc - 11KB) do PSO.

Kryteria oceny odpowiedzi ustnej:
  1. Uczeń może być bez zapowiedzi wezwany do odpowiedzi obejmującej trzy ostatnie jednostki tematyczne.
  2. Podczas zapowiedzianego z tygodniowym wyprzedzeniem powtórzenia ucznia obowiązuje znajomość całego zakresu materiału objętego powtórzeniem.
  3. Uczeń sam decyduje o formie i treści swojej wypowiedzi.
  4. Po odpowiedzi uczeń dokonuje wstępnej samooceny i uzasadnia ją.
  5. Nauczyciel dokonuje ostatecznej oceny i uzasadnia ją.

Ocenie podlega zlecony przez nauczyciela uczniowi lub grupie uczniów wykonany podczas lekcji lub w domu projekt. Ustala się następujące elementy jego oceny:

Elementy ocenyLiczba punktów
Zawartość rzeczowa0 - 10
Argumentacja - wyrażanie sądów, uzasadnianie0 - 5
Stosowanie języka matematycznego0 - 5
Sposób prezentacji0 - 5
razem0 - 25

Uzyskana suma punktów jest przeliczana na stopień według załącznika nr 2 do PSO.

V. Ustalenie i wystawienie oceny semestralnej/końcoworocznej

Ocena semestralna/końcoworoczna jest ustalana i wystawiana w trybie zgodnym z Rozporządzeniem Ministra oraz Wewnątrzszkolnym Systemem Oceniania.

Stopień celujący otrzymuje uczeń, którego wiadomości i umiejętności przekraczają wymagania dla danej programowo klasy, odnosi sukcesy w olimpiadach i konkursach przedmiotowych.

Stopień bardzo dobry otrzymuje uczeń, który w pełni spełnia wymagania poziomu pełnego.

Stopień dobry otrzymuje uczeń, który spełnia w pełni wymagania poziomu podstawowego ponadto podejmuje zakończone często sukcesem rozwiązywanie zadań i problemów z poziomu pełnego.

Stopień dostateczny otrzymuje uczeń, który w pełni spełnia wymagania poziomu podstawowego.

Stopień dopuszczający otrzymuje uczeń, który w zakresie przewidzianym podstawą programową wykazuje się znajomością i zrozumieniem wskazanych w planie nauczania dla danej klasy pojęć , wskazanych algorytmów, stosuje posiadaną wiedzę do rozwiązywania zadań teoretycznych i praktycznych, w szczególności: posługuje się znaną definicją, rozwiązuje zadania wymagające przeprowadzenia rozumowania analogicznego, odczytuje przedstawione w różnorodny sposób informacje jakościowe oraz ilościowe, posługuje się miarą.

Stopień niedostateczny otrzymuje uczeń, który nie spełnia wymagań na stopień dopuszczający.

Ocenę semestralną/końcoworoczną ucznia klasy czwartej uczestniczącego w rozszerzających zajęciach fakultatywnych z matematyki ustalają wspólnie nauczyciel uczący w danej klasie oraz nauczyciel prowadzący zajęcia rozszerzające.

INFORMACJA ZWROTNA

Nauczyciel - uczeń
  1. Nauczyciel przekazuje uczniowi komentarz do każdej wystawionej oceny.
  2. Uczeń ma możliwość otrzymania dodatkowych wyjaśnień i uzasadnień do wystawionej oceny.
  3. Motywuje do dalszej pracy.
  4. Pomaga w samodzielnym planowaniu rozwoju.
  5. Oceny są wpisywane do dziennika lekcyjnego.
Nauczyciel - rodzice

Podczas wywiadówek, rozmów indywidualnych przekazuje rodzicom:

  1. Informacje o aktualnym stanie rozwoju i postępów w nauce.
  2. Dostarcza rodzicom informacji o trudnościach i uzdolnieniach ucznia.
Nauczyciel - wychowawca klasy - pedagog szkolny
  1. Nauczyciel wpisuje oceny do dziennika.
  2. Nauczyciel informuje wychowawcę klasy o aktualnych osiągnięciach i zachowaniu uczniów.
  3. Nauczyciel informuje pedagoga o sytuacjach wymagających jego interwencji.


         
     
           
Strona główna Opinie W sieci Downloads Publikacje O stronie