Przedmiotowy System oceniania jest zgodny z Rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej z dnia 19 kwietnia 1999 r w sprawie oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania egzaminów i sprawdzianów w szkołach publicznych. Przedmiotowy system oceniania jest zgodny z Wewnątrzszkolnym Systemem Oceniania w I Liceum Ogólnokształcącym w Skarżysku-Kam. I.Zasady Oceniania - Każdy uczeń jest oceniany zgodnie z zasadami sprawiedliwości.
- Ocenie podlegają wszystkie następujące formy aktywności ucznia: prace klasowe, krótkie sprawdziany, odpowiedzi ustne, zlecone przez nauczyciela prace samodzielne do wykonania w domu lub podczas lekcji,projekty, aktywność ucznia.
- Każdy uczeń powinien w ciągu semestru uzyskać minimum 3 oceny.
- Prace klasowe, krótkie sprawdziany, odpowiedzi ustne, zlecone przez nauczyciela prace samodzielne do wykonania w domu lub podczas lekcji są obowiązkowe.
- Jeżeli uczeń opuścił pracę klasową z przyczyn losowych, to powinien ją napisać w ciągu dwóch tygodni po powrocie do szkoły, przy czym uczeń uchylający się od prac pisemnych, zalicza pracę na najbliższej lekcji po powrocie do szkoły.
- Uczeń przy wezwaniu do odpowiedzi ma prawo jeden raz w ciągu semestru zgłosić nieprzygotowanie.
- Praca klasowa jest przez nauczyciela zapowiadana z co najmniej tygodniowym wyprzedzeniem.
- Krótkie sprawdziany obejmujące ostatnie trzy jednostki tematyczne nie muszą być przez nauczyciela zapowiadane.
- Na 14 dni przed klasyfikacyjnym posiedzeniem Rady Pedagogicznej uczeń ma prawo podjąć próbę poprawy wybranej przez siebie pracy pisemnej. Uzyskana z niej w trybie poprawy ocena jest ostateczna i powoduje unieważnienie oceny wcześniejszej.
- Uczeń, który opuścił więcej niż 50% lekcji może być nie klasyfikowany.
- Nie może być klasyfikowany uczeń, który uchyla się od pisemnych sprawdzianów.
- Może być nie klasyfikowany uczeń, który nie spełnia punktu 3 zasad oceniania.
- Dla uczniów o których mowa w punktach 10-12 zasad oceniania przeprowadza się egzamin klasyfikacyjny.
II.Obszary aktywności Na lekcjach matematyki są oceniane następujące obszary aktywności uczniów:- Kształtowanie pojęć matematycznych - sprawdzanie stopnia zrozumienia pojęć matematycznych.
- Prowadzenie rozumowań - sposób prowadzenia rozumowań.
- Kształtowanie języka matematycznego - ocenianie języka matematycznego na odpowiednim poziomie ścisłości.
- Rozwiązywanie typowych zadań matematycznych teoretycznych i praktycznych - dobór metod, sposobu wykonania, oceny uzyskanych rezultatów.
- Rozwiązywanie problemów.
- Praca projektowa - abstrakcyjność myślenia, sposób ujęcia zagadnienia.
- Wkład pracy ucznia - aktywność na lekcji, zaangażowanie w pracę grupy.
III.Poziomy wymagań Poziomy wymagań stanowią załącznik nr 1 (z_1.doc - 46KB) do PSO.IV.Kryteria ocen poszczególnych form aktywności Prace pisemne, za wyjątkiem projektów, oceniane są według procentowych kryteriów oceny pracy pisemnej stanowiących załącznik nr 2 (z_2.doc - 11KB) do PSO. Kryteria oceny odpowiedzi ustnej:- Uczeń może być bez zapowiedzi wezwany do odpowiedzi obejmującej trzy ostatnie jednostki tematyczne.
- Podczas zapowiedzianego z tygodniowym wyprzedzeniem powtórzenia ucznia obowiązuje znajomość całego zakresu materiału objętego powtórzeniem.
- Uczeń sam decyduje o formie i treści swojej wypowiedzi.
- Po odpowiedzi uczeń dokonuje wstępnej samooceny i uzasadnia ją.
- Nauczyciel dokonuje ostatecznej oceny i uzasadnia ją.
Ocenie podlega zlecony przez nauczyciela uczniowi lub grupie uczniów wykonany podczas lekcji lub w domu projekt. Ustala się następujące elementy jego oceny: Elementy oceny | Liczba punktów | Zawartość rzeczowa | 0 - 10 | Argumentacja - wyrażanie sądów, uzasadnianie | 0 - 5 | Stosowanie języka matematycznego | 0 - 5 | Sposób prezentacji | 0 - 5 | razem | 0 - 25 |
Uzyskana suma punktów jest przeliczana na stopień według załącznika nr 2 do PSO.V. Ustalenie i wystawienie oceny semestralnej/końcoworocznej Ocena semestralna/końcoworoczna jest ustalana i wystawiana w trybie zgodnym z Rozporządzeniem Ministra oraz Wewnątrzszkolnym Systemem Oceniania. Stopień celujący otrzymuje uczeń, którego wiadomości i umiejętności przekraczają wymagania dla danej programowo klasy, odnosi sukcesy w olimpiadach i konkursach przedmiotowych. Stopień bardzo dobry otrzymuje uczeń, który w pełni spełnia wymagania poziomu pełnego. Stopień dobry otrzymuje uczeń, który spełnia w pełni wymagania poziomu podstawowego ponadto podejmuje zakończone często sukcesem rozwiązywanie zadań i problemów z poziomu pełnego. Stopień dostateczny otrzymuje uczeń, który w pełni spełnia wymagania poziomu podstawowego. Stopień dopuszczający otrzymuje uczeń, który w zakresie przewidzianym podstawą programową wykazuje się znajomością i zrozumieniem wskazanych w planie nauczania dla danej klasy pojęć , wskazanych algorytmów, stosuje posiadaną wiedzę do rozwiązywania zadań teoretycznych i praktycznych, w szczególności: posługuje się znaną definicją, rozwiązuje zadania wymagające przeprowadzenia rozumowania analogicznego, odczytuje przedstawione w różnorodny sposób informacje jakościowe oraz ilościowe, posługuje się miarą. Stopień niedostateczny otrzymuje uczeń, który nie spełnia wymagań na stopień dopuszczający. Ocenę semestralną/końcoworoczną ucznia klasy czwartej uczestniczącego w rozszerzających zajęciach fakultatywnych z matematyki ustalają wspólnie nauczyciel uczący w danej klasie oraz nauczyciel prowadzący zajęcia rozszerzające. INFORMACJA ZWROTNANauczyciel - uczeń- Nauczyciel przekazuje uczniowi komentarz do każdej wystawionej oceny.
- Uczeń ma możliwość otrzymania dodatkowych wyjaśnień i uzasadnień do wystawionej oceny.
- Motywuje do dalszej pracy.
- Pomaga w samodzielnym planowaniu rozwoju.
- Oceny są wpisywane do dziennika lekcyjnego.
Nauczyciel - rodzicePodczas wywiadówek, rozmów indywidualnych przekazuje rodzicom: - Informacje o aktualnym stanie rozwoju i postępów w nauce.
- Dostarcza rodzicom informacji o trudnościach i uzdolnieniach ucznia.
Nauczyciel - wychowawca klasy - pedagog szkolny- Nauczyciel wpisuje oceny do dziennika.
- Nauczyciel informuje wychowawcę klasy o aktualnych osiągnięciach i zachowaniu uczniów.
- Nauczyciel informuje pedagoga o sytuacjach wymagających jego interwencji.
|