WSTĘPZa główne zadania stojące przed nauczycielem-wychowawcą ucznia w liceum uważamy ukształtowanie człowieka szanującego siebie, szanującego innych, przestrzegającego prawo i normy moralno-etyczne. Pragniemy, by opuszczający mury szkoły absolwent cechował się postawami patriotycznymi, ale by także czuł się obywatelem wolnego świata, by rozumiał swoje miejsce w środowisku i na miarę własnych możliwości o nie dbał. Przyznajemy, że problematykę wynikającą z kształcenia postaw patriotycznych jak i proekologicznych w naszych założeniach traktujemy marginalnie, co nie znaczy, że jej nie doceniamy. Pozostawiamy ją jednak o wiele lepiej obeznanym z tematyką specjalistom: poloniście, historykowi, biologowi czy geografowi. W ramach działalności wychowawcy klasowego wymienione wcześniej zagadnienia zamierzamy realizować głównie przy okazji wycieczek klasowych, uroczystości szkolnych, lokalnych imprez. Zdając sobie sprawę z faktu, że podejmując się realizacji zbyt wielu działań zrobimy to tylko pobieżnie, koncentrujemy się na naszym zdaniem problematyce najbardziej obecnie palącej. Rozumiejąc, że działalność wychowawcza szkoły obejmuje różnorodne oddziaływania każdego z jej pracowników i uczniów i jest realizowana w każdym momencie istnienia młodego człowieka jako ucznia I LO, podajemy tylko te zagadnienia na których chcemy skoncentrować swą pracę w ramach godzin do dyspozycji wychowawcy klasowego. Za główne zadania wychowawcy klasy pierwszej szkoły średniej uważamy pomoc uczniom w odnalezieniu się w nowej dla nich rzeczywistości szkolnej, zaaklimatyzowanie się w tym nowym środowisku oraz utworzenie grupy - klasy. Z tego też względu pracę wychowawczą w klasie pierwszej chcemy skoncentrować wokół dwóch głównych, odnoszących się do ucznia haseł: "Ja i moja szkoła" oraz "Tworzymy grupę - klasę ". Cele jakie sobie stawiamy przy realizacji pierwszego z nich obejmują zapoznanie uczniów z historią i tradycją szkoły, prawami i obowiązkami ucznia wynikającymi ze statutu oraz zasadami klasyfikowania, oceniania i promowania. Nie uciekamy od zadań tak prozaicznych jak zapoznanie wychowanków z rozkładem budynku, tygodniowym przydziałem godzin i ramowym planem nauczania (we współpracy z nauczycielami uczącymi poszczególnych przedmiotów), czy wreszcie działalnością samorządu i organizacji młodzieżowych funkcjonujących na terenie szkoły. Realizując drugie z haseł chcemy poznać naszych wychowanków, ułatwić im poznanie siebie nawzajem i sprawić by indywidualności, którymi są stworzyły współpracujące ze sobą chętnie i aktywnie grupę - klasę. Z naszych obserwacji wynika, że na ogół w klasie drugiej następuje eskalacja problemów wychowawczych. Na wycieczkach szkolnych ujawnia się na ogół zjawisko picia alkoholu, nagminne staje się palenie papierosów, wewnątrz klasy wybuchają nieujawnione dotąd konflikty. Z tego tez względu na tym etapie nauczania i wychowania chciałybyśmy się skupić wokół programów profilaktyki uzależnień oraz kształcenia postaw asertywnych. Z kolei na klasę trzecią, czwartą przypada czas pierwszych refleksji, obaw o własną przyszłość. Rodzą się wątpliwości, obawy ale i zaczynają coraz wyraźniej kształtować zainteresowania, uczniowie coraz konkretniej planują swoją przyszłość. Chcąc pomóc uczniom-wychowankom z sukcesem wejść w dorosłość na tym etapie koncentrujemy się wokół autorefleksji ucznia, haseł które dla potrzeb programu opatrzyłyśmy tytułem "Tworzymy siebie". Każde z zaproponowanych przez nas haseł podzieliłyśmy na tematyczne bloki odpowiadające zazwyczaj więcej niż jednej jednostce lekcyjnej. Cele operacyjne każdego z bloków umieszczamy w przedstawionym poniżej szczegółowym programie. Zajęcia powinny mieć charakter warsztatowy, z zastosowaniem metod aktywizujących. L.p. | Hasła programowe | Tematyka zajęć | Cele operacyjne | I. | | 1. I LO im. J. Słowackiego w Skarżysku-Kam. - budynek i nie tylko | - uczeń poznaje rozkład pomieszczeń, funkcje pracowników szkoły - uczeń poznaje historię: tradycję i zwyczaje I LO | 2. Akty prawne regulujące funkcjonowanie szkoły: - organizacja, cele i zadania szkoły wg statutu. - prawa i obowiązki ucznia. - wewnątrzszkolny regulamin oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów. | - uczeń poznaje wynikające ze statutu swoje prawa i obowiązki - uczeń zapoznaje się z zasadami oceniania, klasyfikowania i promowania - uczeń poznaje przedstawicieli / opiekunów agend organizacji uczniowskich działających na terenie szkoły, poznaje cele i charakter działań poszczególnych organizacji | II. | | 1. Ćwiczenia grupowe ułatwiające nawiązywanie kontaktu. | - uczeń rozluźnia się, przełamuje własne napięcie i onieśmielenie - uczeń otwiera się na kontakty z innymi, rozwija swoją spostrzegawczość i zapamiętywanie | 2. Autoprezentacja i odbiór prezentacji innych członków grupy. | - uczeń zapamiętuje imiona kolegów - uczeń nawiązuje kontakt z kolegami poprzez prezentację samego siebie i poznanie prezentacji innych członków grupy | 3. Komunikacja jako warunek funkcjonowania jednostki i społeczności klasowej, szkolnej, ... . | - uczeń rozwija umiejętności nawiązywania i podtrzymania kontaktu - uczeń uczy się słuchać aktywnie - uczeń rozwija umiejętność kontaktowania się niewerbalnego - uczeń uczy się precyzyjnie wyrażać własne myśli i uczucia - uczeń konstruktywnie porozumiewa się w sytuacjach konfliktowych | 4. Klasa marzeń - podpisanie kontraktu dla klasy. | - uczeń uświadamia sobie własną rolę dla dobrego funkcjonowania grupy - uczeń wyodrębnia cechy i zachowania budzące sympatię, zaufanie - uczeń otwiera się na innych członków grupy, przeżywa refleksję nad swoimi relacjami z innymi ludźmi | 5. Ćwiczenia sprzyjające poznaniu się uczniów na głębszym poziomie. | - uczeń otwiera się na potrzeby innych, współpracuje i tworzy przyjemną atmosferę w klasie - uczeń dąży do lepszego poznania kolegów i nawiązywania współpracy | 6. Trening rozwijający zdolności do empatycznego odczuwania i rozumienia drugiego człowieka. | - uczeń rozwija empatyczny wgląd w samoocenę innych osób | 7. Różne aspekty funkcjonowania klasy (cele, struktura, role, normy, klimat emocjonalny, poczucie tożsamości grupowej). | - uczeń współtworzy cele klasy, angażuje się w jej życie - uczeń zna znaczenie reguł i norm grupowych dla współżycia i współpracy. | 8. Ćwiczenia integrujące klasę. | - uczeń poznaje czynniki sprzyjające i hamujące rozwój grupy | 9. Diagnozowanie i rozwiązywanie konfliktów klasowych. | - uczeń angażuje się w poznanie i rozwiązywanie problemów klasy |
KLASA II PROFILAKTYKA UZALEŻNIEŃ PROPAGOWANIE I KSZTAŁCENIE POSTAW ASERTYWNYCHL.p. | Hasła programowe | Tematyka zajęć | Cele operacyjne | I. | | 1. O szkodliwości nałogów. | - uczeń jasno uświadamia sobie zagrożenia dla własnego zdrowia wynikające z palenia papierosów, picia alkoholu, zażywania narkotyków - uczeń uświadamia sobie społeczna szkodliwość nałogów - uczeń poznaje akty prawne regulujące posiadanie, używanie i handel papierosami, alkoholem, narkotykami | 2. Używka jako proteza społeczna. | uczeń uświadamia sobie przyczyny sięgania po używki - uczeń dostrzega drogę prowadzącą od sporadycznego użycia do nałogu - uczeń poznaje sankcje prawne związane z paleniem, piciem, używaniem narkotyków. | 3. Sztuka odmawiania. | - uczeń uświadamia sobie, że nie musi (nie powinien) ulegać namowom - uczeń uczy się odmawiania - uczeń krytycznie ocenia reklamy jako formę namawiania - uczeń broni się przed manipulacją | 4. Propagowanie zdrowego stylu życia. | - uczeń dostrzega wartość własnego zdrowia - uczeń uświadamia sobie korzyści ze zdrowego stylu życia - uczeń uświadamia sobie wartość przyjaźni wolnej od nałogów i przymusu | II. | | 1. Co to znaczy "być asertywnym"? | - uczeń uświadamia sobie prawo do posiadania i obrony osobistego terytorium, - uczeń uświadamia sobie prawo innych do ich praw asertywnych. | 2. Ćwiczenie zachowań okazujących szacunek dla cudzej prywatności. | - uczeń uczy się asertywnie bronić swoich praw - uczeń uczy się poszanowania granic osobistego terytorium innych. | 3. Ćwiczenie technik asertywnych. | - uczeń uczy się asertywnego odmawiania - uczeń uczy się asertywnego proszenia | 4. Asertywne komunikowanie się w sytuacjach konfliktowych. | - uczeń uczy się asertywnego wypowiadania opinii niezgodnych z opiniami innych - uczeń ćwiczy zamianę oceny na opinię - uczeń uczy się słuchać opinii niezgodnych z jego zdaniem |
KLASA III - IV TWORZYMY SIEBIEL.p. | Hasła programowe | Tematyka zajęć | Cele operacyjne | I. | | 1. Człowiek jako element środowiska społecznego i przyrodniczego. | - uczeń uświadamia sobie istotę postaw patriotycznych, dostrzega je w codziennym życiu, przejawia je na miarę swoich możliwości i rozumie ich znaczenie - uczeń zna i przestrzega normy moralno-etyczne i przepisy prawa regulując funkcjonowanie jednostki w społeczeństwie - uczeń uświadamia sobie istotę i znaczenie zdrowego stylu życia, rozumie swoją rolę w ekosystemie, zna globalne i lokalne zagrożenia dla naturalnego środowiska, dba o środowisko zewnętrzne na miarę swoich możliwości - uczeń rozumie idee globalizacji, nie ma kompleksów "nie całkiem" Europejczyka | 2. Samoświadomość i tożsamość. | - uczeń dokonuje autorefleksji mającej na celu poszerzenie samoświadomości, określenia własnej tożsamości - uczeń ocenia swoje funkcjonowanie w różnych rolach - uczeń poszerza swoją autośwaidomość własnych wad i zalet - uczeń poszerza wiedzę na temat potrzeb własnych i potrzeb innych ludzi - uczeń poszerza swoją wiedzę na temat cenionych wartości - przez siebie i przez innych - uczeń dokonuje refleksji na temat własnej filozofii życiowej i nastawienia do życia - rozwija krytyczną postawę wobec stereotypów - uczeń buduje swoją adekwatną samoocenę | 3. Stres. | - uczeń poznaje przyczyny i skutki stresu - uczeń uczy się radzenia sobie ze stresem, - ćwiczenie pozytywnego myślenia - uczeń potrafi zastosować proste ćwiczenia relaksacyjne | 4. Wzmocnienie poczucia własnej wartości. | - uczeń dostrzega swoje mocne strony - uczeń ćwiczy umiejętność autoreklamy - uczeń zna i rozumie rolę pozytywnego myślenia i mówienia o innych - uczeń uczy się uprawiać aprobatę i akceptację - uczeń dba o swoje dobre samopoczucie | 5. Znaczenie własnej aktywności w rozwoju osobistym i społecznym. | - uczeń wzmacnia wiarę w swoje możliwości | 6. Refleksja nad przyszłością. | - uczeń uświadamia sobie własne cele i dążenia życiowe - uczeń dokonuje weryfikacji hierarchii ważności celów życiowych - uczeń podejmuje racjonalny wybór działań służących realizacji ważnych celów życiowych - uczeń uświadamia sobie znaczenia własnej aktywności w kształtowaniu swojego życia | 7. Droga życiowa. | |
|