Powtarzanie materiału, przygotowywanie się do egzaminu maturalnego z języka polskiego jest zmorą wielu młodych ludzi. Dlatego chciałabym w swoim artykule zaproponować inną, moim zdaniem ciekawszą, formę przypominania sobie wiadomości. W szkole, w której uczę, tradycją stały się turnieje przedmaturalne. Nazwa może dziwna, ale to nic innego, jak spotkania przyszłych abiturientów i ocenianie swoich intelektualnych możliwości między przyszłymi maturzystami różnych szkół. Jestem pomysłodawcą i corocznym organizatorem tej niekonwencjonalnej "powtórki z polskiego". Chciałabym przybliżyć Państwu szczegółowy plan przebiegu takiego turnieju: - Uczniowie zostają wcześniej poinformowani o zakresie materiału, który będzie obowiązywał podczas turnieju np. antyk-barok
- Turniej organizowany jest w styczniu, przed feriami zimowymi
- O tytuł najlepszych rywalizuje młodzież całej społeczności klas V
- W finale biorą udział cztery drużyny, składające się każda z trzech osób, w tym lider grupy
- Skład drużyny ustalany jest w dniu konkursu, w drodze losowania, by wszyscy uczniowie mieli równe szanse wzięcia udziału w potyczkach
- Każda drużyna otrzymuje swoją nazwę; w roku szkolnym 2000/2001 były następujące zespoły:
- Dedal
- Demeter
- Kora
- Ikar
- Grupy początkowo prezentują kulturę epoki, którą wylosowały (czas przygotowania i prezentacji - łącznie 30 minut; najciekawsze prace przygotowane są metodą metaplanu)
- Dalsza część turnieju składa się z trzech różnych zadań:
- pierwsze zadanie, to interpretacja wiersza, którą trzeba wykonać początkowo w formie plastycznej, a następnie w formie interpretacji ustnej.
Wiersze są do wyboru. Losuje lider grupy.Przykładowe liryki: - Z Księgi Hioba (Hi 14, 1-6; 16, 15-21; 17, 7-9)
- Z Księgi Koheleta "Wszystko marność i gonienie za wiatrem"
- Z "Pieśni nad pieśniami"
- z Listów św. Pawła - "Hymn do miłości" (1 Kor 13, 1-9, 13)
- Jan Twardowski "Nie wiedzieli"
- Odyseja Pieśń 9 "W jaskini Kyklopa"
- Horacy "Exegi monumentum..."
- St. Grochowiak "Ikar"
- "Bogurodzica"
- W. Szymborska "Miniatura średniowieczna"
- M. Rej "Krótka rozprawa między trzema osobami..."
Po ocenie wypowiedzi jury składające się z uczniów ogłasza liczbę przyznanych punktów. - drugie zadanie polega na przygotowaniu odpowiedzi na zestaw pytań. Lider losuje zestaw zagadnień. Członkowie ustalają, kto, na które pytanie będzie odpowiadał.
Oto przykładowe zestawy pytań: -
- Przedstaw historię wojny trojańskiej.
- Biblijny obraz stworzenia świata.
- Historia życia Makbeta wykładnikiem myśli: "nie ma zbrodni bez kary".
- Scharakteryzuj ideał człowieka renesansu przedstawiony w utworze M.Reja "Żywot człowieka poczciwego".
- Poglądy A.Frycza Modrzewskiego wyrażone w traktacie "O poprawie Rzeczypospolitej".
- Omów mit o Prometeuszu i wykaż jego współczesne oblicze.
- Mikołaj Sęp-Szarzyński poeta renesansu czy baroku?
- Zabytki piśmiennictwa średniowiecznego w Polsce.
- Omów budowę dramatu renesansowego na przykładzie "Makbeta" W.Szekspira.
- Legenda o świętym Aleksym jako obraz ideału średniowiecza.
- Oceń postępowanie Antygony- tytułowej postaci tragedii Sofoklesa.
- Wykaż renesansowy charakter fraszek J.Kochanowskiego.
- Narodziny świata według wierzeń starożytnych Greków.
- Bogowie greccy i ich ludzkie cechy.
- Ideał szlachcica ziemianina w twórczości pisarzy odrodzenia.
- Antenor i Parys - dwie postawy wobec życia i ojczyzny.
- Omów średniowieczne wzorce osobowe.
- Przedstaw krótką historię starożytnego teatru greckiego.
- Prometeusz, Ikar, Syzyf jako pierwowzory ludzkich pasji.
- Stoicyzm i epikureizm w pieśniach J.Kochanowskiego.
- Krytyka stanów społecznych w Polsce XVI w. w "Krótkiej rozprawie ..." M.Reja.
Konkurencja oceniana jest również przez uczniów. - trzecie zadanie, to interpretacja wiersza w formie scenki teatralnej. Jest to najbardziej widowiskowa część zmagań z językiem polskim, ciesząca się największym zainteresowaniem młodzieży.
Kończąc turniej przewodniczący jury ogłasza, kto w tym roku szkolnym otrzymał tytuł "Najlepszego znawcy epoki". Zaproponowałam Państwu, moim zdaniem, jedną z ciekawszych form przygotowania ucznia do matury z języka polskiego. Synteza materiału literackiego nie musi być tylko nudnym powtarzaniem, ale może być pouczającym spotkaniem przyszłych abiturientów.
|