Powtórka z polskiego

mgr Elżbieta Rabiej


Powtarzanie materiału, przygotowywanie się do egzaminu maturalnego z języka polskiego jest zmorą wielu młodych ludzi. Dlatego chciałabym w swoim artykule zaproponować inną, moim zdaniem ciekawszą, formę przypominania sobie wiadomości.

W szkole, w której uczę, tradycją stały się turnieje przedmaturalne. Nazwa może dziwna, ale to nic innego, jak spotkania przyszłych abiturientów i ocenianie swoich intelektualnych możliwości między przyszłymi maturzystami różnych szkół.

Jestem pomysłodawcą i corocznym organizatorem tej niekonwencjonalnej "powtórki z polskiego". Chciałabym przybliżyć Państwu szczegółowy plan przebiegu takiego turnieju:

  • Uczniowie zostają wcześniej poinformowani o zakresie materiału, który będzie obowiązywał podczas turnieju np. antyk-barok
  • Turniej organizowany jest w styczniu, przed feriami zimowymi
  • O tytuł najlepszych rywalizuje młodzież całej społeczności klas V
  • W finale biorą udział cztery drużyny, składające się każda z trzech osób, w tym lider grupy
  • Skład drużyny ustalany jest w dniu konkursu, w drodze losowania, by wszyscy uczniowie mieli równe szanse wzięcia udziału w potyczkach
  • Każda drużyna otrzymuje swoją nazwę; w roku szkolnym 2000/2001 były następujące zespoły:
    1. Dedal
    2. Demeter
    3. Kora
    4. Ikar
  • Grupy początkowo prezentują kulturę epoki, którą wylosowały (czas przygotowania i prezentacji - łącznie 30 minut; najciekawsze prace przygotowane są metodą metaplanu)
  • Dalsza część turnieju składa się z trzech różnych zadań:
    • pierwsze zadanie, to interpretacja wiersza, którą trzeba wykonać początkowo w formie plastycznej, a następnie w formie interpretacji ustnej.
      Wiersze są do wyboru. Losuje lider grupy.

      Przykładowe liryki:

      1. Z Księgi Hioba (Hi 14, 1-6; 16, 15-21; 17, 7-9)
      2. Z Księgi Koheleta "Wszystko marność i gonienie za wiatrem"
      3. Z "Pieśni nad pieśniami"
      4. z Listów św. Pawła - "Hymn do miłości" (1 Kor 13, 1-9, 13)
      5. Jan Twardowski "Nie wiedzieli"
      6. Odyseja Pieśń 9 "W jaskini Kyklopa"
      7. Horacy "Exegi monumentum..."
      8. St. Grochowiak "Ikar"
      9. "Bogurodzica"
      10. W. Szymborska "Miniatura średniowieczna"
      11. M. Rej "Krótka rozprawa między trzema osobami..."

      Po ocenie wypowiedzi jury składające się z uczniów ogłasza liczbę przyznanych punktów.

    • drugie zadanie polega na przygotowaniu odpowiedzi na zestaw pytań. Lider losuje zestaw zagadnień. Członkowie ustalają, kto, na które pytanie będzie odpowiadał.

      Oto przykładowe zestawy pytań:

        1. Przedstaw historię wojny trojańskiej.
        2. Biblijny obraz stworzenia świata.
        3. Historia życia Makbeta wykładnikiem myśli: "nie ma zbrodni bez kary".
        1. Scharakteryzuj ideał człowieka renesansu przedstawiony w utworze M.Reja "Żywot człowieka poczciwego".
        2. Poglądy A.Frycza Modrzewskiego wyrażone w traktacie "O poprawie Rzeczypospolitej".
        3. Omów mit o Prometeuszu i wykaż jego współczesne oblicze.
        1. Mikołaj Sęp-Szarzyński poeta renesansu czy baroku?
        2. Zabytki piśmiennictwa średniowiecznego w Polsce.
        3. Omów budowę dramatu renesansowego na przykładzie "Makbeta" W.Szekspira.
        1. Legenda o świętym Aleksym jako obraz ideału średniowiecza.
        2. Oceń postępowanie Antygony- tytułowej postaci tragedii Sofoklesa.
        3. Wykaż renesansowy charakter fraszek J.Kochanowskiego.
        1. Narodziny świata według wierzeń starożytnych Greków.
        2. Bogowie greccy i ich ludzkie cechy.
        3. Ideał szlachcica ziemianina w twórczości pisarzy odrodzenia.
        1. Antenor i Parys - dwie postawy wobec życia i ojczyzny.
        2. Omów średniowieczne wzorce osobowe.
        3. Przedstaw krótką historię starożytnego teatru greckiego.
        1. Prometeusz, Ikar, Syzyf jako pierwowzory ludzkich pasji.
        2. Stoicyzm i epikureizm w pieśniach J.Kochanowskiego.
        3. Krytyka stanów społecznych w Polsce XVI w. w "Krótkiej rozprawie ..." M.Reja.

      Konkurencja oceniana jest również przez uczniów.

    • trzecie zadanie, to interpretacja wiersza w formie scenki teatralnej. Jest to najbardziej widowiskowa część zmagań z językiem polskim, ciesząca się największym zainteresowaniem młodzieży.

    Kończąc turniej przewodniczący jury ogłasza, kto w tym roku szkolnym otrzymał tytuł "Najlepszego znawcy epoki".

    Zaproponowałam Państwu, moim zdaniem, jedną z ciekawszych form przygotowania ucznia do matury z języka polskiego. Synteza materiału literackiego nie musi być tylko nudnym powtarzaniem, ale może być pouczającym spotkaniem przyszłych abiturientów.

         
     
           
Strona główna Opinie W sieci Downloads Publikacje O stronie