ZAGADNIENIE | CELE WYCHOWAWCZE | SPOSOBY REALIZACJI | ODPOWIE- DZIALNY | TERMINY | UWAGI |
I. Uczeń jako członek społeczności szkolnej | 1.Współodpowiedzialność za losy jednostki i grupy a) Wybór Samorządu Klasowego zgodnie z regulaminem Samorządu Uczniowskiego i Statutu Szkoły. b) Wdrażanie do uczestnictwa w pracach Samorządu Szkolnego.
c) Samoocena oraz ocena społeczności uczniowskiej.
d) Integracja zespołu klasowego.
e) Zaangażowanie ucznia w problemy klasy, szkoły, środowiska.
f) Mobilizowanie do osiągania lepszych wyników w nauce.
2. Przeciwdziałanie bezmyślnemu naśladowaniu i biernemu przystosowaniu społecznemu. 3. Kulturalne i właściwe zachowanie się w różnych sytuacjach. 4. Współodpowiedzialność za losy jednostki i grupy. 5. Przyjaźń i szacunek dla drugiej osoby. 6. Tolerancja i prawo do odrębności przekonań. |
- propozycje wychowawcy - dyskusja - sformułowanie wniosków; - informacja z zebrań samorządu szkolnego - włączenie się do wybranych zadań (dyżury na np. korytarzach); - samoocena i ocena kolegów, współudział w ustalaniu oceny semestralnej i końcoworocznej z zachowania; - praca w grupach - ćwiczenia integrujące klasę; - przydział obowiązków - opieka nad klasopracownią - dekorowanie - uzupełnianie pomocy - dbanie o estetykę - gazetki - współudział w opracowaniu rocznego planu pracy i tematyki godzin wychowawczych - przygotowanie imprez klasowych, - proces dydaktyczno-wychowawczy - tworzenie uczniowskich zespołów pomocy koleżeńskiej;
- apele - imprezy klasowe - gazetki , wystawy - godziny wychowawcze - lekcje religii
- godzina wychowawcza "Co to jest tolerancja?" |
wychowawca
gospodarz klasy
samorząd klasowy
wychowawca
wychowawca samorząd klasowy wychowawca samorząd klasowy wychowawca |
wrzesień
cały rok
2 x w roku
cały rok
według potrzeb
wrzesień cały rok
wrzesień
cały rok
luty | |
II. Uczeń jako członek rodziny | 1. Poznanie samego siebie, przyjęcie systemu wartości jako podstawy znalezienia własnego miejsca w rodzinie. 2. Zachęta do rozwijania w sobie elementów więzi duchowej. 3. Wyrabianie odpowiedzialności za powierzone obowiązki. 4. Umiejętność współżycia z innymi, tolerancja, wzajemny szacunek. 5. Wdrażanie do aktywnego uczestnictwa w życiu rodziny. | - pogadanki, lektury - godzina wychowawcza "W klasie jak w rodzinie"
- pogadanki, lektury, filmy
- pogadanki oparte o "Kodeks Ucznia" i "Regulamin Szkoły" - godzina wychowawcza "Co to jest tolerancja?"
- godziny wychowawcze: "Chwila refleksji na temat matki" "Moja rola w przygotowaniu do świąt" "Tradycje wielkanocne dawniej i dziś" - wykonanie geometrycznych ozdób choinkowych, kart świątecznych i kartek dla mam | wychowawca, samorząd klasowy rodzice
wychowawca samorząd klasowy wychowawca, samorząd klasowy, wychowawca, samorząd klasowy, wychowawca nauczyciele przedmiotów
wychowawca, nauczyciel sztuki nauczyciel informatyki | kwiecień
cały rok
wrzesień
luty
maj grudzień, kwiecień
maj grudzień, kwiecień | |
III. Wspomaganie ucznia w jego rozwoju psychospołecznym | 1. Uczeń wie jak komunikować się z rówieśnikami i dorosłymi: - potrafi komunikować się w różnych sytuacjach - umie wyrażać się na piśmie i dyskutować - rozumie i wykorzystuje w praktyce znaczenie komunikacji werbalnej i niewerbalnej - słucha innych, korzysta z ich poglądów.
2. Uczeń potrafi w konstruktywny sposób rozwiązywać konflikty: - odróżnia dobro od zła - unika konfliktów w stosunkach z innymi ludźmi - nie stosuje przemocy - radzi sobie z uczuciami negatywnymi.
3. Uczeń jest odporny na negatywny wpływ patologicznych środowisk: - świadomie unika zagrożeń - potrafi odmówić - umie wyrażać swoje zdanie - wie gdzie szukać pomocy - rozmawia o trudnych sytuacjach 4. Uczeń świadomie pracuje nad samowychowaniem | - realizacja programu "Konflikt i komunikacja"- zajęcia psychoedukacyjne - godziny wychowawcze "Jak porozumiewać się z innymi" "Co to jest tolerancja?" - uczymy się aktywnie słuchać - poznajemy zasady służące jasności wypowiedzi - rozpoznajemy uczucia swoje i innych - wyrażamy swoje prośby, sądy i oczekiwania. - Godziny wychowawcze "Radzenie sobie z własną i cudzą agresją" "Moje postrzeganie konfliktu" Korzenie konfliktu" "Jak radzić sobie z sytuacjami konfliktowymi?" - poznanie sposobów rozwiązywania konfliktów - ankieta wśród uczniów dotycząca agresji - opracowanie klasowego regulaminu przeciwko agresji. - współpraca z policją - Godziny wychowawcze presja grupy - jak sobie z tym radzić? ćwiczenia typu "nie, dziękuję.." poznanie różnego typu zagrożeń (sekty, uzależnienia, subkultury)
jaki(a) jestem...? wywiady z rodzicami, nauczycielami, kolegami ocena własnych dokonań godzina wychowawcza "Obraz siebie - "Ja - jaki jestem?" | wychowawca nauczyciele przedmiotów
wychowawca
wychowawca
wychowawca
samorząd klasowy
wychowawca wychowawca wszyscy nauczyciele
wychowawca | cały rok
luty
marzec
styczeń
cały rok cały rok
październik | |
IV. Kultura zdrowotna i profilaktyka uzależnień | Dziecko jest zainteresowane własnym rozwojem i zdrowiem oraz umie zachować się w sytuacjach trudnych: - rozumie potrzebę dbania o zdrowie własne oraz współpracy z dorosłymi w tym zakresie - przejawia troskę o estetykę sal lekcyjnych oraz korytarzy - rozróżnia czynniki wpływające pozytywnie i negatywnie na jego rozwój i zdrowie - rozpoznaje zagrożenia i reaguje na nie - przestrzega bezpieczeństwa w drodze do szkoły, w czasie lekcji oraz zabaw - ma świadomość szkodliwego wpływu nikotyny, alkoholu i narkotyków na organizm | - kształtowanie właściwych nawyków higienicznych - higieny ciała, odzieży, miejsca pracy i odpoczynku - prowadzenie prac porządkowych na terenie szkoły - śniadania bezpłatne dla dzieci będących w trudnej sytuacji materialnej - przerwa na herbatę - zapoznanie uczniów z zasadami bezpieczeństwa w szkole i poza nią - kształtowanie u uczniów wrażliwości na zagrożenia i niebezpieczeństwa środowiska ze strony: urządzeń i wytworów techniki; przedmiotów niebezpiecznych i toksycznych - godziny wychowawcze "Alkohol oszukuje"; "Uzależnienie - czy mnie dotyczy?"; "Lansujemy modę na niepalenie"; "Dlaczego młodzi ludzie sięgają po narkotyki?"; - przeprowadzenie pogadanek, konkursów z zakresu wpływu nikotyny, alkoholu, środków psychoaktywnych na zdrowie człowieka - spotkanie z rodzicami na temat profilaktyki uzależnień | wszyscy nauczyciele
wychowawca
dyrektor, personel obsługi
personel obsługi wychowawca, nauczyciel wych.fizycznego
wszyscy nauczyciele
wychowawca,
wychowawca, nauczyciel biologii
wychowawca | cały rok
cały rok
15.10. - 15.04. IX
cały rok
styczeń
cały rok
styczeń | |
V. Uczeń jako członek społeczności lokalnej i narodu | Dziecko znajduje swoje miejsce w grupie, w społeczności lokalnej i działa w niej: - zna język oraz kulturę swojego regionu - poznaje historię Ojczyzny (małej i dużej), ciekawe legendy regionu - zna hymn narodowy oraz symbole narodowe - zna najważniejsze miejsca w regionie - poznaje miejsca pamięci narodowej oraz wydarzeń z nimi związanych - jest zainteresowany przemianami zachodzącymi w kraju i świecie - potrafi zachować się odpowiednio w czasie uroczystości szkolnych oraz państwowych - szanuje pracę swoją i innych - rozróżnia dobro i zło w sytuacjach codziennych i odpowiednio reaguje - godnie reprezentuje przez cały rok szkołę na zewnątrz
- szanuje zasady demokracji i samorządności, podejmuje próbę samooceny i oceny innych, dostrzega potrzeby innych ludzi - zna i rozumie pojęcia: norma, prawo, obowiązek, tolerancja, godność - jest świadom swoich praw | - zorganizowanie, wspólnie z rodzicami wycieczek po naszym regionie - "Cudze chwalicie, swego nie znacie...", czyli co warto wiedzieć o naszej gminie - realizacja projektu "Moja gmina" - wykonanie informatora "Moja gmina" - wycieczka na groby poległych za wolność Polski
- uczestniczenie w uroczystościach i imprezach szkolnych, konkursach szkolnych i międzyszkolnych * pamięć i szacunek dla tych, którzy polegli rocznica wybuchu II wojny światowej akademia z okazji rocznicy odzyskania niepodległości akademia z okazji uchwalenia Konstytucji 3 maja * Wyrażamy im wdzięczność apel z okazji Dnia Nauczyciela wieczór poetycki z okazji Dnia Matki * inne ślubowanie klas I akcja "Sprzątanie Świata" Dzień Ziemi Orkiestra Świątecznej Pomocy świąteczne śpiewanki i życzenia - Mikołaj w klasie, jasełka bożononarodzeniowe, wigilia szkolna Dzień Samorządności Dzień Dziecka Dzień Chłopaka Andrzejki Zabawa choinkowa Walentynki Dzień Wesołej Matmy Turniej Alfa i Omega konkursy szkolne i międzyszkolne - Wycieczka do Urzędu Gminy - spotkanie z wójtem - udział w sesji Rady Gminy Godzina wychowawcza: Co to jest tolerancja? - czynnik warunkujący właściwe współżycie w szkole, w domu i społeczeństwie. - Zapoznanie z Konwencją Praw Dziecka, prawami i obowiązkami uczniów: * Godziny wychowawcze: "Jakie prawa mają dzieci w szkole?" "Moje prawa - moja tarcza obronna" "Szkoła ważnych praw" "Jakie mam prawa i obowiązki" * zebranie z rodzicami Konwencja Praw Dziecka, Prawa i Obowiązki Rodziców | wychowawca
nauczyciele historii WOS-u geografii wychowawca samorząd klasowy
wychowawca
wszyscy nauczyciele samorząd szkolny
wychowawca nauczyciel WOS-u wychowawca
wychowawca | X
cały rok
X-V
V
XI
cały rok
październik
listopad
maj
październik
maj
październik wrzesień
maj grudzień
grudzień
grudzień czerwiec luty listopad styczeń luty grudzień wiosna cały rok
listopad
maj grudzień
luty
listopad | |
VI. Kultura wolnego czasu | Uczeń potrafi dbać o swoją sprawność fizyczną i efektywnie planować spędzanie wolnego czasu: - rozumie znaczenie spędzania wolnego czasu z przyjaciółmi - umiejętnie organizuje swój wypoczynek - rozwija zainteresowania - wybiera wartościowe rozrywki - korzysta umiejętnie z dóbr kultury - uczestniczy w organizowaniu życia kulturalnego klasy i szkoły
- wie co to znaczy odpoczynek i relaks, oraz jak korzystać z telewizji i wideo
- docenia rolę czytelnictwa we własnym rozwoju | - organizowanie wycieczek rowerowych - udział ucznia w zawodach międzyszkolnych - zorganizowanie dnia sportu - wypoczynek czynny i bierny (pogadanki) - przedstawienie ciekawych form spędzania wolnego czasu - wycieczki klasowe
- Klasowe wyjazdy do kina i teatru
- Organizowanie przedstawień i apeli - godzina wychowawcza "Jak miło i bezpiecznie wypoczywać w czasie wakacji?" klasowa giełda pomysłów - Godzina wychowawcza "Czego słuchamy i co oglądamy najczęściej?" Wybór programów, krytyczny i refleksyjny odbiór treści - Godzina wychowawcza "Klasowy przegląd prasy" | opiekun SKKT
wszyscy nauczyciele
nauczyciele wych.fiz. wychowawca nauczyciel biologii
nauczyciel geografii, wychowawca wychowawca nauczyciel języka polskiego wszyscy nauczyciele wychowawca samorząd klasowy
wychowawca
wychowawca | wiosna
cały rok
czerwiec
październik kwiecień
2x w roku
cały rok
czerwiec
maj
maj | |
VII. Ekologia i ochrona środowiska | Uczeń potrafi dostrzegać zmiany zachodzące w otaczającym środowisku oraz je wartościować: - umie prowadzić obserwację w najbliższej okolicy, - rozumie konieczność zachowania czystości w miejscu nauki, zamieszkania oraz miejscach użyteczności publicznej - jest wrażliwy na otaczającą przyrodę i piękno natury, - zna i stosuje w praktyce zasady ochrony środowiska naturalnego - czuje się odpowiedzialny za stan środowiska naturalnego | - włączenie się do akcji Sprzątanie świata - prace porządkowe na terenie szkoły, zadrzewianie, zazielanie klasy - Dzień Ziemi
- godziny wychowawcze: "Chcę być władcą czy opiekunem Ziemi?" "Miłośnik przyrody na wycieczkach i wakacjach" - wycieczki - pogadanki, filmy, udział w akcjach na rzecz środowiska - prace w kole SKKT - lekcje biologii, gazetki - propagowanie zdrowego stylu życia | wychowawca
wychowawca nauczyciel biologii
nauczyciel biologii wychowawca
wychowawca nauczyciel biologii
nauczyciel geografii wszyscy nauczyciele | wrzesień
cały rok
kwiecień
maj
X,IV cały rok
cały rok | |
VIII. Uczeń jako twórca swojej przyszłości | 1. Rozbudzenie zainteresowań ucznia w kierunku poznania różnych zawodów: - uczeń poznaje kryteria różnych specjalności zawodowych - wskazuje skutki nietrafnego wyboru zawodu 2. Wdrażanie do aktywnego udziału w pracach kół przedmiotowych. 3. Kształcenie właściwego stosunku do pracy. | - pogadanki, wykorzystanie materiałów literackich, wycieczki -spotkania z ludźmi wykonującymi różne zawody - gazetki
- zapewnienie uczniom możliwości korzystania z kół zainteresowań - stosowanie różnorodnych form pracy - uatrakcyjnienie zajęć poprzez stosowanie komputera | wychowawca, nauczyciel języka polskiego
opiekunowie kół zainteresowań | w miarę możliwości
cały rok | |
IX. Wychowanie komunikacyjne | Wyrabianie w uczniach nawyku - przestrzegania elementarnych przepisów bezpieczeństwa na drogach publicznych - przestrzegania bezpieczeństwa w szkole, w czasie wycieczek, rajdów, uroczystości szkolnych | - godziny wychowawcze - lekcje wych. fizycznego - program "Berde1.0" edukacyjny program komputerowy umożliwiający wirtualne nauczanie przepisów ruchu drogowego na lekcjach informatyki i zajęciach kółka informatycznego - wycieczki | wychowawca, nauczyciele wych. fizycznego, informatyki i geografii | cały rok | |
X. Uczeń jako istota biologiczna, społeczna i duchowa | Wyrabianie umiejętności: - nawiązywania formalnych uczuciowych więzów między ludźmi współżycia z innymi, tolerancja i wzajemny szacunek, godność człowieka | - godziny wychowawcze - pogadanki, dyskusje podczas spotkań klasowych "Relacje między dziewczynkami i chłopcami" "Co to znaczy godność człowieka" - lekcje biologii | wychowawca nauczyciel biologii | cały rok | |
XI. Współpraca z rodzicami | 1. Rodzice znajdują swoje miejsce w szkole i działają w niej, potrafią: - aktywnie uczestniczyć w życiu szkoły - podejmować świadome i przemyślane decyzje - współdziałać ze szkołą na rzecz szeroko rozumianego dobra ich dzieci - pomóc swemu dziecku w rozwiązywaniu jego problemów 2. Rodzice znają formy i metody pracy z dzieckiem, są świadomi swoich praw i obowiązków | - spotkania z rodzicami podczas zebrań informacyjnych i dyżurów dydaktyczno-wychowawczych - tworzenie i funkcjonowanie Klasowej Rady Rodziców - zapoznanie rodziców z polityką oświatową szkoły, planami dydaktyczno-wychowawczymi, regulaminami, zasadami oceniania, statutem itp. - włączanie rodziców do realizacji planu dydaktyczno - wychowawczego - organizowanie przy pomocy rodziców imprez, wycieczek, uroczystości szkolnych - wspólne rozwiązywanie problemów - pedagogizacja rodziców "Przyczyny niepowodzeń w nauce szkolnej" "Konwencja Praw Dziecka" zapoznanie rodziców z prawami dziecka oraz z Europejską Kartą Praw i Obowiązków Rodziców "Narkotyki - nie moje dziecko" profilaktyka uzależnień | wychowawca |
wrzesień
cały rok
wrzesień
listopad
styczeń | |