Plan pracy wychowawcy


ZAGADNIENIE
CELE WYCHOWAWCZE
SPOSOBY REALIZACJI
ODPOWIE- DZIALNY
TERMINY
UWAGI
I. Uczeń jako członek społeczności szkolnej 1.Współodpowiedzialność za losy jednostki i grupy
a) Wybór Samorządu Klasowego zgodnie z regulaminem Samorządu Uczniowskiego i Statutu Szkoły.
b) Wdrażanie do uczestnictwa w pracach Samorządu Szkolnego.


c) Samoocena oraz ocena społeczności uczniowskiej.




d) Integracja zespołu klasowego.

e) Zaangażowanie ucznia w problemy klasy, szkoły, środowiska.












f) Mobilizowanie do osiągania lepszych wyników w nauce.

2. Przeciwdziałanie bezmyślnemu naśladowaniu i biernemu przystosowaniu społecznemu.
3. Kulturalne i właściwe zachowanie się w różnych sytuacjach.
4. Współodpowiedzialność za losy jednostki i grupy.
5. Przyjaźń i szacunek dla drugiej osoby.
6. Tolerancja i prawo do odrębności przekonań.


- propozycje wychowawcy
- dyskusja
- sformułowanie wniosków;
- informacja z zebrań samorządu szkolnego
- włączenie się do wybranych zadań (dyżury na np. korytarzach);
- samoocena i ocena kolegów, współudział w ustalaniu oceny semestralnej i końcoworocznej z zachowania;
- praca w grupach
- ćwiczenia integrujące klasę;
- przydział obowiązków
- opieka nad klasopracownią
- dekorowanie
- uzupełnianie pomocy
- dbanie o estetykę
- gazetki
- współudział w opracowaniu rocznego planu pracy i tematyki godzin wychowawczych
- przygotowanie imprez klasowych,
- proces dydaktyczno-wychowawczy
- tworzenie uczniowskich zespołów pomocy koleżeńskiej;

- apele
- imprezy klasowe
- gazetki , wystawy
- godziny wychowawcze
- lekcje religii


- godzina wychowawcza "Co to jest tolerancja?"


wychowawca




gospodarz klasy




samorząd klasowy




wychowawca


wychowawca
samorząd klasowy
wychowawca
samorząd klasowy
wychowawca


wrzesień




cały rok




2 x w roku





cały rok


według potrzeb


wrzesień
cały rok

wrzesień



cały rok














luty
 
II. Uczeń jako członek rodziny 1. Poznanie samego siebie, przyjęcie systemu wartości jako podstawy znalezienia własnego miejsca w rodzinie.
2. Zachęta do rozwijania w sobie elementów więzi duchowej.
3. Wyrabianie odpowiedzialności za powierzone obowiązki.
4. Umiejętność współżycia z innymi, tolerancja, wzajemny szacunek.
5. Wdrażanie do aktywnego uczestnictwa w życiu rodziny.
- pogadanki, lektury
- godzina wychowawcza
"W klasie jak w rodzinie"


- pogadanki, lektury, filmy


- pogadanki oparte o "Kodeks Ucznia" i "Regulamin Szkoły"
- godzina wychowawcza "Co to jest tolerancja?"

- godziny wychowawcze:
"Chwila refleksji na temat matki"
"Moja rola w przygotowaniu do świąt"
"Tradycje wielkanocne dawniej i dziś"
- wykonanie geometrycznych ozdób choinkowych, kart świątecznych i kartek dla mam
wychowawca, samorząd klasowy
rodzice

wychowawca
samorząd klasowy
wychowawca, samorząd klasowy,
wychowawca, samorząd klasowy,
wychowawca nauczyciele przedmiotów




wychowawca, nauczyciel sztuki
nauczyciel informatyki
kwiecień




cały rok


wrzesień


luty


maj
grudzień,
kwiecień




maj
grudzień,
kwiecień
 
III. Wspomaganie ucznia w jego rozwoju psychospołecznym 1. Uczeń wie jak komunikować się z rówieśnikami i dorosłymi:
- potrafi komunikować się w różnych sytuacjach
- umie wyrażać się na piśmie i dyskutować
- rozumie i wykorzystuje w praktyce znaczenie komunikacji werbalnej i niewerbalnej
- słucha innych, korzysta z ich poglądów.




2. Uczeń potrafi w konstruktywny sposób rozwiązywać konflikty:
- odróżnia dobro od zła
- unika konfliktów w stosunkach z innymi ludźmi
- nie stosuje przemocy
- radzi sobie z uczuciami negatywnymi.








3. Uczeń jest odporny na negatywny wpływ patologicznych środowisk:
- świadomie unika zagrożeń
- potrafi odmówić
- umie wyrażać swoje zdanie
- wie gdzie szukać pomocy
- rozmawia o trudnych sytuacjach
4. Uczeń świadomie pracuje nad samowychowaniem
- realizacja programu "Konflikt i komunikacja"- zajęcia psychoedukacyjne
- godziny wychowawcze
"Jak porozumiewać się z innymi"
"Co to jest tolerancja?"
- uczymy się aktywnie słuchać
- poznajemy zasady służące jasności wypowiedzi
- rozpoznajemy uczucia swoje i innych
- wyrażamy swoje prośby, sądy i oczekiwania.
- Godziny wychowawcze
"Radzenie sobie z własną i cudzą agresją"
"Moje postrzeganie konfliktu"
Korzenie konfliktu"
"Jak radzić sobie z sytuacjami konfliktowymi?"
- poznanie sposobów rozwiązywania konfliktów
- ankieta wśród uczniów dotycząca agresji
- opracowanie klasowego regulaminu przeciwko agresji.
- współpraca z policją
- Godziny wychowawcze
presja grupy - jak sobie z tym radzić?
ćwiczenia typu "nie, dziękuję.."
poznanie różnego typu zagrożeń (sekty, uzależnienia, subkultury)

jaki(a) jestem...? wywiady z rodzicami, nauczycielami, kolegami
ocena własnych dokonań
godzina wychowawcza "Obraz siebie - "Ja - jaki jestem?"
wychowawca nauczyciele przedmiotów


wychowawca











wychowawca









wychowawca


samorząd klasowy

wychowawca
wychowawca
wszyscy nauczyciele











wychowawca
cały rok




luty











marzec









styczeń





cały rok
cały rok













październik
 
IV. Kultura zdrowotna i profilaktyka uzależnień Dziecko jest zainteresowane własnym rozwojem i zdrowiem oraz umie zachować się w sytuacjach trudnych:
- rozumie potrzebę dbania o zdrowie własne oraz współpracy z dorosłymi w tym zakresie
- przejawia troskę o estetykę sal lekcyjnych oraz korytarzy
- rozróżnia czynniki wpływające pozytywnie i negatywnie na jego rozwój i zdrowie
- rozpoznaje zagrożenia i reaguje na nie
- przestrzega bezpieczeństwa w drodze do szkoły, w czasie lekcji oraz zabaw
- ma świadomość szkodliwego wpływu nikotyny, alkoholu i narkotyków na organizm
- kształtowanie właściwych nawyków higienicznych - higieny ciała, odzieży, miejsca pracy i odpoczynku
- prowadzenie prac porządkowych na terenie szkoły
- śniadania bezpłatne dla dzieci będących w trudnej sytuacji materialnej
- przerwa na herbatę
- zapoznanie uczniów z zasadami bezpieczeństwa w szkole i poza nią
- kształtowanie u uczniów wrażliwości na zagrożenia i niebezpieczeństwa środowiska ze strony:
urządzeń i wytworów techniki;
przedmiotów niebezpiecznych i toksycznych
- godziny wychowawcze
"Alkohol oszukuje";
"Uzależnienie - czy mnie dotyczy?";
"Lansujemy modę na niepalenie";
"Dlaczego młodzi ludzie sięgają po narkotyki?";
- przeprowadzenie pogadanek, konkursów z zakresu wpływu nikotyny, alkoholu, środków psychoaktywnych na zdrowie człowieka
- spotkanie z rodzicami na temat profilaktyki uzależnień
wszyscy nauczyciele



wychowawca


dyrektor,
personel obsługi


personel obsługi
wychowawca,
nauczyciel wych.fizycznego

wszyscy nauczyciele








wychowawca,







wychowawca,
nauczyciel biologii




wychowawca
cały rok







cały rok


15.10. - 15.04.
IX



cały rok









styczeń







cały rok






styczeń
 
V. Uczeń jako członek społeczności lokalnej i narodu Dziecko znajduje swoje miejsce w grupie, w społeczności lokalnej i działa w niej:
- zna język oraz kulturę swojego regionu
- poznaje historię Ojczyzny (małej i dużej), ciekawe legendy regionu
- zna hymn narodowy oraz symbole narodowe
- zna najważniejsze miejsca w regionie
- poznaje miejsca pamięci narodowej oraz wydarzeń z nimi związanych
- jest zainteresowany przemianami zachodzącymi w kraju i świecie
- potrafi zachować się odpowiednio w czasie uroczystości szkolnych oraz państwowych
- szanuje pracę swoją i innych
- rozróżnia dobro i zło w sytuacjach codziennych i odpowiednio reaguje
- godnie reprezentuje przez cały rok szkołę na zewnątrz
































- szanuje zasady demokracji i samorządności, podejmuje próbę samooceny i oceny innych, dostrzega potrzeby innych ludzi
- zna i rozumie pojęcia: norma, prawo, obowiązek, tolerancja, godność
- jest świadom swoich praw
- zorganizowanie, wspólnie z rodzicami wycieczek po naszym regionie
- "Cudze chwalicie, swego nie znacie...", czyli co warto wiedzieć o naszej gminie
- realizacja projektu "Moja gmina"
- wykonanie informatora "Moja gmina"
- wycieczka na groby poległych za wolność Polski




- uczestniczenie w uroczystościach i imprezach szkolnych, konkursach szkolnych i międzyszkolnych
* pamięć i szacunek dla tych, którzy polegli
rocznica wybuchu II wojny światowej
akademia z okazji rocznicy odzyskania niepodległości
akademia z okazji uchwalenia Konstytucji 3 maja
* Wyrażamy im wdzięczność
apel z okazji Dnia Nauczyciela
wieczór poetycki z okazji Dnia Matki
* inne
ślubowanie klas I
akcja "Sprzątanie Świata"
Dzień Ziemi
Orkiestra Świątecznej Pomocy
świąteczne śpiewanki i życzenia - Mikołaj w klasie, jasełka bożononarodzeniowe, wigilia szkolna
Dzień Samorządności
Dzień Dziecka
Dzień Chłopaka
Andrzejki
Zabawa choinkowa
Walentynki
Dzień Wesołej Matmy
Turniej Alfa i Omega
konkursy szkolne i międzyszkolne
- Wycieczka do Urzędu Gminy
- spotkanie z wójtem
- udział w sesji Rady Gminy
Godzina wychowawcza:
Co to jest tolerancja? - czynnik warunkujący właściwe współżycie w szkole, w domu i społeczeństwie.
- Zapoznanie z Konwencją Praw Dziecka, prawami i obowiązkami uczniów:
* Godziny wychowawcze:
"Jakie prawa mają dzieci w szkole?"
"Moje prawa - moja tarcza obronna"
"Szkoła ważnych praw"
"Jakie mam prawa i obowiązki"
* zebranie z rodzicami
Konwencja Praw Dziecka, Prawa i Obowiązki Rodziców
wychowawca



nauczyciele historii
WOS-u
geografii
wychowawca
samorząd klasowy

wychowawca






wszyscy nauczyciele
samorząd szkolny







































wychowawca
nauczyciel WOS-u
wychowawca







wychowawca
X



cały rok



X-V

V

XI






cały rok






październik

listopad


maj




październik

maj


październik
wrzesień

maj
grudzień

grudzień




grudzień
czerwiec
luty
listopad
styczeń
luty
grudzień
wiosna
cały rok

listopad

maj
grudzień

luty





listopad
 
VI. Kultura wolnego czasu Uczeń potrafi dbać o swoją sprawność fizyczną i efektywnie planować spędzanie wolnego czasu:
- rozumie znaczenie spędzania wolnego czasu z przyjaciółmi
- umiejętnie organizuje swój wypoczynek
- rozwija zainteresowania
- wybiera wartościowe rozrywki
- korzysta umiejętnie z dóbr kultury
- uczestniczy w organizowaniu życia kulturalnego klasy i szkoły










- wie co to znaczy odpoczynek i relaks, oraz jak korzystać z telewizji i wideo


- docenia rolę czytelnictwa we własnym rozwoju
- organizowanie wycieczek rowerowych
- udział ucznia w zawodach międzyszkolnych
- zorganizowanie dnia sportu
- wypoczynek czynny i bierny (pogadanki)
- przedstawienie ciekawych form spędzania wolnego czasu
- wycieczki klasowe


- Klasowe wyjazdy do kina i teatru

- Organizowanie przedstawień i apeli
- godzina wychowawcza
"Jak miło i bezpiecznie wypoczywać w czasie wakacji?"
klasowa giełda pomysłów
- Godzina wychowawcza
"Czego słuchamy i co oglądamy najczęściej?"
Wybór programów, krytyczny i refleksyjny odbiór treści
- Godzina wychowawcza
"Klasowy przegląd prasy"
opiekun SKKT

wszyscy nauczyciele

nauczyciele wych.fiz.
wychowawca
nauczyciel biologii



nauczyciel geografii, wychowawca
wychowawca
nauczyciel języka polskiego
wszyscy nauczyciele
wychowawca
samorząd klasowy



wychowawca





wychowawca
wiosna

cały rok


czerwiec







październik
kwiecień

2x w roku


cały rok

czerwiec





maj





maj
 
VII. Ekologia i ochrona środowiska Uczeń potrafi dostrzegać zmiany zachodzące w otaczającym środowisku oraz je wartościować:
- umie prowadzić obserwację w najbliższej okolicy,
- rozumie konieczność zachowania czystości w miejscu nauki, zamieszkania oraz miejscach użyteczności publicznej
- jest wrażliwy na otaczającą przyrodę i piękno natury,
- zna i stosuje w praktyce zasady ochrony środowiska naturalnego
- czuje się odpowiedzialny za stan środowiska naturalnego
- włączenie się do akcji Sprzątanie świata
- prace porządkowe na terenie szkoły, zadrzewianie, zazielanie klasy
- Dzień Ziemi

- godziny wychowawcze:
"Chcę być władcą czy opiekunem Ziemi?"
"Miłośnik przyrody na wycieczkach i wakacjach"
- wycieczki
- pogadanki, filmy, udział w akcjach na rzecz środowiska
- prace w kole SKKT
- lekcje biologii, gazetki
- propagowanie zdrowego stylu życia
wychowawca

wychowawca
nauczyciel biologii

nauczyciel biologii
wychowawca





wychowawca
nauczyciel biologii

nauczyciel geografii
wszyscy nauczyciele
wrzesień

cały rok



kwiecień

maj





X,IV
cały rok




cały rok
 
VIII. Uczeń jako twórca swojej przyszłości 1. Rozbudzenie zainteresowań ucznia w kierunku poznania różnych zawodów:
- uczeń poznaje kryteria różnych specjalności zawodowych
- wskazuje skutki nietrafnego wyboru zawodu
2. Wdrażanie do aktywnego udziału w pracach kół przedmiotowych.
3. Kształcenie właściwego stosunku do pracy.
- pogadanki, wykorzystanie materiałów literackich, wycieczki
-spotkania z ludźmi wykonującymi różne zawody
- gazetki


- zapewnienie uczniom możliwości korzystania z kół zainteresowań
- stosowanie różnorodnych form pracy
- uatrakcyjnienie zajęć poprzez stosowanie komputera
wychowawca, nauczyciel języka polskiego






opiekunowie kół zainteresowań
w miarę możliwości







cały rok
 
IX. Wychowanie komunikacyjne Wyrabianie w uczniach nawyku
- przestrzegania elementarnych przepisów bezpieczeństwa na drogach publicznych
- przestrzegania bezpieczeństwa w szkole, w czasie wycieczek, rajdów, uroczystości szkolnych
- godziny wychowawcze
- lekcje wych. fizycznego
- program "Berde1.0" edukacyjny program komputerowy umożliwiający wirtualne nauczanie przepisów ruchu drogowego na lekcjach informatyki i zajęciach kółka informatycznego
- wycieczki
wychowawca,
nauczyciele wych. fizycznego, informatyki
i geografii
cały rok  
X. Uczeń jako istota biologiczna, społeczna i duchowa Wyrabianie umiejętności:
- nawiązywania formalnych uczuciowych więzów między ludźmi
współżycia z innymi, tolerancja i wzajemny szacunek, godność człowieka
- godziny wychowawcze
- pogadanki, dyskusje podczas spotkań klasowych
"Relacje między dziewczynkami i chłopcami"
"Co to znaczy godność człowieka"
- lekcje biologii
wychowawca
nauczyciel biologii
cały rok  
XI. Współpraca z rodzicami 1. Rodzice znajdują swoje miejsce w szkole i działają w niej, potrafią:
- aktywnie uczestniczyć w życiu szkoły
- podejmować świadome i przemyślane decyzje
- współdziałać ze szkołą na rzecz szeroko rozumianego dobra ich dzieci
- pomóc swemu dziecku w rozwiązywaniu jego problemów
2. Rodzice znają formy i metody pracy z dzieckiem, są świadomi swoich praw i obowiązków
- spotkania z rodzicami podczas zebrań informacyjnych i dyżurów dydaktyczno-wychowawczych
- tworzenie i funkcjonowanie Klasowej Rady Rodziców
- zapoznanie rodziców z polityką oświatową szkoły, planami dydaktyczno-wychowawczymi, regulaminami, zasadami oceniania, statutem itp.
- włączanie rodziców do realizacji planu dydaktyczno - wychowawczego
- organizowanie przy pomocy rodziców imprez, wycieczek, uroczystości szkolnych
- wspólne rozwiązywanie problemów
- pedagogizacja rodziców
"Przyczyny niepowodzeń w nauce szkolnej"
"Konwencja Praw Dziecka"
zapoznanie rodziców z prawami dziecka oraz z Europejską Kartą Praw i Obowiązków Rodziców
"Narkotyki - nie moje dziecko"
profilaktyka uzależnień
wychowawca




wrzesień









cały rok










wrzesień

listopad





styczeń
 


         
   
webm@ster
 
           
Strona główna Opinie W sieci Downloads Publikacje O stronie