Konspekt do zajęć stymulujących rozwój mowy dziecka 6-letniego Temat zajęć: ZABAWY Z SAMOGŁOSKAMI Cele ogólne: - utrwalanie prawidłowej wymowy samogłosek - wprowadzenie w syntezę i analizę głoskową Cele szczegółowe: 1. Dzieci usprawniły narządy artykulacyjne i udoskonaliły wymowę samogłosek. 2. Zwiększyła się ich wrażliwość na bodźce słuchowe i wzrokowe. 3. Rozwinęły własną aktywność ruchową. 4. Rozwinęły własną aktywność twórczą. Czas trwania zajęć: 45 min. Metody: - metoda wielozmysłowego poznania - metoda asymilacji wiedzy - metoda oparta na posługiwaniu się słowem - metody oparte na obserwacji. Zasady: - zasada małych kroków - zasada stopniowania trudności - zasada potwierdzania odpowiedzi - zasada ujednoliconego toku uczenia się instrumentalnego. Formy pracy: - indywidualne - pobudzanie i ukierunkowywanie dziecka do wykonania zadań - grupowe - dziecko śledzi poczynania innych rówieśników, czeka na swoją kolejkę. Środki dydaktyczne: lusterka, plansze z literami, przedstawiającymi samogłoski, / B.Markowska - Ukryte samogłoski /. Literatura: 1. E.Chmielewska - "Zabawy logopedyczne i nie tylko". Kielecka Oficyna Wydawnicza MAC 1996r. 2. H.Grzelachowska - "Ćwiczenia dla dzieci z trudnościami w czytaniu i pisaniu" Warszawa 1993r. ------------------------------------------------------------------------------------------ Zajęcia wprowadzające: Logopeda wita dzieci, tworzy grupę, przedstawia cel spotkania i proponuje ćwiczenia.
Zad 1) Ćwiczenia oddechowe: wdech i wydech na przemian/wdech nosem, a wydech ustami. Każde dziecko wykonuje ćwiczenie indywidualnie, następnie cała grupa. Zajęcia zasadnicze: Logopeda mówi po kolei samogłoski i zaleca to również dzieciom.
Zad 2) Ćwiczenia fonacyjno-oddechowe. Dzieci wypowiadają kolejne samogłoski: a,o,u,e,i,; obserwują układ języka i warg. Swobodne wypowiedzi ze swoich obserwacji.
Zad 3) Śpiewanie samogłosek: raz nisko, raz wysoko; śpiewanie w ciągu samogłosek na różnych dźwiękach.
Zad 4) Próby śpiewania samogłosek na jednym dźwięku - legato: aoueiy, a także skandując każdy dźwięk.
Zad 5) Zapis literowy samogłosek - ćwiczenia wzrokowe. Dzieci obserwują drukowane samogłoski zapisane przez logopedę, porównują ich kształty, rozpoznają do jakich przedmiotów mogą być podobne, np. O - jak jajko, I - jak igła itp.
Zad 6) Słuchanie wierszyków o samogłoskach - odgadywanie, której samogłoski dotyczy dany wierszyk. Ćwiczenia słuchowe.
Zad 7) Wprowadzenie w syntezę analizę słuchową wyrazów. Szukanie wspólnie z dziećmi przedmiotów, których nazwy zaczynają się na samogłoski. Dzieci wybierają spośród obrazków te, których nazwa zaczyna się na samogłoskę /loteryjka obrazkowa/. Potem takie, które mają samogłoskę w wygłosie.
Zad 8) Zabawa ruchowa. Dzieci idą po ścieżce, utworzonej przez wskazówki logopedy, stąpając po planszach z samogłoskami, np. Idź trasą: A-U-O-Y. Zakończenie zajęć, omówienie: Logopeda podsumowuje zajęcia. Wskazuje dzieci, które były najbardziej aktywne podczas zajęć. Chwali te, które prawidłowo wymawiają samogłoski. Dzieci wypowiadają się o zajęciach - co im się najbardziej podobało.
Opracowała: mgr Bogumiła Katarzyna Majewska Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna w Zduńskiej Woli
|