Mowa dziecka 2


Konspekt do zajęć stymulujących rozwój mowy dziecka 6-letniego

Temat zajęć: ZABAWY Z SAMOGŁOSKAMI

Cele ogólne: - utrwalanie prawidłowej wymowy samogłosek - wprowadzenie w syntezę i analizę głoskową

Cele szczegółowe:
1. Dzieci usprawniły narządy artykulacyjne i udoskonaliły wymowę samogłosek.
2. Zwiększyła się ich wrażliwość na bodźce słuchowe i wzrokowe.
3. Rozwinęły własną aktywność ruchową.
4. Rozwinęły własną aktywność twórczą.

Czas trwania zajęć: 45 min.

Metody:
- metoda wielozmysłowego poznania
- metoda asymilacji wiedzy
- metoda oparta na posługiwaniu się słowem
- metody oparte na obserwacji.

Zasady:
- zasada małych kroków
- zasada stopniowania trudności
- zasada potwierdzania odpowiedzi
- zasada ujednoliconego toku uczenia się instrumentalnego.

Formy pracy:
- indywidualne - pobudzanie i ukierunkowywanie dziecka do wykonania zadań
- grupowe - dziecko śledzi poczynania innych rówieśników, czeka na swoją kolejkę.

Środki dydaktyczne:
lusterka, plansze z literami, przedstawiającymi samogłoski, / B.Markowska - Ukryte samogłoski /.

Literatura:
1. E.Chmielewska - "Zabawy logopedyczne i nie tylko". Kielecka Oficyna Wydawnicza MAC 1996r.
2. H.Grzelachowska - "Ćwiczenia dla dzieci z trudnościami w czytaniu i pisaniu" Warszawa 1993r.

------------------------------------------------------------------------------------------

Zajęcia wprowadzające:
Logopeda wita dzieci, tworzy grupę, przedstawia cel spotkania i proponuje ćwiczenia.

Zad 1)
Ćwiczenia oddechowe: wdech i wydech na przemian/wdech nosem, a wydech ustami. Każde dziecko wykonuje ćwiczenie indywidualnie, następnie cała grupa.
Zajęcia zasadnicze:
Logopeda mówi po kolei samogłoski i zaleca to również dzieciom.

Zad 2)
Ćwiczenia fonacyjno-oddechowe. Dzieci wypowiadają kolejne samogłoski: a,o,u,e,i,; obserwują układ języka i warg. Swobodne wypowiedzi ze swoich obserwacji.

Zad 3)
Śpiewanie samogłosek: raz nisko, raz wysoko; śpiewanie w ciągu samogłosek na różnych dźwiękach.

Zad 4)
Próby śpiewania samogłosek na jednym dźwięku - legato: aoueiy, a także skandując każdy dźwięk.

Zad 5)
Zapis literowy samogłosek - ćwiczenia wzrokowe. Dzieci obserwują drukowane samogłoski zapisane przez logopedę, porównują ich kształty, rozpoznają do jakich przedmiotów mogą być podobne, np. O - jak jajko, I - jak igła itp.

Zad 6)
Słuchanie wierszyków o samogłoskach - odgadywanie, której samogłoski dotyczy dany wierszyk. Ćwiczenia słuchowe.

Zad 7)
Wprowadzenie w syntezę analizę słuchową wyrazów. Szukanie wspólnie z dziećmi przedmiotów, których nazwy zaczynają się na samogłoski. Dzieci wybierają spośród obrazków te, których nazwa zaczyna się na samogłoskę /loteryjka obrazkowa/. Potem takie, które mają samogłoskę w wygłosie.

Zad 8)
Zabawa ruchowa. Dzieci idą po ścieżce, utworzonej przez wskazówki logopedy, stąpając po planszach z samogłoskami, np. Idź trasą: A-U-O-Y.
Zakończenie zajęć, omówienie:

Logopeda podsumowuje zajęcia.
Wskazuje dzieci, które były najbardziej aktywne podczas zajęć. Chwali te, które prawidłowo wymawiają samogłoski.
Dzieci wypowiadają się o zajęciach - co im się najbardziej podobało.




Opracowała:
mgr Bogumiła Katarzyna Majewska
Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna
w Zduńskiej Woli



         
     
           
Strona główna Opinie W sieci Downloads Publikacje O stronie