Konspekt zajęć logopedycznych do wykorzystania w pracy z dziećmi, które źle wymawiają głoski szeregu sycząco-szumiącego CEL: - utrwalenie poprawnej wymowy głosek dentalizowanych
- usprawnianie narządów artykulacyjnych
TOK ZAJĘĆ - Ćwiczenia usprawniające narządy artykulacyjne
- ćwiczenia przed lustrem
- wysuwanie języka do przodu, a następnie chowanie go w jamie ustnej (usta szeroko otwarte)
- wysuwanie języka - język wąski i szeroki
- kierowanie języka w kąciki ust (w prawo i w lewo)
- przesuwanie języka po wewnętrznej stronie zębów górnych i dolnych
- ćwiczenia oddechowe
- dmuchanie w płomień świecy tak, by nie zgasła
- dmuchanie w kartkę papieru tak, by cały czas trzepotała
- wypuszczanie powietrza z płuc podobnie jak z balonika (długie sss)
- lokomotywa oddaje nadmiar pary sz, sz, sz
- Gra "Memory"
- gramy wspólnie z dzieckiem, karty są odwrócone, dziecko stara się zapamiętać położenie kart jeśli nie pasuje dana karta do pary. Wygrywa ten kto więcej uzbiera par. Karty wybrane są tylko takie, które przestawiają rzecz zawierającą w nazwie głoski z szeregu sycząco-szumiącego. Po wyciągnięciu karty dziecko głośno mówi co ona przedstawia np. szyszka, cytryna. czapka itp.
- Co to jest?
- dziecko ma założoną maskę. Wyciąga przedmioty z pudełeczka i zgaduje ich nazwę (przedmioty w swej nazwie zawierają oczekiwane głoski)
- Rozsypanka obrazkowa
- dziecko spośród obrazków wybiera te, które zawierają głoski dentalizowane i nazywa je głośno
- Podsumowanie
- pochwałą za postępy może być nagroda za wygranie gry
Konspekt opracowała logopeda mgr Marzena Bonk |