http://www.mamatata.maxi.pl/) Uczniowie, którzy słabo mają opanowaną umiejętność wyszukiwania informacji w Internecie mogą korzystać z gotowych dokumentów internetowych wcześniej zapisanych na Pulpicie.
3. Po uzupełnieniu "Linii życia" każdy uczeń drukuje swoją pracę w formacie A4. Prace zostają naklejone na ścianę lub duży arkusz papieru i omówione wspólnie z uczniami.
4. Podsumowanie lekcji odbyło się na dwóch poziomach. Najpierw ocenili się uczniowie poprzez uzupełnianie kartek z planszą nr 2. Uczeń powinien uzyskać około 20 punktów zakreślając mazakiem na swojej tarczy odpowiednie punktowane pola.
Następnie wszyscy uczniowie przez naklejenie "lepek" w odpowiednie pola ocenili lekcję. Im bliżej środka tarczy, tym ocena lekcji wypadła bardziej pozytywnie (Plansza nr 1).
Przygotowując się do lekcji brałam pod uwagę dotychczasowe umiejętności nabyte na lekcjach informatyki oraz chęć uświadomienia uczniom korzyści, jakie mogą dla nich płynąć z umiejętnego poszukiwania informacji w różnych źródłach. Aby zrealizować wybrany cel musiałam dobrać odpowiednią tematykę, która z jednej strony umożliwiałaby jego realizację, z drugiej zaś zmuszała uczniów do wnikliwych poszukiwań.
Dlatego też nawiązałam współpracę z nauczycielem biologii i zdecydowałam się opracować tematykę: "Rozwój płodu ludzkiego". Treści te zawsze były dla ucznia bardzo ciekawe a zarazem bardzo wstydliwe. Według moich przypuszczeń uczniowie zrobią dużo w tym kierunku, aby znaleźć informacje na ten temat.
Chcąc by lekcja była ciekawa i zmuszała uczniów do wnikliwego poszukiwania informacji zastosowałam metodę aktywizującą tzw. "Linię życia", której nazwa ściśle łączy się tematycznie z treściami poszukiwanymi przez uczniów.
Obserwując pracę na lekcji stwierdzam, że przebiegała sprawnie i nie nastręczała większych problemów. Umiejętnością, która sprawiła uczniom największą trudność było wpisywanie treści - informacji w pola tekstowe. Wynika to jednak z faktu, że młodzież ma jeszcze słabo opanowaną umiejętność pisania na klawiaturze, którą będzie doskonalona dopiero w edytorze tekstowym.
Obserwując pracę na lekcji muszę przyznać, że uczniowie najchętniej korzystali z "Encyklopedii człowieka", a dopiero później sięgali po zasoby Internetu.
Jako podsumowanie lekcji zastosowałam drugą z wcześniej przygotowanych metod aktywizujących tzw. "Tarczę strzelecką" w dwóch wersjach. W pierwszej odmianie oceniała ona: temat, nauczyciela, koleżanki i kolegów oraz atmosferę panującą podczas lekcji. Muszę przyznać, że ocena ze strony uczniów wypadła bardzo pozytywnie. Na 39 nalepek tylko 2 zostały naklejone w pola z nr 4, dotyczące treści i tematu lekcji. W drugiej wersji uczniowie zastosowali samoocenę swojej wiedzy, zaangażowania, koncentracji uwagi oraz współpracy z innymi. Tylko dwie osoby uzyskały po 18 pkt. Problemem była dla nich koncentracja. Wynika to jednak z faktu, że ci uczniowi siedzieli w parach (są dwa takie stanowiska gdzie uczniowi siedzą po dwoje).
Podsumowując swoją pracę na lekcji stwierdzam, że zaplanowane cele operacyjne zostały zrealizowane. Efektem poszukiwań w różnych źródłach był wydruk komputerowy z każdego stanowiska do dalszego wykorzystania na lekcji biologii.
Wnioski do dalszej pracy: