Linia życia


Temat: Poszukiwanie i pobieranie informacji z różnych źródeł - graficzna prezentacja danych


Cel główny: Poszukiwanie, porządkowanie i wykorzystanie informacji z różnych źródeł

Cele operacyjne/ Uczeń potrafi:

  • rysuje linie (różne rodzaje) i wykorzystuje je w rysunkach;
  • rysuje wielokąty i wypełnia je dowolnym kolorem tła;
  • wyszukuje informacje w różnych źródłach;
  • przedstawia w sposób graficzny zdobyte informacje;
  • zapisuje efekty swojej pracy na dyskietce;
  • drukuje swój dokument;
  • przedstawia swoją pracę jako pomoc dydaktyczną na lekcji biologii lub wychowania do życia w rodzinie do dalszego opracowania;

Metody: metody aktywizujące: "Linia życia" oraz "Barometr nastroju"

Formy pracy: indywidualna (praca w parach w zależności od ilości komputerów w pracowni)

Środki dydaktyczne:

  • program do rysowania PAINT
  • gotowe dokumenty internetowe zapisane na "Pulpicie"
  • encyklopedia multimedialna "Encyklopedia człowieka"
  • Internet

Przebieg lekcji:

1. Uczniowi w programie PAINT rysują "Linię życia" wykorzystując różne rodzaje linii i gotowych wielokątów potrzebnych do późniejszego wpisywania informacji znalezionych w różnych źródłach na temat: "Rozwój płodu ludzkiego"

linia1.gif (3kB)

Zapłodnienie potraktujmy jako punkt "0" na osi "Linii życia". Wyszukiwanie informacji zacznijmy od 6 tyg. ciąży.

2. Po narysowaniu "Linii życia" uczniowie wyszukują i wpisują informacje z: "Encyklopedii człowieka" i zasobów Internetu (adresy: http://medporady.pl/www/html/inne/zdrowie_kobiety/9mcy.html http://www.mamatata.maxi.pl/) Uczniowie, którzy słabo mają opanowaną umiejętność wyszukiwania informacji w Internecie mogą korzystać z gotowych dokumentów internetowych wcześniej zapisanych na Pulpicie.

3. Po uzupełnieniu "Linii życia" każdy uczeń drukuje swoją pracę w formacie A4. Prace zostają naklejone na ścianę lub duży arkusz papieru i omówione wspólnie z uczniami.

4. Podsumowanie lekcji odbyło się na dwóch poziomach. Najpierw ocenili się uczniowie poprzez uzupełnianie kartek z planszą nr 2. Uczeń powinien uzyskać około 20 punktów zakreślając mazakiem na swojej tarczy odpowiednie punktowane pola.
Następnie wszyscy uczniowie przez naklejenie "lepek" w odpowiednie pola ocenili lekcję. Im bliżej środka tarczy, tym ocena lekcji wypadła bardziej pozytywnie (Plansza nr 1).

linia2.gif(5kB)

Analiza lekcji

Przygotowując się do lekcji brałam pod uwagę dotychczasowe umiejętności nabyte na lekcjach informatyki oraz chęć uświadomienia uczniom korzyści, jakie mogą dla nich płynąć z umiejętnego poszukiwania informacji w różnych źródłach. Aby zrealizować wybrany cel musiałam dobrać odpowiednią tematykę, która z jednej strony umożliwiałaby jego realizację, z drugiej zaś zmuszała uczniów do wnikliwych poszukiwań.

Dlatego też nawiązałam współpracę z nauczycielem biologii i zdecydowałam się opracować tematykę: "Rozwój płodu ludzkiego". Treści te zawsze były dla ucznia bardzo ciekawe a zarazem bardzo wstydliwe. Według moich przypuszczeń uczniowie zrobią dużo w tym kierunku, aby znaleźć informacje na ten temat.

Chcąc by lekcja była ciekawa i zmuszała uczniów do wnikliwego poszukiwania informacji zastosowałam metodę aktywizującą tzw. "Linię życia", której nazwa ściśle łączy się tematycznie z treściami poszukiwanymi przez uczniów.

Obserwując pracę na lekcji stwierdzam, że przebiegała sprawnie i nie nastręczała większych problemów. Umiejętnością, która sprawiła uczniom największą trudność było wpisywanie treści - informacji w pola tekstowe. Wynika to jednak z faktu, że młodzież ma jeszcze słabo opanowaną umiejętność pisania na klawiaturze, którą będzie doskonalona dopiero w edytorze tekstowym.

Obserwując pracę na lekcji muszę przyznać, że uczniowie najchętniej korzystali z "Encyklopedii człowieka", a dopiero później sięgali po zasoby Internetu.

Jako podsumowanie lekcji zastosowałam drugą z wcześniej przygotowanych metod aktywizujących tzw. "Tarczę strzelecką" w dwóch wersjach. W pierwszej odmianie oceniała ona: temat, nauczyciela, koleżanki i kolegów oraz atmosferę panującą podczas lekcji. Muszę przyznać, że ocena ze strony uczniów wypadła bardzo pozytywnie. Na 39 nalepek tylko 2 zostały naklejone w pola z nr 4, dotyczące treści i tematu lekcji. W drugiej wersji uczniowie zastosowali samoocenę swojej wiedzy, zaangażowania, koncentracji uwagi oraz współpracy z innymi. Tylko dwie osoby uzyskały po 18 pkt. Problemem była dla nich koncentracja. Wynika to jednak z faktu, że ci uczniowi siedzieli w parach (są dwa takie stanowiska gdzie uczniowi siedzą po dwoje).


Podsumowując swoją pracę na lekcji stwierdzam, że zaplanowane cele operacyjne zostały zrealizowane. Efektem poszukiwań w różnych źródłach był wydruk komputerowy z każdego stanowiska do dalszego wykorzystania na lekcji biologii.


Wnioski do dalszej pracy:

  • zwrócić większą uwagę na technikę pisania na klawiaturze (więcej ćwiczeń w pisaniu),
  • częściej korzystać i oswajać uczniów z Internetem w celu sprawniejszego wyszukiwania informacji na wybrany temat.



         
     
           
Strona główna Opinie W sieci Downloads Publikacje O stronie