Kurs dla nauczycieli
Dorota Szmigiel
I LO w Legnicy

>>Twoja opinia<<



W związku z rozwojem technologii informatycznych i wzrastającym zapotrzebowaniem nauczycieli zorganizowałam w swojej szkole (I Liceum Ogólnokształcące w Legnicy) pod auspicjami ODMi DN w Legnicy kurs nt. zastosowań narzędzi technologii informatycznej w pracy nauczyciela.
Kurs ten trwał 20 godzin

Cele kursu:

  • przygotowanie nauczycieli do wymagań zreformowanej szkoły w zakresie stosowania technologii informatycznej;
  • zapoznanie uczestników z dostępnym oprogramowaniem, które można wykorzystać w nauczaniu;
  • nabycie umiejętności pracy z komputerem a w szczególności:
    • posługiwania się komputerem IBM PC, głównie w środowisku Windows 98,
    • podstaw w posługiwaniu się edytorem tekstu Word, podstawowych operacji dyskowych w systemie operacyjnym Windows 98 przy pomocy programu Explorator Windows, instalowania i wykorzystania oprogramowania,
    • multimedialnego (głównie edukacyjnego) na płytach CD-ROM,
    • podstawy obsługi arkusza kalkulacyjnego Excel,
    • podstawy pracy w internecie.

Konspekt zajęć z zastosowań narzędzi technologii informatycznej w pracy nauczyciela

  1. Opracowany przez: Dorotę Szmigiel.
  2. Zespół nauczycieli (liczba uczestników: 11)
  3. Przedmiot nauczania: zastosowanie narzędzi technologii informatycznej w pracy nauczyciela
  4. Temat zajęć: Redagowanie dokumentów z użyciem edytora tekstu WORD- cześć I.
  5. Temat poprzednich zajęć: Operacje dyskowe z zastosowaniem Eksploratora Windows.
  6. Temat następnych zajęć: Redagowanie dokumentów z użyciem edytora tekstu WORD- cześć I.
  7. Czas trwania zajęć: 2 * 45 min.
  8. Data lekcji: 13.12.2000
  9. Miejsce prowadzenia lekcji: pracownia komputerowa.
  10. Zakres realizowanego materiału:
    1. Pojęcia: edytor tekstu, blok tekstu, podstawowe zasady edycji (redagowania)tekstu (sieroty i wdowy).
    2. Działania podejmowane przez słuchaczy i nauczyciela: uruchamianie edytora, prezentacja wybranych opcji edytora, przygotowanie układu strony, wprowadzanie tekstu, operacje na blokach tekstu, zapis i drukowanie dokumentu.
    3. Cel do osiągnięcia - słuchacze potrafią: uruchomić edytor, przygotować układ strony, wybrać czcionkę i krój pisma, formatować blok tekstu, zapisać i drukować dokument.
  11. Co słuchacz powinien już wiedzieć ? Znać pojęcia: menu, ikona, pole dialogowe, folder. Posiadać umiejętności: uruchamiać programy, zarządzać wyglądem systemu WINDOWS, utworzyć folder, przenosić elementy pomiędzy folderami, komunikować się z komputerem za pomocą rozwijalnych menu, okien i pól dialogowych, świadomie wprowadzać zmiany.
  12. Cele zajęć i postulowane osiągnięcia
    • Cel główny: Redagowanie dokumentów przy użyciu edytora tekstu WORD
    • Cele szczegółowe:
      • Kształcący: zastosowanie technologii komputerowej
      • Poznawczy: poznanie możliwości wykorzystania edytora Word do redagowania własnych dokumentów
      • Wychowawczy: poszanowanie własności intelektualnej, legalność oprogramowania.
  13. Metody nauczania: pogadanka, pokaz - obserwacja, problemowa, ćwiczenia praktyczne.
  14. Formy pracy: praca indywidualna.
  15. Środki dydaktyczne: komputer, legalne oprogramowanie, dyskietka.
  16. Czynności dydaktyczne i omówienie metodyczne
    1. Część organizacyjna.
    2. Podanie tematu zajęć i uświadomienie celu zajęć.
    3. Przyswojenie nowego materiału.
  1. Czynności przygotowawcze:
    Zajęcie miejsc przez słuchaczy przy komputerach(1 słuchacz - 1 komputer).
    Ćwiczenie 1
    Uruchomić komputer z MENU START wybrać PROGRAMY, uruchomić edytor tekstu WORD. Powiększyć okno edytora do wypełnienia całego ekranu.
    Ćwiczenie 2
    Słuchacze wskazują kursorem myszy na oknie edytora omawiane przez nauczyciela elementy i notują na przygotowanej planszy ich nazwy i przeznaczenie. (Plansza okna edytora)
  2. Stworzenie sytuacji problemowej:
    Chcę napisać krótki tekst zawierający informacje n.t. swoich osiągnięć zawodowych. Wykorzystując do tego możliwości edytora Word.
  3. Rozwiązanie sytuacji problemowej:
    Krok 1.
    Przygotowują ustawienia strony. Wejść do menu PLIK, wybrać ustawienia strony. Zakładka marginesy - ustawić marginesy na 2 cm.
    Krok 2.
    Wybór rodzaju i wielkości czcionki.
    I sposób:
    z menu format wybierają opcję czcionka i ustalają czcionkę Times New Roman, styl normalny i wysokość 12.
    II sposób:
    z paska formatowania ustalają rodzaj, krój i wysokość czcionki.
    Krok 3.
    Słuchacze redagują tekst na temat swoich osiągnięć zawodowych.
    Krok 4.
    Sprawdzanie poprawności pisowni i gramatyki. Z paska narzędzi lub z menu NARZĘDZIA wybierają opcję pisownia i gramatyka.
    Krok 5
    Formatowanie tekstu. Zaznaczają blok tekstu przeznaczony do formatowania. Z paska formatowania wybierają opcje: wyrównywania, punktowania, pogrubiania, pochylania lub podkreślania bloku tekstu.
  4. Wystąpienie nowego problemu:
    Odległości między wierszami są za małe. Jak je zwiększyć?
  5. Rozwiązanie sytuacji problemowej:
    Krok 1.
    Zaznaczają napisany tekst myszą lub innym poznanym sposobem.
    Krok 2.
    Z menu FORMAT wybierają opcje AKAPIT, zakładka wcięcia i odstępy. W polu odstępy między wierszami ustalają odstęp na 1,5 wiersza.
    Ćwiczenie 3
    Zapis opracowanego dokumentu na dysku A: .
    Krok 1
    Z menu PLIK słuchacze wybierają polecenie Zapisz jako...
    Krok 2.
    W oknie Zapisz jako... (plansza okna dialogowego ZAPISZ JAKO..) w pasku adresu wybierają dyskietkę A: . W polu nazwa pliku podają nazwę swojego dokumentu i myszą wskazują przycisk zapisz.
    Krok 3.
    Sprawdzają czy w pasku tytułowym pojawiła się wprowadzona nazwa pliku.
    Ćwiczenie 4.
    Drukowanie opracowanego dokumentu.
    Krok 1.
    Z menu PLIK wybierają polecenie DRUKUJ. W oknie DRUKUJ (plansza okna dialogowego DRUKUJ...) ustalają układ strony, zakres stron do drukowania, ilość kopii. Wydają polecenie drukuj.
  6. Posumowanie
    Prezentacja, porównanie i omówienie wydrukowanych dokumentów.
  7. Zakończenie
    Ewaluacja zajęć. Wypełnienie arkusza ewaluacji.


Na zajęciach wykorzystano następujące załączniki:
  • Arkusz ewaluacji
  • Plansza okna edytora
  • Plansza okna dialogowego ZAPISZ JAKO...
  • Plansza okna dialogowego DRUKUJ...

Załącznik nr 1 - Arkusz ewaluacji

Zajęć przeprowadzonych w dniu 13.12.2000

Temat zajęć: Redagowanie dokumentów z użyciem edytora tekstu WORD - cz. I

1. Zajęcia były dla mnie za trudne[ ] w sam raz[ ] za łatwe[ ]
2. Czy zajęcia zrealizowały oczekiwane przez ciebie cele nie[ ] częściowo[ ] tak[ ]
3. Sposób przekazywania wiedzy przez prowadzącego był: nieprzystępny[ ] przystępny[ ] zadowalający[ ]
4. Atmosfera na zajęciach była: zła[ ]zadowalająca[ ]dobra[ ]
5. Ćwiczeń było: za mało[ ] w sam raz[ ] za dużo[ ]
6. Materiałów pomocniczych było: za mało[ ] w sam raz[ ] za dużo[ ]
7. Tempo zajęć było: za wolne[ ] w sam raz[ ] za szybkie[ ]
 8. Czy masz sugestie co należałoby zmienić w programie zajęć korzystania z edytora?
................................................................................................................................................ ................................................................................................................................................ ................................................................................................................................................ ................................................................................................................................................


Dziękuję za wypełnienie ankiety

Dorota Szmigiel



Załącznik nr 2 - Plansza okna edytora

Plansza okna edytora
A.............................................................................................................................. B.............................................................................................................................. C.............................................................................................................................. D.............................................................................................................................. E.............................................................................................................................. F.............................................................................................................................. G.............................................................................................................................. H.............................................................................................................................. I.............................................................................................................................. J.............................................................................................................................. K.............................................................................................................................. L.............................................................................................................................. M............................................................................................................................. N.............................................................................................................................. O.............................................................................................................................. P..............................................................................................................................



Załącznik nr 3 - Plansza okna dialogowego Zapisz jako

Plansza okna dialogowego _Zapisz jako_
A...................................................................................................................................... B....................................................................................................................................... C...................................................................................................................................... D...................................................................................................................................... E...................................................................................................................................... F...................................................................................................................................... G...................................................................................................................................... H...................................................................................................................................... I......................................................................................................................................



Załącznik nr 4 - Plansza okna dialogowego Drukuj...

Plansza okna dialogowego _Drukuj_
A.............................................................................................................................. B.............................................................................................................................. C.............................................................................................................................. D.............................................................................................................................. E.............................................................................................................................. F.............................................................................................................................. G.............................................................................................................................. H.............................................................................................................................. I.............................................................................................................................. J..............................................................................................................................


Myślę, że ten kurs pozwoli moim koleżankom i kolegom na przygotowanie materiałów służących własnemu rozwojowi oraz na przeprowadzanie ciekawych lekcji międzyprzedmiotowych w nowoczesnej, szkolnej pracowni komputerowej.


>>Twoja opinia<<

             
             
webm@ster
 
           
Strona główna Opinie W sieci Downloads Publikacje O stronie