Klasa IOcena Celująca Ocenę celującą otrzymuje uczeń który posiada wiadomości wykraczające poza program nauczania, swobodnie i samodzielnie rozwija swoje uzdolnienia. Osiąga sukcesy w olimpiadach informatycznych. I ZAKRES I PRZEDMIOT INFORMATYKI Ocenę Bardzo dobrą otrzymuje uczeń który potrafi: - zaprezentować i omówić elementy sprzętu komputerowego podając ich parametry i przeznaczenie
- omówić rodzaje oprogramowania, ich zastosowanie i podać przykładowe nazwy programów
- odczytać parametry komputera
- omówić podstawowe zasady bezpiecznego użytkowania komputera i umieć przeciwdziałać ewentualnym niebezpieczeństwom
- znać definicję pojęć omawianych na lekcji
Ocenę Dobrą otrzymuje uczeń który potrafi: - zaprezentować i omówić elementy sprzętu komputerowego podając przeznaczenie
- omówić rodzaje oprogramowania, ich zastosowanie i podać przykładowe nazwy programów
- omówić podstawowe zasady bezpiecznego użytkowania komputera
- znać pojęcia omawianych na lekcji
Ocenę Dostateczną otrzymuje uczeń który potrafi: - wymienić elementy sprzętu komputerowego i podać przeznaczenie wybranych elementów
- wymienić rodzaje oprogramowania i podać przykładowe nazwy programów
- omówić podstawowe zasady bezpiecznego użytkowania komputera
- wymienić wybrane pojęcia omawiane na lekcji
Ocenę Dopuszczającą otrzymuje uczeń który potrafi: - wymienić elementy sprzętu komputerowego
- wymienić rodzaje oprogramowania lub podać przykładowe nazwy programów
- podać definicję informatyki
- umieć włączyć swój komputer
II PODSTAWY SYSTEMU OPERACYJNEGO Ocenę Bardzo dobrą otrzymuje uczeń który potrafi: - wykonać instalacje programu
- stosować podstawowe zabezpieczenia przed modyfikowaniem i usuwaniem plików
- omówić przeznaczenie plików ze względu na ich rozszerzenie
- modyfikować menu start do własnych potrzeb
- stosować wzorce do wyszukiwania plików
- odinstalować zbędne programy
- wkleić obraz i obrobić w edytorze graficznym
- omówić zasady zabezpieczenia danych przed wirusami
- dopasować pasek narzędzi do własnych potrzeb
Ocenę Dobrą otrzymuje uczeń który potrafi: - stworzyć zadana strukturę folderów
- rozróżniać przeznaczenie plików po ich rozszerzeniach
- korzystać z systemu pomocy
- kopiować pliki z określonej lokalizacji
- zmieniać nazwy plików i katalogów
- zdefiniować własne środowisko pracy
- uruchomić program z dowolnego napędu
- tworzyć skrótu do programów
- stosować dowolne akcesoria windows
- zainstalować i obsługiwać drukarkę
- zmieniać parametry w panelu sterowania
Ocenę Dostateczną otrzymuje uczeń który potrafi: - wymienić zadania systemu operacyjnego
- logować się do systemu windows
- sformatować dyskietki
- omówić przeznaczenie rodzajów pamięci komputerowej
- otwierać i zamykać foldery
- uruchomić program korzystając z klawiatury i myszy
- stworzyć dowolna strukturę folderów
- kopiować pliki
- stworzyć dowolny rysunek w edytorze graficznym
Ocenę Dopuszczającą otrzymuje uczeń który potrafi: - posługiwać się klawiaturą
- korzystać z myszy
- korzystać ze stacji dysków
III ARCHIWIZACJA PLIKÓW Ocenę Bardzo dobrą otrzymuje uczeń który potrafi: - stworzyć archiwum z podziałem na dyskietki
- stworzyć archiwum samorozpakowujące się
Ocenę Dobrą otrzymuje uczeń który potrafi: - stosować programy archiwizujące
Ocenę Dostateczną otrzymuje uczeń który potrafi: - stworzyć proste archiwum
- dekompresować archiwa
Ocenę Dopuszczającą otrzymuje uczeń który potrafi: - wymienić programy archiwizujące, ich wady i zalety
IV PROFILAKTYKA ANTYWIRUSOWA Ocenę Bardzo dobrą otrzymuje uczeń który potrafi: - aktualizować programy antywirusowe
Ocenę Dobrą otrzymuje uczeń który potrafi: - stosować programy antywirusowe
Ocenę Dostateczną otrzymuje uczeń który potrafi: - wymienić niebezpieczeństwa wynikające z zarażenia komputera wirusem
Ocenę Dopuszczającą otrzymuje uczeń który potrafi: - wymienić sposoby zabezpieczenia przed wirusami komputerowymi
V Edytor tekstów Ocenę Bardzo dobrą otrzymuje uczeń który potrafi: - zmienić opcje edytora tekstu
- skanować obrazy
- skanować teksty
- obrobić wstawiony obraz
- modyfikować wykresy
- tworzyć spisy treści, ilustracji i wykresów
- zakładać bazę danych do korespondencji seryjnej
- tworzyć korespondencje seryjna
- tworzyć makroinstrukcje
- zapisywać i odczytywać tekst w innym formacie
Ocenę Dobrą otrzymuje uczeń który potrafi: - ułożyć tekst na stronie
- redagować nagłówki i stopki
- edytować teksty specjalne
- edytować teksty ozdobne
- wstawiać obrazy do tekstu
- edytować dane do wykresu
- drukować koperty
- korzystać z kreatorów i szablonów
- pracować z kilkoma dokumentami jednocześnie
- wprowadzać tabele do tekstu
- wpisywać dane do tabeli
Ocenę Dostateczną otrzymuje uczeń który potrafi: - napisać dowolny tekst z zastosowaniem różnego rodzaju kroju czcionki
- osadzać dowolne obiekty w tekście
- zabezpieczyć tekst przed zmianami
- drukować tekst
- zainstalować dodatkowe kroje czcionek
- dzielić tekst na akapity
- przygotować tekst do wydruku
- korzystać ze schowka
- zmieniać wygląd wyróżnionego tekstu
Ocenę Dopuszczającą - wymienić zadania edytora tekstu
- napisać dowolny tekst
- poruszać się po napisanym tekście
- poprawiać błędnie napisany tekst
- zachować dokument na dysku
- odczytać dokument z dysku
Ocena Niedostateczna Ocenę niedostateczną otrzymuje uczeń który nie opanował podstawowych wiadomości objętych podstawą programową z przedmiotu informatyka w klasie pierwszej.
Klasa II Ocena Celująca Ocenę Celującą otrzymuje uczeń który posiada wiadomości wykraczające poza program nauczania, swobodnie i samodzielnie rozwija swoje uzdolnienia. Osiąga sukcesy w olimpiadach informatycznych. I ARKUSZ KALKULACYJNY Ocenę Bardzo dobrą otrzymuje uczeń który potrafi: - korzystać z funkcji występujących w arkuszu kalkulacyjnym
- modyfikować wykresy
- wprowadzać obiekty do arkusza kalkulacyjnego
- wstawiać wybrane fragmenty arkusza do dokumentu w edytorze tekstu
- swobodnie zaprojektować arkusz kalkulacyjny wyliczający polecone wielkości
- odwoływać się do komórek stosując adresowanie względne i bezwzględne
Ocenę Dobrą otrzymuje uczeń który potrafi: - zaplanować obliczenia
- kopiować zawartość komórek
- tworzyć wykresy do danych
- przygotować arkusz do wydruku i wydrukować go
- zabezpieczyć dane w komórkach
Ocenę Dostateczną otrzymuje uczeń który potrafi: - wprowadzić zmiany w komórkach
- tworzyć krawędzie wokół komórek
Ocenę Dopuszczającą otrzymuje uczeń który potrafi: - wymienić zadania arkusza kalkulacyjnego
- wprowadzić dane do arkusza
- poruszać się po arkuszu
- zachować arkusz na dysku
- odczytać arkusz z dysku
II BAZA DANYCH Ocenę Bardzo dobrą otrzymuje uczeń który potrafi: - stworzyć formularz bazy danych
- tworzyć zapytania wielotabelowe
- tworzyć formularze na podstawie zapytań
Ocenę Dobrą otrzymuje uczeń który potrafi: - dodawać i edytować rekordy
- tworzyć proste zapytania do bazy danych
- tworzyć formularze
Ocenę Dostateczną otrzymuje uczeń który potrafi: - zaprojektować bazę danych
- modyfikować formularz bazy danych
- sortować rekordy
Ocenę Dopuszczającą otrzymuje uczeń który potrafi: - wymienić zastosowanie bazy danych
- omówić korzyści z zastosowania bazy danych
- stworzyć proste zapytania z pomocą nauczyciela
- sortować rekordy z zastosowaniem prostych narzędzi sortujących
III ALGORYTMIKA Ocenę Bardzo dobrą otrzymuje uczeń który potrafi: - zdefiniować sytuacje problemową przez wyodrębnienie danych i celu do osiągnięcia oraz wskazanie dodatkowych warunków, które musi spełniać rozwiązanie
- tworzyć algorytmy zawierające pętle
- tworzyć algorytmy realizujące zagadnie statystyczne
Ocenę Dobrą otrzymuje uczeń który potrafi: - tworzyć algorytmy rozwiązujące podane problemy
- sprawdzić poprawność i skończoność algorytmu
Ocenę Dostateczną otrzymuje uczeń który potrafi: - wskazać działania składające się na algorytm
- tworzyć algorytmy rozwiązujące proste podane problemy
- zamienić słowny opis algorytmów na jedną z postaci bardziej sformalizowanych np. schemat blokowy, opis w pseudojęzyku programowania
- omówić i rozróżnić podstawowe elementy budowy algorytmów
Ocenę Dopuszczającą otrzymuje uczeń który potrafi: - definiować podstawowe pojęcia stosowane w algorytmice
- nazwać metody przedstawiania algorytmów
- podać przykłady algorytmów z różnych dziedzin
- wymienić wymagania stawiane algorytmom
- wykonywać proste algorytmy z pomocą nauczyciela
IV PODSTAWY TWORZENIA STRON WWW Ocenę Bardzo dobrą otrzymuje uczeń który potrafi: - tworzyć hiperłącza na stronie
- tworzyć własne animacje na stronie
Ocenę Dobrą otrzymuje uczeń który potrafi: - wstawiać i formatować tekst na stronie
- wstawiać i formatować tabele na stronie
- wstawiać dźwięk
Ocenę Dostateczną otrzymuje uczeń który potrafi: - wstawiać obiekty graficzne na stronie
- formatować wstawione obiekty graficzne
Ocenę Dopuszczającą otrzymuje uczeń który potrafi: - tworzyć proste pojedyncze strony
- omówić zasady tworzenia stron
- wymienić programy do tworzenia stron WWW
Ocena Niedostateczna Ocenę niedostateczną otrzymuje uczeń który nie opanował podstawowych wiadomości objętych podstawą programową z przedmiotu informatyka w klasie drugiej.
|