Jak odmawiać

Franciszka Grażyna Żak


SCENARIUSZ ZAJĘĆ
PRZEPROWADZONYCH W KLASIE VI D
W DNIU 27 WRZEŚNIA 2000 ROKU

TEMAT: "JAK SKUTECZNIE ODMAWIAĆ, GDY KTOŚ NAKŁANIA NAS DO ZROBIENIA CZEGOŚ ZŁEGO"

CELE

  1. Kształtowanie umiejętności skutecznego odmawiania.
  2. Wdrażanie uczniów do autorefleksji, rozwijanie samoświadomości.

METODY

  1. Burza mózgów.
  2. Mataplan.
  3. Drama.
  4. Praca w grupach.
  5. Dyskusja.

MATERIAŁY

Szary papier, flamastry, lista cech osobowości, lista warunków skutecznego odmawiania, koperty, małe kolorowe kartoniki, opisy scenek, rysunek "kwiat mojej siły".
Uczniowie otrzymują komplet materiałów, z których złożą własną książeczkę.

PRZEBIEG ZAJĘĆ

  1. Przywitanie się uczniów nawzajem "każdy z każdym". Chodząc po sali, uczniowie witają się ze sobą za pomocą dowolnych, przyjaznych gestów i miłych słów .
  2. Zawarcie kontraktu - ustalenie zasad pracy i zachowania się na lekcji.
  3. Podanie tematu zajęć.
  4. Odegranie trzech scenek z przykładami nakłaniania kolegów do czynienia złych rzeczy /scenki prezentują uległość i podejmowanie ryzykownych decyzji/.
  5. Podział klasy na małe grupy.
  6. Praca w małych grupach - stworzenie grupowych metaplanów w celu określenia warunków i skutków nakłaniania nas do działań z przekroczeniem norm:
    - do czego możemy być nakłaniani,
    - kto może nas nakłaniać,
    - dlaczego to robi,
    - jakich sposobów używa,
    - efekty ulegania namowom /osobiste straty, zyski/.
  7. Prezentacja prac poszczególnych grup.
  8. Sporządzenie klasowego metaplanu.
  9. "Burza mózgów" na temat warunków skutecznego odmawiania. Ustalenie w jaki sposób to zależy od nas. Wyszukujemy z podanej listy cech osobowości, te które ułatwiają nam prezentowanie własnego zdania.
  10. Dyskusja na temat naszych doświadczeń i przekonań.
  11. Znaczenie wiedzy merytorycznej na temat zagrożeń wynikających z podejmowania ryzykownych zachowań.
  12. Ćwiczenie.
    W parach osoba A mówi osobie B, które jej cechy podobają się osobie A najbardziej i dlaczego. Następnie to samo ćwiczenie wykonuje osoba B wobec osoby A. Ćwiczenie trwa 6 minut.
  13. Uczniowie tworzą kwiat swojej mocy - wpisują w płatki kwiatu te cechy swojej osobowości, które lubią i cenią najbardziej. Oceniają w jaki sposób mogą być one przydatne w pokonywaniu własnych słabości i w umiejętności podejmowania decyzji w trudnych sytuacjach.
  14. Ustalamy ostateczną listę warunków skutecznego odmawiania/ listy te uczniowie włączają do swoich książeczek/.
  15. Ponowna prezentacja scenek /tych samych co w pierwszej części zajęć/ z zakończeniem dopisanym przez uczniów. Zastosowanie wiedzy zdobytej na lekcji.
  16. Uczniowie zastanawiają się, które cechy swojej osobowości chcieliby wzmocnić lub zmienić. Zapisują te cechy na kolorowych kartonikach i wkładają do kopert. Praca te włączają do swojej książeczki.
  17. Prowadzący krótko informuje, że praca nad sobą jest możliwa i potrzebna. Informuje również, gdzie uczniowie mogą szukać wsparcia i pomocy.
  18. Uczniowie wypełniają ankietę na temat "Które treści na dzisiejszej lekcji uznają za najważniejsze i dlaczego? O czym dowiedziałem/łam się, co zrozumiałem/łam?.

ZAŁĄCZNIKI

  • NR1.METAPLAN
  • NR2.LISTA CECH
    • "Jacy jesteśmy",
    • "Tolerancja i wyrozumiałość",
    • "Takt i uprzejmość".

Franciszka Grażyna Żak
Pedagog szkolny
Szkoły Podstawowej
w Nowogrodźcu
59-730 Nowogrodziec
ul. Słowackiego 7/4

METAPLAN - załącznik nr 1

Załącznik (5KB)

Załącznik nr 2

LISTA CECH - CZ. I "JACY JESTEŚMY"

- INTELIGENTNY/A/ - PYSZAŁEK
- Z BOGATĄ WYOBRAŻNIĄ - ZAPALENIEC
- NIEMĄDRY/A/ - RZETELNY W PRACY
- UWAŻNY - NIEZAANGAŻOWANY W ŻADNĄ IDEĘ
- OBIEKTYWNY - ŚMIAŁY
- NAIWNY - TCHÓRZLIWY
- BEZKRYTYCZNY - DOBRY DLA WSZYSTKICH
- OGRANICZONY - PUNKTUALNY
- CHAOTYCZNY - UCZYNNY
- CIERPLIWY - NIEPOMAGAJĄCY INNYM
- LENIWY- PRZEDSIĘBIORCZY
- OSZUST- BEZINTERESOWNY
- AKTYWNY- EGOISTA
- ŚLAMAZARNY - WŚCIBSKI
- Z POCZUCIEM GODNOŚCI- AROGANCKI
- PROSTAK

LISTA CECH - CZ. II "JACY JESTEŚMY"

Tolerancja i wyrozumiałość;
Pozwalający na wszystko, tolerancyjny, wyrozumiały, tyran, bezlitosny, dyktatorski, przebaczający, bezwzględny, współczujący, liberalny, wymagający od innych, sprawiedliwy.

Takt i uprzejmość:
Grzeczny, arogancki, chamski, delikatny, subtelny, napastliwy, ordynarny, uprzejmy, dżentelmeński, taktowny, brutalny, agresywny.



         
     
           
Strona główna Opinie W sieci Downloads Publikacje O stronie