Ponieważ spadek czytelnictwa jest wyraźny, dlatego my nauczyciele bibliotekarze musimy dołożyć wszelkich starań, by jeszcze chcieli czytać ci co czytają i dotrzeć do tych którzy stronią od książki. Na użytek swoich czytelników (na podstawie literatury oraz doświadczenia) wypunktowałam niektóre działania które mogą utrzymać a nawet wzmocnić czytelnictwo wśród uczniów. Uporządkowałam je alfabetycznie i nazwałam "Alfabetem czytelnictwa". Im więcej czynników abecadła zadziała, tym efekty będą lepsze. Każdy z nas może tworzyć własny alfabet, lub uzupełniać prezentowany. - A
- - adaptacja filmowa książki(rozmowy n/t filmu i książki)*
- - aktyw czytelniczy
- B
- - badanie stanu czytelnictwa klas (informacja w gablocie i omówienie na radzie pedagogicznej)
- C
- - czytanie fascynujace (poprzez poznanie nowoczesnych technik czytania)
- D
- - dyskusje n/t przeczytanych książek
- E
- - edukacja informatyczna poprzez komputer (kształcenie ciekawości poznawczej, przez co zagadnienie i umiejętności do poszukiwania źródeł stają się ciekawsze i łatwiejsze)
- F
- - formy propagandy wizualnej książki (wywieszki, napisy informacyjne, kalendarz dat, wykresy, plakaty)
- - formy żywego słowa (opowiadanie, pogadanka, głośne czytanie)
- G
- - gratyfikacyjna wartość lektury (życzliwość, pochwała, partnerstwo)
- I
- - ilustracje książek (dokładne dostosowanie ilustracji do tekstu ilustracji ładnej, wesołej, kolorowej)*
- - imprezy: kulturalno-oświatowe (wycieczki do różnych bibliotek, wernisaże, kino, teatr); wydawnicze (Dni Książki, Targi Książki, kiermasze); czytelnicze (inscenizacje utworów literackich)
- K
- - konkursy czytelnicze (pięknego czytania, patrona szkoły ...)
- - książki-zabawki z płytą kompaktową*
- L
- - lekcje biblioteczne (motywować i przygotowywać do pisania artykułów, wierszy)
- M
- - media (czytanie w radiu fragmentów książek, słuchowiska)*
- - motywacja (rozbudowanie pozytywnej motywacji do czytania, poprzez kształtowanie nawyków czytelniczych)
- - małe formy teatralne (recytacje indywidualne i zbiorowe, ruch sceniczny, montaż)
- O
- - ogniskować uwagę otoczenia wokół książki
- - opieka gablotą biblioteczną, tablicą informacyjną, czytelnią itd.
- P
- - prezentacja tytułów wydawniczych (w gablocie, tablicy informacyjnej)
- - prezentacja stanu czytelnictwa w pokoju nauczycielskim (co miesiąc)
- R
- - reklama przez radiowęzeł (ogłaszanie ciekawych imprez, przedstawianie opinii o książce)
- - reklama dobrej książki przez spotkania autorskie, poetyckie, prelekcje, pogadanki
- S
- - szata graficzna (nowa i estetyczna książka może być dziełem sztuki edytorskiej)*
- Ś
- - środki finansowe (pozyskiwanie środków na zakup nowości wydawniczych)
- T
- - techniki samokształcenia (zapoznanie z nowymi technikami: mind-map, haki, zakładki itp.)
- - teatr szkolny (turnieje krasomówcze)
- W
- - warsztaty pisania wierszy
- -wędrujące wystawy (wypożyczane przez biblioteki)
- Z
- - zakładki (wykonanie zakładki z tytułami przeczytanych książek, ulubionych bohaterów)
- - zasada pierwszeństwa zalet i posługiwanie się kodem pozytywnym
* dotyczy form niezależnych od nauczyciela bibliotekarza
|