Alfabet czytelnictwa


Ponieważ spadek czytelnictwa jest wyraźny, dlatego my nauczyciele bibliotekarze musimy dołożyć wszelkich starań, by jeszcze chcieli czytać ci co czytają i dotrzeć do tych którzy stronią od książki. Na użytek swoich czytelników (na podstawie literatury oraz doświadczenia) wypunktowałam niektóre działania które mogą utrzymać a nawet wzmocnić czytelnictwo wśród uczniów. Uporządkowałam je alfabetycznie i nazwałam "Alfabetem czytelnictwa". Im więcej czynników abecadła zadziała, tym efekty będą lepsze. Każdy z nas może tworzyć własny alfabet, lub uzupełniać prezentowany.

A
- adaptacja filmowa książki(rozmowy n/t filmu i książki)*
- aktyw czytelniczy
B
- badanie stanu czytelnictwa klas (informacja w gablocie i omówienie na radzie pedagogicznej)
C
- czytanie fascynujace (poprzez poznanie nowoczesnych technik czytania)
D
- dyskusje n/t przeczytanych książek
E
- edukacja informatyczna poprzez komputer (kształcenie ciekawości poznawczej, przez co zagadnienie i umiejętności do poszukiwania źródeł stają się ciekawsze i łatwiejsze)
F
- formy propagandy wizualnej książki (wywieszki, napisy informacyjne, kalendarz dat, wykresy, plakaty)
- formy żywego słowa (opowiadanie, pogadanka, głośne czytanie)
G
- gratyfikacyjna wartość lektury (życzliwość, pochwała, partnerstwo)
I
- ilustracje książek (dokładne dostosowanie ilustracji do tekstu ilustracji ładnej, wesołej, kolorowej)*
- imprezy: kulturalno-oświatowe (wycieczki do różnych bibliotek, wernisaże, kino, teatr); wydawnicze (Dni Książki, Targi Książki, kiermasze); czytelnicze (inscenizacje utworów literackich)
K
- konkursy czytelnicze (pięknego czytania, patrona szkoły ...)
- książki-zabawki z płytą kompaktową*
L
- lekcje biblioteczne (motywować i przygotowywać do pisania artykułów, wierszy)
M
- media (czytanie w radiu fragmentów książek, słuchowiska)*
- motywacja (rozbudowanie pozytywnej motywacji do czytania, poprzez kształtowanie nawyków czytelniczych)
- małe formy teatralne (recytacje indywidualne i zbiorowe, ruch sceniczny, montaż)
O
- ogniskować uwagę otoczenia wokół książki
- opieka gablotą biblioteczną, tablicą informacyjną, czytelnią itd.
P
- prezentacja tytułów wydawniczych (w gablocie, tablicy informacyjnej)
- prezentacja stanu czytelnictwa w pokoju nauczycielskim (co miesiąc)
R
- reklama przez radiowęzeł (ogłaszanie ciekawych imprez, przedstawianie opinii o książce)
- reklama dobrej książki przez spotkania autorskie, poetyckie, prelekcje, pogadanki
S
- szata graficzna (nowa i estetyczna książka może być dziełem sztuki edytorskiej)*
Ś
- środki finansowe (pozyskiwanie środków na zakup nowości wydawniczych)
T
- techniki samokształcenia (zapoznanie z nowymi technikami: mind-map, haki, zakładki itp.)
- teatr szkolny (turnieje krasomówcze)
W
- warsztaty pisania wierszy
-wędrujące wystawy (wypożyczane przez biblioteki)
Z
- zakładki (wykonanie zakładki z tytułami przeczytanych książek, ulubionych bohaterów)
- zasada pierwszeństwa zalet i posługiwanie się kodem pozytywnym



* dotyczy form niezależnych od nauczyciela bibliotekarza



         
     
           
Strona główna Opinie W sieci Downloads Publikacje O stronie